• sally67

mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang

Den veckan som de bor hos sin mamma är de 2 tjejer 11 å 13 år hos oss å äter,tittar på tv mm . Pappan jobbar den veckan eftermiddag så jag har egentligen barnfritt . Jag tar påpekat detta flera gånger men får bara till svars att det är deras hem , jo men inte mamma veckan å inte när deras pappa inte är hemma då brukar de ringa honom å så ger han sin tillåtelse att vara hos mig. Idag nekade jag dom mat , att de fick gå hem till mamman å äta om de var hungriga,allt detta har pågått i 4 år hur mycket jag än har tjatat om att jag inte ska stå för umgänget mammaveckan

• Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang
  • sextiotalist
    Anonym (sdf) skrev 2014-06-19 14:14:23 följande:
    Om pappan av olika anledningar inte fungerade normalt, vad skulle du göra då?
    Låt oss säga att han inte ser till att ha mat hemma, och att han går och lägger sig kl 19, inte läser läxor med dem, och att barnen inte känner att de vill vistas där. Skulle det då vara ok att de vistas i ditt hus även om du är på jobbet?
    Du säger att du skulle ta boendet på heltid... jag undrar om TS tycker det är en så bra idé. Hon verkar mest vilja att de håller sig borta.
    Jag är ganska säker på att vad TS tycker är jobbigt är att ansvaret över barnen har slängts över till henne varannan vecka. Hade barnet bott hos dom heltid, så hade nog ts och hennes sambo lagt upp livet efter det.
    Nu kanske ts hade planerat annat, träffa vänner, en lugn kväll, kanske inte ens tänkt att laga mat etc och eftersom situationen är som den är, så vet hon att hon aldrig riktigt kan göra vad hon känner för det, för hon vet att hemma hos mamman fungerar det inte.
  • BioBonus
    sextiotalist skrev 2014-06-19 14:20:35 följande:
    Jag är ganska säker på att vad TS tycker är jobbigt är att ansvaret över barnen har slängts över till henne varannan vecka. Hade barnet bott hos dom heltid, så hade nog ts och hennes sambo lagt upp livet efter det.
    Nu kanske ts hade planerat annat, träffa vänner, en lugn kväll, kanske inte ens tänkt att laga mat etc och eftersom situationen är som den är, så vet hon att hon aldrig riktigt kan göra vad hon känner för det, för hon vet att hemma hos mamman fungerar det inte.
    Så har även jag uppfattat situationen.
  • Lillusen
    BioBonus skrev 2014-06-19 12:41:25 följande:

Du har helt rätt.

TS är inte förälder och har ingen skyldighet alls. Inte att tvinga dem att vara hos mamman, eller att ta hand om dem när inte deras mamma eller pappa kan. Barnens pappa har tagit in henne i deras liv, och han har ansvaret för att se till att barnen OCH Ts får en fungerande vardag tillsammans.

Obegripligt hur många som verka anse att andra människor har en skyldighet att ta hand om deras barn när de själva inte klarar av det.

Fast var står det att varken barn eller man anser att TS ska ta hand om barnen?
    Och om det nu är så är väll det mest rimliga agerandet att TS säger till sin man att hon inte vill ta ansvar för barnen under dom veckorna som dom är hos mamman. Och sen får pappan lösa det på sitt sätt, skicka hem barnen, se till att de lagar mat eller förbered mat innan.

Men det är ju ganska klart och tydligt att det inte är det som är problemet utan att barnen inte är hos sin mamma varannan vecka.

Och dessutom så skriver TS att så här har det varit i alla år, alltså även innan hon kom in i bilden, så troligtvis så löste familjen det på något sätt. 

Jag säger det igen, jag är så lycklig att jag har en man som redan vi ens började datea så ställde han síg frågan, kan jag tänka mig att ha någon annans barn på heltid?
  • Lillusen
    BioBonus skrev 2014-06-19 14:19:07 följande:
    Du besvarar din egen fråga - jag skulle försöka få hela boendet om det inte gick att förändra till det bättre.

Jag tycker snarare att det verkar som om TS vill ha lite koll på sin vardag. Är man fyra i hushållet denna vecka eller bara två vuxna? Och kommer de fram till att barnen ska bo heltid hos TS och deras pappa så är ju premisserna helt annorlunda.
    Men TS skriver att det är varje dag, då är det ju bara att räkna med att det är varje dag!? Så blev det hos oss när jag märkte att det blev så att de oftare och oftare blev kvar hos oss.

