• Anonym (Bröllop)

Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?

Vilket är det mest bisarraste/pinsammaste/tråkigaste/mest konstiga stämning... bröllop ni har varit på?

Själv blev jag bjuden på ett bröllop av en före detta kollega som jag inte umgicks med alls (utöver jobbet då). Under bröllopet så skulle bruden hålla ett "roligt" tal om folk på festen men ingen skrattade och den tysta stämningen gjorde att bruden överdrev skämten ännu mer så till slut blev det riktigt plågsamt att lyssna på.  Tyst
    Sedan skulle några vänner till bruden "skoja" om brudparet men gjorde det på ett förnedrande sätt så bruden fick tårar i ögonen och försvann under "numret". Stämningen var ganska tryckt under resten av festen och det blev aldrig någon riktigt höjdpunkt under den kvällen. Stackars brudpar.

Jag kommer nog aldrig mer våga gå på ett "främmande" bröllop även om det var snällt såklart av kollegan att bjuda mig.

Har ni några erfarenheter av "skräckbröllop"?

• Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?
  • elmadumle
    li123 skrev 2014-06-01 22:43:07 följande:

Och en vuxen man bör ha en mörk kostym i sin garderob, så tveksam tom den kan räknas som kostnad för bröllopet.....
    Det finns faktiskt vuxna män som aldrig har kostym, så jo den kostnaden kan man räkna in.
  • Anonym (lykke)
    Anonym (Triss) skrev 2014-06-02 06:46:44 följande:

Men sikket tjat om någon ANNAN familjs ekonomi. Varför ifrågasätter du? Nu skriver vederbörande hur mycket familjen la på det bröllopet, varför skriva emot? Nu gick de till frisören INFÖR bröllopet och tydligen hade mannen ingen passande kostym. Så!
    nope precis den hade bästföre 10 år tidigare, men den vi köpte kommer han nog ha i MÅNGA år framöver...... 
  • TanganyikaIka
    Pebbles88 skrev 2014-06-01 22:46:35 följande:
    "Bör"? Säger vem?
    Vett och etikett. Hör till vuxenlivet helt enkelt. 
  • Pebbles88
    TanganyikaIka skrev 2014-06-02 09:25:24 följande:
    Eh, nej. Vill man ha en, så visst. Vill man inte det så behöver man inte det och kan därmed räkna det till kostnaderna om man behöver köpa en till en tillställning. 
  • Anonym (....)
    TanganyikaIka skrev 2014-06-02 09:25:24 följande:
    Min sambo har haft användning för mörk kostym två gånger senaste tio åren. Han drog dessutom olika storlek de gångerna. Känns inte värt att köpa för att ha hängande i garderoben. 
  • Anonym (Bara varit på 3)

Jag har inte varit på mer än 3 bröllop så min erfarenhet är något begränsad.
    Men i alla fall. Jag var i tidiga tonåren då en släkting gifte sig. Det var en fin kyrklig vigsel och därefter fest och middag i hennes föräldrars villaträdgård. Inget superlyxigt eller så, men fint och mysigt.
    Under förrätten blir en av gästerna något överförfriskad. Det börjar med att han drar billiga skämt om vad som ska hända under bröllopsnatten. Sedan, mitt under huvudrätten, deklarerar han att han vill spela för alla på sitt favoritinstrument och rusar efter ett par cymbaler. Dessa slår han sedan mot varandra, hårt och utan taktkänsla medan han hoppar upp och ned på gräsmattan framför brudparet... 
    När det sedan blir dags att skära upp tårta har brudens bror fått lite för mycket. Han är utsedd till festens fotograf. Och sittande på huk precis bredvid mig försöker han filma och ta bilder av hur paret skär upp tårtan medan han hela tiden håller på att ramla ihop och somna. Min pappa som sitter bredvid vänder sig till mig och viskar då att jag ska peta på honom så att han håller sig vaken. Så medan han filmer denna tårtceremoni sitter jag och kittlar honom i nacken och nyper honom i armen. Kändes mycket märkligt för en ung tonåring som växt upp i ett hem utan alkohol och fram till denna dag aldrig sett en onykter människa.

