• Anonym (duscha)

Hur ofta duschar ni?

Hur ofta duschar ni?Räcker det förresten att duscha med enbart vatten?

• Svar på tråden Hur ofta duschar ni?
  • PrinsessanLeia

Det handlar ju om utspädning :), Och jag känner mig noll ren av att duscha, får dessutom torr hy och måste duscha i 15 min för att inte frysa och att raka benen är helt omöjligt. Och nej, jag upplever inte att jag är särskilt äcklig av mig och jag har inte heller tvål och hygiennojja men det kanske beror på att jag svettas väldigt lite såvida jag inte tränar. Tycker att man blir renare djupare ned av att bada än att duscha.

Radhuspinglan skrev 2014-05-03 20:31:17 följande:
    Om jag ska bada och känna mig ren, så måste jag iaf duscha innan (för att undvika att bada i min egen skit), samt duscha av mig efteråt (för att jag just HAR badat i min egen skit). Fast jag ogillar bad i badkar. :S

• Aspie

Jag duschar varje dag, men tvättar mig ordentligt ungefär var tredje dag.

Håret tvättar jag med schampoo och balsam var tredje dag eftersom det är så torrt och risigt (och det inte behövs tvättas oftare). Hela kroppen tvättar jag med tvål var tredje dag och inte oftare eftersom den är så torr och känslig. Duschar jag med tvål varje dag måste jag smörja in hela kroppen flera gånger för att jag inte ska klia sönder mig själv. Vad jag tvättar varje dag är armhålorna, underlivet och ansiktet (med intimtvål).

Har jag inte gjort något ansträngande som gjort mig svettig tycker jag det går alldeles utmärkt att bara skölja av mig själv under rinnande vatten. Varken jag eller någon i min omgivning har lidit av det sen jag drog ner på tvålandet.

• Radhuspinglan
    PrinsessanLeia skrev 2014-05-03 20:43:46 följande:
    Det handlar ju om utspädning :), Och jag känner mig noll ren av att duscha, får dessutom torr hy och måste duscha i 15 min för att inte frysa och att raka benen är helt omöjligt. Och nej, jag upplever inte att jag är särskilt äcklig av mig och jag har inte heller tvål och hygiennojja men det kanske beror på att jag svettas väldigt lite såvida jag inte tränar. Tycker att man blir renare djupare ned av att bada än att duscha.

Ångbad - där kan jag tänka mig att hyn renas mer på djupet. Men knappast i ett badkar med en temp på omkring 38-39 grader. Alla är olika. Jag känner mig inte alls ren efter ett bad i badkar. Duschen får mig ren. Skölja, skrubba, skölja - tvåla, skrubba, skölja. Då känns det som att jag är superren! ;)
  • PrinsessanLeia

Jag har aldrig haft så torr hud som när jag levde utan badkar. Badar sjukt varmt, enligt sambon blir det ångbastu i badrummet, tror porerna renas en del. Skrubba mig själv pysslar jag inte med, däremot river jag bort död hud, då känner man sig sjukt ren.

Radhuspinglan skrev 2014-05-03 20:55:04 följande:
    Ångbad - där kan jag tänka mig att hyn renas mer på djupet. Men knappast i ett badkar med en temp på omkring 38-39 grader. Alla är olika. Jag känner mig inte alls ren efter ett bad i badkar. Duschen får mig ren. Skölja, skrubba, skölja - tvåla, skrubba, skölja. Då känns det som att jag är superren! ;)

• Blancheflour

Att duscha utan tvål är som att diska utan diskmedel, tvätta utan tvättmedel eller skura golven utan skurmedel. Fett löses endast upp av fett och inte av vatten och vattnet i sig är inte heller speciellt rengörande.

• Blancheflour

Snuskfior som missköter sin hygien har säkerligen lika sunkigt hemma- ett karaktärsdrag alltså. Äckligt!

• Blancheflour

• Blancheflour

• PrinsessanLeia

Men lösa upp fettet på kroppen är ju skitdumt

Blancheflour skrev 2014-05-03 21:58:02 följande:
    Att duscha utan tvål är som att diska utan diskmedel, tvätta utan tvättmedel eller skura golven utan skurmedel. Fett löses endast upp av fett och inte av vatten och vattnet i sig är inte heller speciellt rengörande.

• La Lola
    Blancheflour skrev 2014-05-03 22:00:39 följande:
    Snuskfior som missköter sin hygien har säkerligen lika sunkigt hemma- ett karaktärsdrag alltså. Äckligt!
    Är det inte väldigt jobbigt att gå omkring o anta en massa?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Hur ofta duschar ni?