Sen blev de tonåringar/vuxna och nu kan vi plötsligt vara 3 hemma fast jag på morgonen räknat med att vi är 6, sånt är livet hos oss i alla fall.

Vad det gäller underhåll så är det upp till föräldern om man vill välja att begära det eller inte, jag själv har valt att inte begära det.
  • BioBonus
    Lillusen skrev 2014-06-19 14:37:42 följande:
    Fast var står det att varken barn eller man anser att TS ska ta hand om barnen?
    Och om det nu är så är väll det mest rimliga agerandet att TS säger till sin man att hon inte vill ta ansvar för barnen under dom veckorna som dom är hos mamman. Och sen får pappan lösa det på sitt sätt, skicka hem barnen, se till att de lagar mat eller förbered mat innan.

Men det är ju ganska klart och tydligt att det inte är det som är problemet utan att barnen inte är hos sin mamma varannan vecka.

Och dessutom så skriver TS att så här har det varit i alla år, alltså även innan hon kom in i bilden, så troligtvis så löste familjen det på något sätt. 

Jag säger det igen, jag är så lycklig att jag har en man som redan vi ens började datea så ställde han síg frågan, kan jag tänka mig att ha någon annans barn på heltid?
    Jag förstår inte ditt svar till mig tyvärr. Vad menar du?
    Det verkar ju som om både mamman och pappan anser att TS ska ta hand om barnen eftersom det bara är hon som är hemma när de kommer till dem på mammans veckor?
    Ja, och det är ju precis det du skriver som är problemet - mamman och pappan väljer nu att inte lösa det själva utan förväntar sig att TS ska lösa det åt dem....
  • asta66
    sextiotalist skrev 2014-06-19 14:20:35 följande:
    Men det är väl en diskussion hon ska ta med sin sambo. Som då få ta ett snack med bio-mamman om att det inte fungerar på hennes veckor. Sen tycker jag att Ts inte ska serva bonusarna med mat utan kanske se till att det inte finns till dem. Och skicka över dem till bio-mamman.
  • whydoyoucare
    BioBonus skrev 2014-06-19 12:41:25 följande:

Du har helt rätt.

TS är inte förälder och har ingen skyldighet alls. Inte att tvinga dem att vara hos mamman, eller att ta hand om dem när inte deras mamma eller pappa kan. Barnens pappa har tagit in henne i deras liv, och han har ansvaret för att se till att barnen OCH Ts får en fungerande vardag tillsammans.

Obegripligt hur många som verka anse att andra människor har en skyldighet att ta hand om deras barn när de själva inte klarar av det.

folk ser ju annorlunda på hur pass mycket plats en bonusförälder ska ta i barnens liv. Självklart så har bioföräldrarna allt ansvar i första hand. men jag anser även att om man har valt att gå in i en relation med någon som har barn då får man ställa sig till det också. Sen på vilken nivå man pratar om det beror på individerna i sammanhanget. Att hur som helst förbjuda dom att komma hem till sin pappas boende är inte begripligt någonstans. Att dom äter måltider hos pappan under mammans vecka är inte rätt heller, men det får man ta med mamman då och inte straffa barnen i fråga. 
  • MxMeNow

Jag är förälder, inte deltidsförälder utan på heltid! Har man ett förhållande med mig accepterar man det och delar mitt ansvar, annars visar jag var dörren står och sparkar ut dig. Att ändra sig eller som TS gör tar upp det efter fyra år som ett problem innebär ju bara att jag då får sparka ut henne. Hade varit bättre för alla om TS berättat det tidigare!

• Anonym (näe)

Det här låter inte kul alls ts. Du måste sätta ner foten, det är DITT HEM OCKSÅ!Att vara styvmamma är inte lätt alla gånger och man behöver den barnfria tiden för att tanka och vårda parrelationen. Den pappa som inte förstår det bör leva ensam med sina barn och ej satsa på en "ny kvinna".

• asta66
    MxMeNow skrev 2014-06-19 14:49:19 följande:

Jag är förälder, inte deltidsförälder utan på heltid! Har man ett förhållande med mig accepterar man det och delar mitt ansvar, annars visar jag var dörren står och sparkar ut dig. Att ändra sig eller som TS gör tar upp det efter fyra år som ett problem innebär ju bara att jag då får sparka ut henne. Hade varit bättre för alla om TS berättat det tidigare!

Men här verkar det ju vara en biomamma som smiter undan och inte ens kommunicerar och en pappa som inte gör nånting. Det är väl inte okej. Det handlar ju inte om att biomamman måste jobba över och ringer och frågar.
Svar på tråden mina bonusbarn använder mitt hem som restaurang