• Anonym (duscha)

Hur ofta duschar ni?

Hur ofta duschar ni?Räcker det förresten att duscha med enbart vatten?

• Svar på tråden Hur ofta duschar ni?
  • Hypnotica

2 ggr/vecka är det storrengöring med hårtvätt, tvåltvätt under armhålor och rumpa och skrubbhandskar på resten av kroppen.

Sippan sköljs grundligt med endast vatten på slemhinnedelarna (snippdoft kom upp i en diskussion med min partner - enl honom luktar den gott).

Sedan filar fötterna och som avslutning smörjs hela kroppen in med bodybutter från The Body Shop för att lyxa till det.

Utöver detta kan jag skölja av med vatten om det skulle behövas.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Hypnotica
    Blancheflour skrev 2014-05-03 21:58:02 följande:
    Att duscha utan tvål är som att diska utan diskmedel, tvätta utan tvättmedel eller skura golven utan skurmedel. Fett löses endast upp av fett och inte av vatten och vattnet i sig är inte heller speciellt rengörande.
    Många av oss är inte speciellt feta på kroppen (du har inte så många sebumprocduerande körtlar där). Vad jag minns utan att titta efter är att du har mest körtlar i ansiktet och i hårbotten.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Benepee

Varje morgon, och efter träning. Lite avundsjuk på er som klarar er med mindre än det ;)

Fast jag försöker träna på morgonen, så bara en gång per dag iallafall. 

• Modernmom
    Radhuspinglan skrev 2014-05-03 17:17:03 följande:

Fast mitt underliv luktar inte och jag använder tvål samt en massa vatten (så där inte blir några tvålrester kvar - för DET luktar, vartän på kroppen det är). Nu dejtar jag förvisso bara 40+are (är 20+ själv), och fyra av nio har sagt att jag luktar "ungflicksfitta" mellan benen. De övriga har inte sagt nått, dock heller aldrig visat tecken på att det skulle lukta illa. En av dessa var jag för övrigt tillsammans med i tre år... Det är väl kanske olika för alla? För mig funkar iaf tvål och rikligt med vatten.
    Det där kan vara det i särklass äckligaste jag hört någon gång. Hade någon sagt att jag luktade "ungflicksfitta" så hade den personen blivit visad dörren!! Var fan är självrespekten???
  • Modernmom
    Blancheflour skrev 2014-05-03 22:00:39 följande:

Snuskfior som missköter sin hygien har säkerligen lika sunkigt hemma- ett karaktärsdrag alltså. Äckligt!

Missköter sin hygien tror jag du fått om bakfoten. Vi är inte hysteriska, som de som duschar dagligen och har tvål i underlivet. Men det är definitivt inget fel på hygienen för oss som duschar sällan och använder vatten till underlivet. På riktigt tipsar jag dig om att ringa din gynekolog, fråga om man ska tvätta med tvål i underlivet och sedan bearbeta svaret en stund.
  • Modernmom

Att duscha utan tvål är som att diska utan diskmedel, tvätta utan tvättmedel eller skura golven utan skurmedel. Fett löses endast upp av fett och inte av vatten och vattnet i sig är inte heller speciellt rengörande.

Men vad jobbar du med egentligen? Hur fet kroppskostym kan man ha som behöver lösas upp med tvål varje dag? Jag fattar inte. Min kropp är inte det minsta fet eller torr för den delen heller. Den har hittat sin egna balans som håller allt i gött skick. Underlivet luktar ingenting, kroppen torkar inte ut och är heller inte fet. Det enda som är torrt på min kropp är händerna, för dem tvättar jag ofta, då de är i kontakt med kundvagnar, pengar, dörrhandtag och toaletter mm.
  • Esma Sultan
    Modernmom skrev 2014-05-03 22:30:32 följande:
    Det där kan vara det i särklass äckligaste jag hört någon gång. Hade någon sagt att jag luktade "ungflicksfitta" så hade den personen blivit visad dörren!! Var fan är självrespekten???
    Kräks
    There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Radhuspinglan
    PrinsessanLeia skrev 2014-05-03 21:25:07 följande:
    Jag har aldrig haft så torr hud som när jag levde utan badkar. Badar sjukt varmt, enligt sambon blir det ångbastu i badrummet, tror porerna renas en del. Skrubba mig själv pysslar jag inte med, däremot river jag bort död hud, då känner man sig sjukt ren.

