• sally67

mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang

Den veckan som de bor hos sin mamma är de 2 tjejer 11 å 13 år hos oss å äter,tittar på tv mm . Pappan jobbar den veckan eftermiddag så jag har egentligen barnfritt . Jag tar påpekat detta flera gånger men får bara till svars att det är deras hem , jo men inte mamma veckan å inte när deras pappa inte är hemma då brukar de ringa honom å så ger han sin tillåtelse att vara hos mig. Idag nekade jag dom mat , att de fick gå hem till mamman å äta om de var hungriga,allt detta har pågått i 4 år hur mycket jag än har tjatat om att jag inte ska stå för umgänget mammaveckan

• Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang
  • Brumma
    MxMeNow skrev 2014-06-19 00:34:17 följande:

Då är ju mamman lika svagbegåvad hon om hon resonerar så! Ni kan väl flytta ihop så kan barnen bo på heltid hos sin pappa.

Eller så anser hon att pappas tid är tid med pappa... Och respekterar det. Kanske hon planerar in andra aktiviteter när barnen är hos pappan? (Ja, man kan ha aktiviteter inbokade även som arbetslös...)
  • BioBonus

Mina barn bor varannan vecka, och även om de alltid är välkomna (självklart) så hade jag inte heller tyckt det var OK om de skulle komma och äta hos mig varje kväll (eller ens hälften av kvällarna) på pappaveckan.

Jag handlar mat utifrån hur många vi är i hushållet den veckan, jag planerar min tid utifrån jag är barnfri eller inte och det får mina barn, och framförallt deras pappa, respektera.
    Skulle han inte klara av att laga mat åt dem, och erbjuda dem en boendemiljö som de vill vistas i (vilket ju verkar vara fallet här då de inte vill vara hemma hos sin mamma) så hade vi fått ändra boendet så de bodde heltid hos mig och han betalade underhåll. 
    Hade jag dessutom inte ens varit hemma själv, utan hela ansvaret hade hamnat på min nye man så hade jag nog skämts lite över att lägga över, inte bara pappans, utan även mitt föräldraansvar på honom... Kan inte vi ta hand om våra barn, så ska vi inte kräva att någon annan ska göra det.

• Anonym (men suck..)

Självklart har du inte ansvar för din sambos barn under de veckor de ska vara hos sin mamma. Förklara för din sambo att du bara vägrar och så får han ta ett snack med sina barn. Jag verkligen hatar alla dessa idioter som tror att i och med att man är bonusförälder så ska man glatt ta på sig allt ansvar för sin partners barn. Det är föräldrarnas uppgift och ingen annans.

Trist och sorgligt att så många bonusmammor blir så utnyttjade av bioföräldrarna. Bara för att man har träffat en partner med barn innebär det inte att man automatiskt blir barnpiga och hembiträde!!

• BioBonus
    Anonym (men suck..) skrev 2014-06-19 11:14:43 följande:

Självklart har du inte ansvar för din sambos barn under de veckor de ska vara hos sin mamma. Förklara för din sambo att du bara vägrar och så får han ta ett snack med sina barn. Jag verkligen hatar alla dessa idioter som tror att i och med att man är bonusförälder så ska man glatt ta på sig allt ansvar för sin partners barn. Det är föräldrarnas uppgift och ingen annans.

Trist och sorgligt att så många bonusmammor blir så utnyttjade av bioföräldrarna. Bara för att man har träffat en partner med barn innebär det inte att man automatiskt blir barnpiga och hembiträde!!

Precis.
    Och som nämnts tidigare - väljer man att flytta ihop med en person som INTE har barn så ska det också respekteras. Det är inte bara bonusföräldern som "vet vad hon/han gett sig in på" - utan det gäller lika mycket även bioföräldern. Väljer man att bilda ny familj med en människa som INTE är förälder till sina barn så får man gilla läget, och inse att man inte har någon att automatiskt dela föräldraansvaret i vardagen med.
    Är man så beroende av att ha en till förälder till sina barn så får man stanna i kärnfamilen vare sig man vill eller inte.
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2014-06-19 11:24:57 följande:
    Precis.
    Och som nämnts tidigare - väljer man att flytta ihop med en person som INTE har barn så ska det också respekteras. Det är inte bara bonusföräldern som "vet vad hon/han gett sig in på" - utan det gäller lika mycket även bioföräldern. Väljer man att bilda ny familj med en människa som INTE är förälder till sina barn så får man gilla läget, och inse att man inte har någon att automatiskt dela föräldraansvaret i vardagen med.
    Är man så beroende av att ha en till förälder till sina barn så får man stanna i kärnfamilen vare sig man vill eller inte.
    Och innan alla svar kommer med att "det är bara att köpa hela paketet", så kan man nog säga att de förhållande som man agerar på det sättet som du, jag och några andra förespråkar, brukar vara de förhållande som brukar hålla och även de relationerna som fungerar bäst mellan barnen och den nya.
    För känner sig den nya bekväm i sitt förhållande, trivs och självklart beter sig vettigt och bra mot barnen, då brukar det vara harmoni och vilka barn trivs inte i ett harmonsikt hem?
  • BioBonus
    sextiotalist skrev 2014-06-19 11:28:28 följande:
    Och innan alla svar kommer med att "det är bara att köpa hela paketet", så kan man nog säga att de förhållande som man agerar på det sättet som du, jag och några andra förespråkar, brukar vara de förhållande som brukar hålla och även de relationerna som fungerar bäst mellan barnen och den nya.
    För känner sig den nya bekväm i sitt förhållande, trivs och självklart beter sig vettigt och bra mot barnen, då brukar det vara harmoni och vilka barn trivs inte i ett harmonsikt hem?

