Hur ofta duschar ni?
Hur ofta duschar ni?Räcker det förresten att duscha med enbart vatten?
Hur ofta duschar ni?Räcker det förresten att duscha med enbart vatten?
Har man aldrig haft problem är det kanske svårt att tänka om. Som någon skrev tidigare, samhället idag är så inställt på överdriven tvättning och tvål att många tror att det är ofräscht utan.
Dessutom tror jag att en del av problemet ligger i att kvinnors och flickors underliv är och framför allt har varit tabu att prata om. Är man uppväxt utan ett namn på en del av sin kropp finns nog också en risk att man aldrig pratat om intimhygien heller mer än att man ska hålla sig ren. Och har man lärt sig att tvätta resten av kroppen med tvål är väl det logiska att använda det till underlivet också gissar jag.
Jag kan inte tvätta med bara vatten eftersom jag får eksem. Har varit så uttorkad att jag kliat sönder mig i sömnen och haft stora blödande sprickor på insidan av yttre blygdläpparna och i mellangården. Har provat intimkrämer och tom kortisonsalva för att få bukt med klådan innan jag till sist fick ett tips som funkar av en hudläkare. Innan jag duschar smörjer jag in mig med vegetabilisk olja och låter den sitta kvar medan jag duschar. Oljan skyddar då huden mot rester av schampo och ev duschtvål som annars kan rinna över underlivet. Det sista jag gör innan jag kliver ur duschen är att tvätta bort oljan med ljummet vatten.
Duschar ca varannan dag, tvättar håret max 1 gång i veckan annars blir det en torr risbuske. Tvättar av mig under armar varje dag + tar en tvättlapp med lite olja i musen. Måste säga jag luktar inget där nere och har inga flytningar överhuvudtaget .
Duschar var tredje dag, då jag hört att om man duschar för ofta så förstör man hudens naturliga bakterieflora. Tvättar mig i ansikte, hals, armar och händer gör jag dock 2 ggr om dagen i handfatet.
Duschar dagligen med duschcreme, tvättar håret varannan dag. Ibland upplever jag om det är varmt t ex att jag ändå luktar illa ur musen, då tvättar jag mig där igen (med duschcreme).
Att bara väta ner sig med vatten utan att tvätta sig kan kvitta. För mig är det lika med att skölja en smutsig tallrik under kallt vatten i kranen och sedan anse att den är ren.Då man man lika väl anse att man tagit sig en dusch när man befunnit sig i regn typ. Så ser jag på saken iaf.
Vet ni vad som hade varit roligt? Om ALLA ringde sin gynekolog på måndag och frågade: tvål eller vatten i underlivet.
Och till er som luktar illa om ni inte tvättar med tvål: blä. Det är PÅ GRUND AV att ni tvättar med tvål som ni luktar illa.
Flytningar luktar inte, mens luktar verkligen inte, så jag vet inte hur ni lyckats fucka up era fittor egentligen, men en kvalificerad gissning är.... TVÅL.
Väldigt sällan, kanske en gång i månaden
Nej för fanken! Inte tvål i underlivet, använd tvättolja eller bara vatten