Varmt vatten ger torr hud... Lite 411 bara...
  • PrinsessanLeia

När man duschar ja, inte när man badar med lite olja i vattnet, blir mjuk och len som en persika.

Radhuspinglan skrev 2014-05-03 23:46:02 följande:
    Varmt vatten ger torr hud... Lite 411 bara...

• Radhuspinglan
    PrinsessanLeia skrev 2014-05-03 23:51:12 följande:
    När man duschar ja, inte när man badar med lite olja i vattnet, blir mjuk och len som en persika.

Det är ingen skillnad på att ligga i skållhett vatten och olja och åla runt som en säl, än att duscha i skållhett vatten och ta på olja efteråt. Det är OLJAN som gör att du slipper uttorkad hud, inte det skållheta vattnet i kombination med badkar. Skulle du ta svalare vatten (som din kroppstemperatur eller lägre), skulle du inte behöva oljan...
  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-05-04 00:07:12 följande:
    Det är ingen skillnad på att ligga i skållhett vatten och olja och åla runt som en säl, än att duscha i skållhett vatten och ta på olja efteråt. Det är OLJAN som gör att du slipper uttorkad hud, inte det skållheta vattnet i kombination med badkar. Skulle du ta svalare vatten (som din kroppstemperatur eller lägre), skulle du inte behöva oljan...

Förtydligande: Hett vatten torkar ut huden - olja "återfuktar" den.
  • PrinsessanLeia

Nä då skulle jag frysa ihjäl och behöver ingenting alls

Radhuspinglan skrev 2014-05-04 00:07:12 följande:

• Esma Sultan

Tacka vet ja hamam. Det är grejer det!

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Rafael90

4-5 gånger om dagen. Duschar en gång på morgonen för att tvätta mig ren, tvättar håret också. Sen duschar jag flera gånger under dagen för att värma mig, med bara vatten.

• Radhuspinglan
    PrinsessanLeia skrev 2014-05-04 00:12:27 följande:
    Men grejen är ju det att man kan inte duscha med olja men man kan ha det i badet.

Så vad blir skillnaden, menar du? Man hinner inte bli torr på den korta tiden det tar att kliva ur duschen och smeta in sig med olja. Det jag ville ha fram var att HETT vatten torkar ut huden.
  • sextiotalist
    Hypnotica skrev 2014-05-03 22:22:21 följande:
    Många av oss är inte speciellt feta på kroppen (du har inte så många sebumprocduerande körtlar där). Vad jag minns utan att titta efter är att du har mest körtlar i ansiktet och i hårbotten.

Och fettet ska inte tas bort, det tillhör vårt skydd
  • sextiotalist
    Du ska inte ta bort fettet på huden, eller undvika det så mycket som möjligt. Det fett du har på huden skyddar huden mot att bli skadad
    Nej, man behöver inte använda rengöringsmedel hemma i den omfattningen man gör idag. Har du hört talas om ångtvättaren?
    Att man använder diskmedel är ju för att lösa upp fetter på tallrikar och glas, men man använder inte diskmedel (mer än någon enstaka gång) när man gör rent gjutjärnspannor.
    Att man använder tvättmedel när man tvättar är för att lösa upp fläckar och organiskt smuts. Nej jag tvättar inte allt efter varje gång, stickade plagg få hänga ute (och de luktar superfräscht när man tar in dom igen), samma sak med de funktionskläder som jag inte har närmast kroppen, de vädrar jag också efter jag sprungit. En kavaj vädras också och även byxor som jag använt någon enstaka gång
Svar på tråden Hur ofta duschar ni?