• Anonym (kluven)

min styvdotter och min dotter

Min styvdotter vill ha uppmärksamhet och närhet /kärlek av mig, hon tar det och hon får det. Många gånger mer än dottern. Sen vill min dotter ha detsamma av min man, styvdotter pappa, och tillome kallar honom pappa. Det är här råden kommer in, för styvdottern talar då om för min dotter att hon inte får kalla honom det, så min dotter blir jätte ledsen. Vi har pratat med de om det, blandannat att det är alltid vi vuxna som bestämmer vem som kallar oss vad och att dottern måste ha förståelse för att styvdottern kanske är avundsjuk på att inte få sin pappa lika mycket (varannan vecka). Men samtidigt att styvdottern inte styr sin pappa eller dotterns känslor. Nu har det uppdagas igen och dottern blir alltmer respektlös mot min man, pushar bort honom osv. Har fått lite ilska gentemot honom och även mig. Hon ser sin styvpappa som sin pappa, så detta tär på henne. Min man tar det på allvar han har pratat med sin dotter, men han verkar inte vilja se att det återkommer. Mycket i hans frånvaro, hans dotter spelar jätte oskyldig i hans närvaro sen hör och ser jag massor när han inte är hemma, så detta sker ju inte när han eller vi hör. Det är min 6-åring (styvdottern är 8) som allså säger detta i situationer hon känner att hon törs dela det med oss. Skulle vi fråga styvdottern skulle hon neka, men min man säger att vi ska prata med henne. Jag menar jag säger till min dotter hela tiden "du måste dela" och "ha förståelse" osv. Hur går vi nu tillväga för att få slut på detta en gång för alla, och säg inte "skilj er" för vi planerar att vara gifta resten av livet ut.

• Svar på tråden min styvdotter och min dotter
  • Ann Cistrus

Vill din sambo att din dotter kallar honom för pappa? Jag menar, om det skapar en massa jobbiga känslor för hans dotter kanske han inte är så pigg på att bli kallad pappa. Jag tror fortfarande att det är lättare för din dotter att acceptera att hon inte kan kalla honom pappa än vad det är för hans dotter att acceptera att någon annan dels får mycketmer tid med hennes pappa och dels kallar honom för sin pappa. 

Har du frågat din dotter om det ordet verkligen är så viktigt att hon hellre använder det än låter sin styvsyster få ha "patent" på det så att det blir lite mer harmoni i hemmet? 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Fia)

Din sambo är ju inte din dotters pappa även om hon har såna känslor för honom. Varför är det så viktigt för dig att ta striden mot din styvdotter om just denna sak?

• Anonym (kluven)

Ja min sambo tycker, vill och är det gärna. Ta striden? Handlar väl ändå om att hon sårar min dotter, om du läser ts där står hur min dotter agerar ut. Så då ska vi alla blidka henne för att hon växlar mellan två hem, okej hon får det bra och min dotter får det dåligt. Vilken deal måste jag säga.

• Anonym (Fia)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 12:31:26 följande:
    Ja min sambo tycker, vill och är det gärna. Ta striden? Handlar väl ändå om att hon sårar min dotter, om du läser ts där står hur min dotter agerar ut. Så då ska vi alla blidka henne för att hon växlar mellan två hem, okej hon får det bra och min dotter får det dåligt. Vilken deal måste jag säga.

Men varför skulle din dotter må dåligt av att hon inte får kalla din sambo för pappa? Du gör detta till ett större problem än det är.
  • Anonym (nope!)

Jag hade blivit jäkligt irriterad faktiskt. Särskilt då styvdottern vill ha DIN uppmärksamhet. Hon måste (och är stor nog) att förstå att det måste gå åt båda håll. Hon kan inte kräva om hon inte själv kan dela. Hon är 8, inte 3...
    Sådant beteende hade inte fått gehör här!

• Anonym (kluven)
    Anonym (nope!) skrev 2014-04-28 12:34:41 följande:
    Jag hade blivit jäkligt irriterad faktiskt. Särskilt då styvdottern vill ha DIN uppmärksamhet. Hon måste (och är stor nog) att förstå att det måste gå åt båda håll. Hon kan inte kräva om hon inte själv kan dela. Hon är 8, inte 3...

Sådant beteende hade inte fått gehör här!

Nä eller hur, känner jag med. Det är tillome så att styvdottern ibland kallar mig mamma, men jag säger inget, min dotter säger tillome att hon får. Vilket nu inte min dotter bestämmer heller. Men iaf. Det är just det jag menar själva beteendet måste få ett slut.
  • Anonym (Meja)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 09:58:02 följande:

Japp det får hon, han tillome lånar henne på mammas dag för att ge egentid. Hjälper inte. Vi förstår ingenting, för hos mamma är det likadant där tävlar hon mot sin halvsyster och hon vill gärna ha mamma för sig själv och det får hon oftast.
    Här har vi en 8-åring  som bor varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa.
    På båda ställen finns ytterligare barn som bor på heltid. Hon får alltså dels sakna sin ena förälder hela tiden (något som de övriga barnen slipper) dels dela med sig av sina föräldrar till andra barn.

Kanske det finns en oro att de andra barnen helt skall "ta över" deras föräldrar och att din dotter vill kalla hennes pappa pappa gör ju inte saken bättre!

Ni förstår ingenting säger du och tycker att det borde vara en "bonus" för henne att ha "två mammor". Det bästa för henne hade ju naturligtvis varit att hennes föräldrar bodde ihop och att hon fick bo på ett ställe hela tiden....precis som din dotter har förmånen att göra! (Och då är det inte hennes biologiska pappa men hon bor ändå på ett ställe hela tiden och har en och samma fadersgestalt).

Jag frågar dig hur du hade upplevt det om din man behövde veckopendla och på veckorna bodde hos en annan kvinna. Varannan vecka kommer du dit och bor med din man. Den andra kvinnan behandlar din man som sin man och kallar honom "älskling" och presenterar honom som sin man när ni träffar andra människor.

Hade det varit okej för dig?
    Varför inte? 

Sen funderar du ett varv till på varför styvdottern inte tycker det är okej att andra barn kallar hennes pappa för pappa. 
  • Ann Cistrus
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 12:43:13 följande:

Nä eller hur, känner jag med. Det är tillome så att styvdottern ibland kallar mig mamma, men jag säger inget, min dotter säger tillome att hon får. Vilket nu inte min dotter bestämmer heller. Men iaf. Det är just det jag menar själva beteendet måste få ett slut.
    Men alltså... Jag har också en styvdotter och jag hade tyckt att det hade känts väldigt konstigt om hon skulle börja kalla mig för mamma. Jag tar hand om henne, engagerar mig i henne och allt sådant, men jag ÄR inte hennes mamma. Det gör inte henne mindre trygg eller omhändertagen i detta hemmet att hon har klart för sig vem som är vems förälder eller att hon kallar mig XX istället för mamma. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Meja)
    Anonym (kluven) skrev 2014-04-28 12:31:26 följande:
    Så det viktiga är alltså vad man kallar varandra?
    Du kan inte se att din dotter redan har det bättre som slipper flytta mellan olika hem varannan vecka?

Om din dotter har svårt att förstå att mannen hon bor ihop med inte är hennes pappa så får ni sätta er ner och förklara det för henne.

Hur skulle hon få det sämre om hon istället kallar din man för hans namn? Hon växer ju fortfarande upp i ett och samma hem med två vuxna som älskar henne medand styvdottern får flytta fram och tillbaks varje vecka.

Jag är inte emot växelvist boende, men man måste som vuxen klara av att förstå att det naturligtvis inte är så lätt att leva så.
    Det verkar inte riktigt som att du klarar av att förstå det tyvärr.
  • nymedlem

Du/ni bör förklara för din dotter (som är stor nog att förstå) att din sambo inte är hennes pappa!

Hon ska kalla honom hans namn!

Svar på tråden min styvdotter och min dotter