• Anonym (Bröllop)

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Vilket är det mest bisarraste/pinsammaste/tråkigaste/mest konstiga stämning... bröllop ni har varit på?

Själv blev jag bjuden på ett bröllop av en före detta kollega som jag inte umgicks med alls (utöver jobbet då). Under bröllopet så skulle bruden hålla ett "roligt" tal om folk på festen men ingen skrattade och den tysta stämningen gjorde att bruden överdrev skämten ännu mer så till slut blev det riktigt plågsamt att lyssna på.  Tyst
    Sedan skulle några vänner till bruden "skoja" om brudparet men gjorde det på ett förnedrande sätt så bruden fick tårar i ögonen och försvann under "numret". Stämningen var ganska tryckt under resten av festen och det blev aldrig någon riktigt höjdpunkt under den kvällen. Stackars brudpar.

Jag kommer nog aldrig mer våga gå på ett "främmande" bröllop även om det var snällt såklart av kollegan att bjuda mig.

Har ni några erfarenheter av "skräckbröllop"?

• Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
  • Palestrina
    Anonym (--) skrev 2014-06-06 07:31:14 följande:
    Eller som i vårt fall. Vi skulle vilja gifta oss ensamma med enbart mina två barn och det av hans syskon som han har en speciell relation till. Men våra föräldrar blev galna över att inte de och alla syskon fick komma. Med tanke på att vi gifter oss på hans uppväxtort 20 mil bort så är vi i stort sett tvungna att bjuda på middag. Så nu står vi här och måste arrangera middag för 20+ personer fast vi varken vill eller har kompetens. Ärligt talat så är jag inte ett dugg sugen på att fixa det här och det kommer definitivt märkas på middagen. Varför kan folk inte bara acceptera att man vill ha sin bröllopsdag på sitt eget sätt?
    Jag skulle definitivt anlita någon cateringfirma. Eller låta föräldrarna sura ett tag och göra som vi själva ville.
  • Anonym (Ovanligt?)

För cirka 10 år sedan blev jag och mitt ex bjudna på bröllop till en barndomsvän till mig. Vi umgicks dock inte så mycket med varandra vid tiden för bröllopet. I inbjudan stod det en tid för vigseln i kyrkan och sedan skulle det vara fest i en lokal flera timmar senare. Vi undrade ju såklart vad som skulle ske däremellan och antog att det var endast fest och ingen middag eller liknande. Efter vigseln frågade jag brudens syster vart alla skulle ta vägen under alla dessa timmar och jag fick ett flyktigt svar på frågan. Jag och min dåvarande hade i alla fall bokat bord på en restaurang och tänkte att så måste väl fler göra då man inte kan gå utan mat en hel dag och festen skulle inte börja förrän runt kl 20-21 (minns inte riktigt). När vi kommer till lokalen där festen ska hållas är det jag och exet, samt två par till som fått denna "typ av inbjudan". Övriga gäster hade under dessa timmar haft middag och det hölls på att duka bort för att göra plats för festen efteråt. Det kändes väldigt märkligt måste jag säga. Festen var visserligen helt okej och det bjöds på gratis dricka hela kvällen. Kan tilläggas att jag var bjuden på möhippan till bruden (men kunde inte närvara). Då vi endast var cirka tre par som ej var medbjudna till middagen undrar jag vad syftet var med?

• nevermind
    P30 skrev 2014-06-02 15:33:03 följande:

Har varit på rätt många bröllop, är uppvuxen inom frikyrkan och där gifte man sig tidigt. Alkohol serveras inte och underhållningen består av tal, lekar och blandade sånger. Jag är ju uppvuxen så och tycker att det är helt ok. Min sambo som varit med på något fåtal är skräckslagen av att det inte är fest (=dans och fylla) och tycker det är förfärligt tråkigt. Personligen tror jag att det mer är kopplat till vilka förväntningar man har.

Bland det värre jag har varit med om var annars på en av mina närmaste vänner och där det bjöds på mycket alkohol. En person kräktes under hans tal, flera fick ledas bort eftersom de var så fulla att de inte kunde avsluta och folk hade fylleslagsmål utanför. Det låter ju som att gästerna var 18 och aldrig hade provat att dricka förut, men de flesta var mellan 30 och 40...

Så jag tar nog hellre vilket helnyktert bröllop som helst framför den varianten även om jag förstås varit med på bröllop där alkohol serverats och folk har haft vett att sköta sig.

Det värsta jag varit med om annars är när brudens far höll ett fruktansvärt elakt tal där alla hennes pojkvänner behandlades i tur och ordning och där hennes man framställdes som den sämsta av de alla hon haft den dåliga smaken att dejta. Talet höll på i 45 minuter och bruden grät i 35 av dem. Han slutade när hon lämnade salen helt söndergråten. Man kan väl säga så att ingen av hennes systrar har gift sig och kommer knappast att göra det förrän den jäveln dör. Snacka om att ta ner stämningen...

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
    Men varför stoppade ingen brudens far??
  • Korvinella

Jag var på ett bröllop som hölls hemma hos brudens svärföräldrar...i deras kök typ. Där satt bruden, brudgummen o några till som fick bästa runt matbordet för 8 personer och åt. Resten av de de 20 gästerna fick stå upp och äta i köket och hallen. Viktigt var att vi skulle se brudparet hela tiden enligt toastmaster, så vi fick inte gå utanför hallen eftersom hallen var i direkt anslutning till köket. Och när man pratade och det blev lite högljutt så skrek bruden att vi borde hålla tyst lite istället. Jahapp... Jag åt, gav dem presenten och gick hem.

• elmadumle
    Anonym (--) skrev 2014-06-06 07:31:14 följande:
    Eller som i vårt fall. Vi skulle vilja gifta oss ensamma med enbart mina två barn och det av hans syskon som han har en speciell relation till. Men våra föräldrar blev galna över att inte de och alla syskon fick komma. Med tanke på att vi gifter oss på hans uppväxtort 20 mil bort så är vi i stort sett tvungna att bjuda på middag. Så nu står vi här och måste arrangera middag för 20+ personer fast vi varken vill eller har kompetens. Ärligt talat så är jag inte ett dugg sugen på att fixa det här och det kommer definitivt märkas på middagen. Varför kan folk inte bara acceptera att man vill ha sin bröllopsdag på sitt eget sätt?
    Varför berätta överhuvudtaget då? gift er i hemlighet med de ni vill ska närvara bara.
  • Anonym (Triss)
    Anonym (Ovanligt?) skrev 2014-06-07 09:04:33 följande:
    För cirka 10 år sedan blev jag och mitt ex bjudna på bröllop till en barndomsvän till mig. Vi umgicks dock inte så mycket med varandra vid tiden för bröllopet. I inbjudan stod det en tid för vigseln i kyrkan och sedan skulle det vara fest i en lokal flera timmar senare. Vi undrade ju såklart vad som skulle ske däremellan och antog att det var endast fest och ingen middag eller liknande. Efter vigseln frågade jag brudens syster vart alla skulle ta vägen under alla dessa timmar och jag fick ett flyktigt svar på frågan. Jag och min dåvarande hade i alla fall bokat bord på en restaurang och tänkte att så måste väl fler göra då man inte kan gå utan mat en hel dag och festen skulle inte börja förrän runt kl 20-21 (minns inte riktigt). När vi kommer till lokalen där festen ska hållas är det jag och exet, samt två par till som fått denna "typ av inbjudan". Övriga gäster hade under dessa timmar haft middag och det hölls på att duka bort för att göra plats för festen efteråt. Det kändes väldigt märkligt måste jag säga. Festen var visserligen helt okej och det bjöds på gratis dricka hela kvällen. Kan tilläggas att jag var bjuden på möhippan till bruden (men kunde inte närvara). Då vi endast var cirka tre par som ej var medbjudna till middagen undrar jag vad syftet var med?

Oj, gud vilken dålig stil. jag hade blivit väldigt ledsen, att ha blivit så bort ratad att ni inte ens blev bjudna på middag av din vän.
  • ladymidnight

Ovanligt: Oj vad knäppt. Jag har hört talas om bröllopsfester som haft olika inbjudningar, men då har det varit en liten middag för kanske de tio närmaste släktingarna/vännerna och sedan en större fest med uppåt hundra gäster. Men det är upplägget lät ju jätteknasigt och sårande.

• P30
    nevermind skrev 2014-06-07 09:33:40 följande:
    Men varför stoppade ingen brudens far??
    Jag tror att toastmastern inte kände att han hade möjlighet att gå in och bryta när det gäller just brudparets föräldrar - och ingen annan heller. Men så här i efterhand har jag ångest för att jag inte gjorde något, det kommer inte att hända igen.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (Hej)

Nu vart jag bara bjuden, jag gick aldrig dit.

Men jag vart bjuden till en en nära väns bröllop (eller vad jag trodde var min nära väns bröllop. ).

Det visade sig i alla fall att jag var in bjuden en vecka efter själva bröllopet till en resturang där vi själva skulle betala för allt. Så vi fick inte ens komma på vigseln, så jag kände att priset för denna resturang träff var för mycket för att gå på.

Jag hade nog försökt fixat ihop pengar till hotell, kläder, present och tågresa om det varit själva bröllopet men en middag på hardrock café en vecka efter... Nej inte direkt lockande för en student

Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?