• Froststar
    lövet2 skrev 2014-06-01 00:06:35 följande:
    Ett i mina ögon mycket märkligt bröllop var när en släkting till mig gifte in sig i societeten. Stort bröllop och en strikt klädkod (typ balklänning). Allt följde någon sorts regelverk som hela brudens släkt verkade ha i ryggmärgen. Jag tappade räkningen efter det 10:e talet som hölls, där de flesta talen gick ut på att prata om gamla minnen från skidåkning i Alperna, resan till Bahamas och konstiga händelser på internatskolan. Vid varje tal skulle man ta en paus i ätandet, så jag fattar inte hur någon alls hann få i sig mat. Jag hann i alla fall inte!
    När det blev dags för bröllopstårtan, så höll jag på att bryta i hop. Tårtan var i flera våningar och rullades in på en vagn med tända tomtebloss. En inhyrd operasångerska stod och ylade ända tills tomteblossen slocknat, och hon fick stora applåder och allvarliga nickar efteråt.

Resten av bröllopet har jag nog förträngt. Det var bara alltför bisarrt ...
    Det där är ju ett rätt normalt bröllop. Det brukar ju vara musiker inhyrda på bröllop och det är brudparets musikpreferenser som avgör vad det är för typ av musiker. Behöver ju inte ens vara samma musiker, en typ i kyrkan, en annan under middagen och en tredje för festen. Inte helt ovanligt vill jag påstå.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Mellamella

Den här tråden är ju både rolig och sorglig, och ärligt talat blir jag faktiskt lite rädd för att gifta mig... Själv har jag bara varit på ett bröllop, det var litet men väldigt fint. Alla som var där var genuint glada för giftermålet, vilket jag tror är en viktig förutsättning för att det ska bli en härlig dag. 
    Jag kan dock bidra med mina föräldrars bröllop, som nog var lite märkligt. Jag var inte född då men jag har hört historian ett antal gånger. De bestämde sig på en måndag för att sedan gifta sig på lördagen. Bröllopet var i rådhuset med två vittnen, sedan hade de fest i huset där de åt gratäng och de flesta drack nog en hel del. Mitt i natten började de ringa på köp- och sälj-annonser och tala med tysk brytning, och sedan for hela sällskapet iväg mitt i natten och köpte en hamsterbur (de hade ingen hamster och planerade inte heller att skaffa). Märkligt som sagt, men en glad tillställning och de levde lyckliga tillsammans tills döden skiljde dem åt. 

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • Froststar

Jag har varit med om 2 bröllop som jag tyckte var riktigt annorlunda och skojiga.

Ena där två hundar gifte sig.. Komplett med präst, stor fest och en hel drös med hundar. Buffé med hundmat som absolut inte liknande hundmat, en skulpterad tårta föreställande "brudparet", stylade hundar och ägare. Det var skoj mitt i det surrealistiska.

Det andra var en historia där de skulle återskapa depressionstiden och direkt efter. Det var typ swamp people meet Atlantic City. Mängder med folk, en del klädda som på flashiga ställen i New York, andra som att de kommit direkt från kräftfisket. De blandade hembränt, öl och dyr sprit, banjomusik, charleston och annat som var populärt då med något som lät nästan franskt, cajun mat (riktigt god) och annat som var oidentifierbart och inte såg speciellt aptitligt ut. Hälften av gästerna gick inte att förstå. Festen var en halv dag, från tidig eftermiddag till långt in på natten med själva aktiviteterna kring bröllopet började redan dagen innan, med guidade turer på ägorna (mestadels sumpmarker och träsk), närliggande plantage och annat skoj. Det var det mest annorlunda och minnesvärda bröllopet vi någonsin varit på. En "once in a lifetime" grej.

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
Svar på tråden Mest bisarra/tråkigaste/konstigaste bröllop ni varit på?