• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • ica
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 08:57:47 följande:

Ungefär så har vi lagt upp det, men ska försöka med det sistnämnda. Hon förstår men hon vill ha oss för sig själv, på något konstigt vis. Hon söker upp mig och sin pappa ofta, tar uppmärksamhet utan att vilja ge styvsystern glädjen, då sätter hon sig och surar så vi ska tycka synd om henne. Kör martyr på något vis, och självklart pappa fångar upp det och vips har hon uppmärksamhet..

Knepig sits. På ett sätt är hon gammal nog att det ska gå att resonera med henne så hon förstår att det inte är okej. Men å andra sidan är hon lite och osäker och behöver kärlek.
  • Anonym (kluven)
    ica skrev 2014-04-28 09:16:12 följande:
    Knepig sits. På ett sätt är hon gammal nog att det ska gå att resonera med henne så hon förstår att det inte är okej. Men å andra sidan är hon lite och osäker och behöver kärlek.

Ojoj hon får så mycket kärlek, så där ligger inte problemet. Men håller med, vi måste resonera med henne. Vi får hitta ett sätt. Min dotter får ju bara höra hela tiden "ha förståelse" och sen ska hon ha det i ryggen när styvdottern påpekar om pappa.
  • ica
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 09:20:51 följande:

Ojoj hon får så mycket kärlek, så där ligger inte problemet. Men håller med, vi måste resonera med henne. Vi får hitta ett sätt. Min dotter får ju bara höra hela tiden "ha förståelse" och sen ska hon ha det i ryggen när styvdottern påpekar om pappa.

Tycker att styvdottern som är två år äldre och borde visa förståelse och hänsyn. Hur har det styvdottern med sin mamma? Nåt är det som skaver.
  • Anonym (ö)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 09:20:51 följande:

Har din dotter ingen pappa?

Pappans dotter kan behöva EGEN tid med sin pappa under de veckor hon är hos er. Så att hon får känna sig speciell för honom.
  • Sophia85

Jag hade kallat till ett "familjemöte" där alla är med och vi pratar om detta TILLSAMMANS. Det finns ingen anledning att prata med tjejerna var för sig! Det är lika bra att lära dom att "här hemma pratar vi med varandra när något inte känns bra!!". Om dom envisas med att neka vad dom sagt osv så får ni klargöra att det inte är okey att ljuga utan man ska stå för det man känner osv. Sen så "läser ni upp" reglerna och så att båda förstår och ni försäkrar er om att dom har förstått det ni sagt och om dom har frågor gällande det så får dom ställa alla sina frågor "nu". Jag kan nästa lova er att det kommer att göra succé! Det skapar bara onödig agg som du skriver och bättre att konfrontera situationen!

• ica
    Sophia85 skrev 2014-04-28 09:44:33 följande:
    Jag hade kallat till ett "familjemöte" där alla är med och vi pratar om detta TILLSAMMANS. Det finns ingen anledning att prata med tjejerna var för sig! Det är lika bra att lära dom att "här hemma pratar vi med varandra när något inte känns bra!!". Om dom envisas med att neka vad dom sagt osv så får ni klargöra att det inte är okey att ljuga utan man ska stå för det man känner osv. Sen så "läser ni upp" reglerna och så att båda förstår och ni försäkrar er om att dom har förstått det ni sagt och om dom har frågor gällande det så får dom ställa alla sina frågor "nu". Jag kan nästa lova er att det kommer att göra succé! Det skapar bara onödig agg som du skriver och bättre att konfrontera situationen!

En så smart, enkel och superrak lösning!
  • Anonym (kluven)
    Anonym (ö) skrev 2014-04-28 09:44:24 följande:
    Har din dotter ingen pappa? Pappans dotter kan behöva EGEN tid med sin pappa under de veckor hon är hos er. Så att hon får känna sig speciell för honom.

Japp det får hon, han tillome lånar henne på mammas dag för att ge egentid. Hjälper inte. Vi förstår ingenting, för hos mamma är det likadant där tävlar hon mot sin halvsyster och hon vill gärna ha mamma för sig själv och det får hon oftast.
  • Anonym (kluven)
    Sophia85 skrev 2014-04-28 09:44:33 följande:

Håller med, god idé.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (ö) skrev 2014-04-28 09:44:24 följande:
    Har din dotter ingen pappa? Pappans dotter kan behöva EGEN tid med sin pappa under de veckor hon är hos er. Så att hon får känna sig speciell för honom.

Nej ingen egen pappa, men det är inte biologi som avgör och definitivt inte barn som avgör huruvida jag som vuxen tar till mig någon annan in i hjärtat.
  • Anonym (Fia)

Hur länge har ni bott tillsammans? Jag tänker om det kan vara en övergångsfas som går över när 8-åringen känner sig tryggare. Det kan vara jobbigt att åka mellan två familjer där det finns konkurrens från barn som bor på heltid medan hon är den enda som flackar emellan.

Svar på tråden min styvdotter och min dotter