• Anonym (Bröllop)

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Vilket är det mest bisarraste/pinsammaste/tråkigaste/mest konstiga stämning... bröllop ni har varit på?

Själv blev jag bjuden på ett bröllop av en före detta kollega som jag inte umgicks med alls (utöver jobbet då). Under bröllopet så skulle bruden hålla ett "roligt" tal om folk på festen men ingen skrattade och den tysta stämningen gjorde att bruden överdrev skämten ännu mer så till slut blev det riktigt plågsamt att lyssna på.  Tyst
    Sedan skulle några vänner till bruden "skoja" om brudparet men gjorde det på ett förnedrande sätt så bruden fick tårar i ögonen och försvann under "numret". Stämningen var ganska tryckt under resten av festen och det blev aldrig någon riktigt höjdpunkt under den kvällen. Stackars brudpar.

Jag kommer nog aldrig mer våga gå på ett "främmande" bröllop även om det var snällt såklart av kollegan att bjuda mig.

Har ni några erfarenheter av "skräckbröllop"?

• Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
  • Anonym (.)

Nu kom jag på en till historia.. Inget bröllop jag var på, men fått berättats om. Brudgummens mor skulle ha hand om brudbuketten innan ingången i kyrkan. Hon fattade inte riktigt att det var brudbuketten, utan band upp den och började dekorera i vaserna i kyrkbänkarna med blommorna...

• Kjell2

Har varit på många bröllop och alla har varit bra. Lite småfadäser har ofta inträffat som marsalk som håller på att svimma i värmen, fel musik spelas, någon som ej tackat ja dyker upp till middagen, trassel med någon del av maten, mitt bord blir tomt stora delar av middagen då föräldrar måste ta han om barn, konstig bordsdam, bordsdam sätter i halsen och håller på att dö, dåliga tal, magsjuk brudgum, dött dansgolv osv.

Vi de flesta har det funnit alkohol men aldrig att det ställt till problem.

Det mest bissara var faktiskt ett frikyrkobröllop. Ingen dans och ingen alkohol, helt ok, man tar seden dit man kommer. Under middagen ett stort antal uppträdande som alla mer eller mindre syftade på sex och brudparets fd pojk och flickvänner. Också massor med lekar som skulle ske i takt till musik och syftet verkade vara att man skulle ta på varandra.

• Anonym (Man)
    Anonym skrev 2014-06-02 16:32:36 följande:
    Klädkod kavaj innebär hel kostym för män, inte udda kavaj som du verkar prata om.
    Sak samma, det blir ju ändå plagg som bara ska hänga i garderoben utan att användas förrän man har växt ur dem... bättre att köpa till de tillfällen när de verkligen behövs istället!
  • Anonym (Bekant)

För några år sedan låg det en bröllopsinbjudan i brevlådan från några knappt bekanta till oss. Måste erkänna att både jag och sambon var lite smått chockade över att vi blivit bjudna. Detta paret hade vi endast träffat 2-3ggr tidigare.

Samtidigt tycker vi väldigt bra om dom och bestämde oss för att gå.

Bruden var höggravid i 8onde månaden och hade därför sytt en egen bröllopsklänning. Den var HELT genomskinlig nertill. Tror absolut inte det var tanken men det var svårt att inte titta när man först ser en jättemage o sen hela hennes rumpa.

Vi fick höra att dom bjudit ca 120personer men "bara" 80 kom. Tur va väl de! Till middag hade dom nämligen dukat upp en buffé och innan första bordet skall ta så reser sig brudgummen upp och säger högt "Ja, detta är all mat som finns så ta hellre lite och flera ggr" höll på att skämmas ihjäl på deras vägnar. Varför bjuda mer folk en man har råd till? Vi var sista bordet som gick för att ta mat. Då fick vi ta skrapet i det som blivit över. Min tallrik bestod av sallad, en fralla och ca en halv dc pastasallad.

En kille vid vårat bord åt inte gris å dom hör jag brudgummen säga till ha "gå du före så du får lite kyckling"

Det var jättekrystad stämning då brudens föräldrar precis skilt sig och var jätte ovänner. När det var dags för tal stod brudens far och berätta hur hans livsmisstag var att gifta sig med NN mamma. Samtidigt som han önskade sin dotter lyckan han själv aldrig fick.

Under varje tallrik låg en lapp med uppgifter man skulle utföra under kvällen. Själv skulle jag "råma som en ko när jag prata med folk" .. Detta på ett bröllop utan alkohol Kände mig inte helt bekväm eftersom vi inte kände någon. Sambon fick i uppgift att resa sig upp inför alla o berätta ett roligt minne han hade med brudparet.

När tårtan skulle serveras så hade dom gjort prinsesstårtor och inte heller dom räckte. Vi försökt tappert stanna några timmar men tillslut var jag så hungrig att vi skylde på att barnvakten blivit dålig på kvällen och åkte. Kan tilläggas att vi stannade på mc donalds påväg hem!

• Elsa von Brabant
    Kjell2 skrev 2014-06-03 09:16:28 följande:
    Det mest bissara var faktiskt ett frikyrkobröllop. Ingen dans och ingen alkohol, helt ok, man tar seden dit man kommer. Under middagen ett stort antal uppträdande som alla mer eller mindre syftade på sex och brudparets fd pojk och flickvänner. Också massor med lekar som skulle ske i takt till musik och syftet verkade vara att man skulle ta på varandra.
    Som jag skrev tidigare, så har jag fått uppfattningen att många frikyrkoäktenskap är mer eller mindre arrangerade, av kontrahenternas föräldrar i samförstånd med pastorer o församlingsråd. Det är nog därför det blir så konstigt på själva bröllopen...
  • Anonym (Q)
    Elsa von Brabant skrev 2014-06-03 17:13:44 följande:
    Som jag skrev tidigare, så har jag fått uppfattningen att många frikyrkoäktenskap är mer eller mindre arrangerade, av kontrahenternas föräldrar i samförstånd med pastorer o församlingsråd. Det är nog därför det blir så konstigt på själva bröllopen...
    Jag är föredetta frikyrklig. Jag håller med om att bröllopen är konstiga av många orsaker.

Men jag har inte varit med om ett enda bröllop som är arrangerat på det sättet du säger. Men det att man vill vänta med sex, gör att man giftet sig tidigt i förhållandet och väldigt unga. Plus att man oftast är nykterist gör att man inte är van att festa på det sättet man gör utanför kyrkan.
  • Kjell2
    Elsa von Brabant skrev 2014-06-03 17:13:44 följande:

Mycket möjligt men inte i det här fallet. De hade hängt ihop ett tag och är nu, mer än 15 år senare, synbart lyckligt gifta.
  • Elsa von Brabant
    Anonym (Q) skrev 2014-06-03 17:30:35 följande:
    Jag är föredetta frikyrklig. Jag håller med om att bröllopen är konstiga av många orsaker.

Men jag har inte varit med om ett enda bröllop som är arrangerat på det sättet du säger. Men det att man vill vänta med sex, gör att man giftet sig tidigt i förhållandet och väldigt unga. Plus att man oftast är nykterist gör att man inte är van att festa på det sättet man gör utanför kyrkan.
    OK. Jag känner i alla fall folk i en baptistförsamling som arrangerar äktenskap på det sättet.
  • Catti41

Ja eller i alla fall att folk gifter sig så snart in i dejtandet (typ när de känt varandra i fem månader Max) och att alla relationer är för-godkända av de äldste i församlingen eller liknande gör att även om det inte är arrangerat per se (de har dejtat, flera gånger, t o m kysst varandra, de vill gifta sig, men de känner ju inte varandra.) så är det ju den känslan jag får som gäst eller musiker på festen.

• Elsa von Brabant
    Catti41 skrev 2014-06-03 19:44:47 följande:
    Ja eller i alla fall att folk gifter sig så snart in i dejtandet (typ när de känt varandra i fem månader Max) och att alla relationer är för-godkända av de äldste i församlingen eller liknande gör att även om det inte är arrangerat per se (de har dejtat, flera gånger, t o m kysst varandra, de vill gifta sig, men de känner ju inte varandra.) så är det ju den känslan jag får som gäst eller musiker på festen.
    Jomen precis...
Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?