sextiotalist skrev 2014-06-19 11:28:28 följande:
Och innan alla svar kommer med att "det är bara att köpa hela paketet", så kan man nog säga att de förhållande som man agerar på det sättet som du, jag och några andra förespråkar, brukar vara de förhållande som brukar hålla och även de relationerna som fungerar bäst mellan barnen och den nya.
För känner sig den nya bekväm i sitt förhållande, trivs och självklart beter sig vettigt och bra mot barnen, då brukar det vara harmoni och vilka barn trivs inte i ett harmonsikt hem?
Så sant.
Och jag har inget emot att, emellanåt, dela min makes föräldraansvar om hans barn. Så länge ingen kommer och tar för givet att jag ska göra det.
Ett exempel: Är hans barn sjukt, så frågar han mig om jag kan vabba om han själv inte kan. Kan jag, och vill, så gör jag det. Kan jag inte, så är det inte heller mitt problem att lösa. Hans barn - hans ansvar.
Å andra sidan så låter inte jag min fd man lämpa över sitt ansvar på våra egna barn på mig heller. Är det pappavecka så är det han som har huvudansvaret. Kan inte han vabba så frågar han mig. Kan inte jag, så är det hans ansvar att fixa barnvakt. Hans vecka - hans ansvar.
Jag har köpt hela paketet - absolut. Jag fick en underbar lite bonusdotter på köpet. Men jag köpte tack och lov ett paket där det ingick en fullkomligt kapabel förälder också. Så jag coh bonus kan forma vår relation utifrån vad som känns bra för oss.