Så sant.

Och jag har inget emot att, emellanåt, dela min makes föräldraansvar om hans barn. Så länge ingen kommer och tar för givet att jag ska göra det.
    Ett exempel: Är hans barn sjukt, så frågar han mig om jag kan vabba om han själv inte kan. Kan jag, och vill, så gör jag det. Kan jag inte, så är det inte heller mitt problem att lösa. Hans barn - hans ansvar.

Å andra sidan så låter inte jag min fd man lämpa över sitt ansvar på våra egna barn på mig heller. Är det pappavecka så är det han som har huvudansvaret. Kan inte han vabba så frågar han mig. Kan inte jag, så är det hans ansvar att fixa barnvakt. Hans vecka - hans ansvar.

Jag har köpt hela paketet - absolut. Jag fick en underbar lite bonusdotter på köpet. Men jag köpte tack och lov ett paket där det ingick en fullkomligt kapabel förälder också. Så jag coh bonus kan forma vår relation utifrån vad som känns bra för oss.

• nymedlem

Vilken konstig rubrik!

Ditt hem?   Är det inte även pappan och barnens hem?

Restaurang?  Äter inte barnen HEMMA ?

• whydoyoucare
    sally67 skrev 2014-06-19 00:36:06 följande:

när min man är hemma kan jag ju inte protestera att de kommer å även han brukar påpeka att de ska äta hos mamman, oftast får han till svar att hon har ingen mat.hon svarar inte heller i telefon efter Kl 19 för då har hon gått å lagt sig, trött å arbetslös som hon är, ingen koll att barnen kommer hem

Och i sådana situationer så tar du ifrån dom nyckeln!? Fyfan vad sjukt. Du verkar inte vara mycket bättre du. Om det är såhär mamman beter sig så får ni göra orosanmälan till socialtjänsten. Men att låsa ut barnen när ni VET hur situationen ser ut hos mamman är SJUKT! Om sådant är fallet så skulle en orosanmälan sitta på plats hos er också, eller dig om det är du som tar nyckeln. 

Jag tycker du tar ditt ansvar som har klivit in i de här barnens liv och låter dom komma till sitt hem när fan dom känner för det. Det är inge leksaker man kan kasta hit och dit. Vill dom inte vara hos mamman så kan ni inte tvinga dom!? Speciellt inte DU som inte ens är förälder... Antingen är du vuxen och tar ditt ansvar eller så flyttar du ut och slutar gnälla. 
  • whydoyoucare
    Brumma skrev 2014-06-19 05:31:03 följande:
    Kan inte barnen respektera att det även är TS hem och att det faktiskt inte funkar att komma och gå som man vill om ingen förälder är hemma så får det kanske bli konsekvensen.
    Att ta deras nyckel är fan mer än vad en konsekvens är! Det är fortfarande DERAS HEM. Att särskilja på TS och barnen är sjukt! Ska inte TS acceptera att det ALLTID är barnens hem!? "Varannan vecka" är ett umgängesupplägg, inte en jävla regel om vart barnen bor. 
  • BioBonus
    whydoyoucare skrev 2014-06-19 12:19:28 följande:
    Och i sådana situationer så tar du ifrån dom nyckeln!? Fyfan vad sjukt. Du verkar inte vara mycket bättre du. Om det är såhär mamman beter sig så får ni göra orosanmälan till socialtjänsten. Men att låsa ut barnen när ni VET hur situationen ser ut hos mamman är SJUKT! Om sådant är fallet så skulle en orosanmälan sitta på plats hos er också, eller dig om det är du som tar nyckeln. 

Jag tycker du tar ditt ansvar som har klivit in i de här barnens liv och låter dom komma till sitt hem när fan dom känner för det. Det är inge leksaker man kan kasta hit och dit. Vill dom inte vara hos mamman så kan ni inte tvinga dom!? Speciellt inte DU som inte ens är förälder... Antingen är du vuxen och tar ditt ansvar eller så flyttar du ut och slutar gnälla. 

Du har helt rätt.

TS är inte förälder och har ingen skyldighet alls. Inte att tvinga dem att vara hos mamman, eller att ta hand om dem när inte deras mamma eller pappa kan. Barnens pappa har tagit in henne i deras liv, och han har ansvaret för att se till att barnen OCH Ts får en fungerande vardag tillsammans.

Obegripligt hur många som verka anse att andra människor har en skyldighet att ta hand om deras barn när de själva inte klarar av det.

Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang