• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • nica

Ellami - hon är knubbig men liten som sin mamma :-P

Asjak- så roligt de låter skönt att få komma iväg lite.

Kollade för skojs skull hur stora mina pojkar va i samma ålder.

Min stora var ca 9,5 kg och min andra grabb ca 8,2 kg så ca 1 kg skillnad per unge hehe

• Asjak

Nica bäst du inte får fler barn om dom blir mindre och mindre ;)

En av bebisarna idag var född den 26 juni och hon kröp för fullt och ställde sig upp mot saker, kändes som om hon var väldigt mycket äldre än min!

• nica

Asjak - tror jag stoppar vid 3 barn hehe

Min bebis är född 26 och kryper och ställer sig mot saker....sjukt jobbigt men även väldigt kul så klart

• boogiewoogie
    soffipropp1987 skrev 2015-01-13 20:28:06 följande:
    Oj så tidigt?

Jag ska ta hela föräldraledigheten och vara hemma till januari 2016.
    japp bor i oslo vet du...där är andra regler... Där MÅSTE pappan ta sin del. (14 veckor) :(
  • boogiewoogie
    Axo skrev 2015-01-13 21:41:09 följande:

Är det någon mer bebis som inte vänder sig om, varken från mage eller rygg?

Samma här...vår dotter gillar inte alls att ligga på magen. Men hon sitter o hon älskar när man håller henne när hon står...
  • ellami

Måste bara berätta detta. Är så glad, nöjd & stolt :) vi har gått från helvetiska nattningar till så mysiga och fridfulla! Förr skrek han och skrek, vi vaggade, gungade i babysittern, hoppade upp och ner på sängkanten, sjöng, körde i vagnen, vaggade spjälsängen ja ALLT för att få honom att somna, vi kunde vyssja i evigheter och det tog kål på oss och våra ryggar och vi bävade inför varje kväll.. Men så införde jag min egen somna-själv metod. Jag la mig bredvid honom en kväll och så låg vi bara där. I början protesterade han massor och jag lyfte upp var och varannan sekund för att trösta och trösta. Jag distraherade genom att fåna mig så att han istället började skratta och sen började vi om med att bara ligga där nära och vänta ut tiden. Efter ett tag tröttnade han och han vände sig höger och vänster och hit och dit i ett försök att komma till ro. Jag hjälpte till med att stryka över ryggen eller buffa försiktigt på rumpan och efter 1,5 timme den första gången så somnade han för första gången själv!! Ja alltså utan allt detta eviga vaggande och bärande. Numera är nattningarna fantastiska. Han protesterar inte alls längre utan när vi lägger oss i sängen så gosar vi lite, han är förvisso en energiknippe så även då ska han busa och klättra på mig, krypa fram och tillbaka i sängen och försöka ställa sig upp men så småningom blir han trött. Så när det är färdiglekt ligger vi bredvid varandra och tittar på varandra. Jag gör lite miner och han skrattar. Sen märker jag hur hans ögonlock börjar bli tunga.. Han vänder sig från höger till vänster.. Ligger still.. Vänder sig tillbaka.. Och håller på sådär några gånger tills han äntligen sluter ögonen och somnar. Numera tar det inte 1,5 h utan allt som allt 30 min beroende på hur trött han är & hur mycket energi kvar till att busa och leka han har. Helt underbart!!! Var bara tvungen att dela med mig :) trodde inte det skulle vara så lätt att lära honom somna själv (fast med mig bredvid givetvis) nästa steg är att han ska lära sig somna så även på dagen. På dagen behöver vi fortfarande köra i vagn eller vagga osv.

Nu hoppas jag få ordning på nätterna också.. Grabben vakbar ju typ 20 gånger på en natt.. Haha. Lånat boken Somna utan gråt så ska suga åt mig av alla tips därifrån :) smalljey (stavning?) du läste väl samma bok eller var det någon annan??? Vad tyckte du?

• Asjak

Ellami åhh vad roligt att höra!!

Varje framsteg för oss sömnlösa känns som mirakel :)

En av tjejerna på träffen idag hade en dotter oxå född i juni, hon hade sovit hela nätterna från början och somnade runt 20 på kvällarna och kunde sova till 10 på morgonen..... Wtf

Livet är orättvist det är nu bevisat ;)

Här somnade min lilla 19 ikväll, hon va helt slut efter alla bus idag, imorgon blir det baby rytmik på biblioteket.

Har era barn några favorit låtar?

Isabelle blir så glad när ja sjunger blinka lilla stjärna eller mammas (prästens) lilla kråka ( lite omgjord av mig )

• Juronjaure

*snyft* Fick ungen i säng (slutgiltigt?!) vid 23.30... Är SÅ JÄKLA TRÖTT på nattning från 20.30-22/23/24... Slutar alltid med att ungen som varit trött sedan kl 18 somnar av utmattning och mamma sitter i soffan och har dåligt samvete över att hon varit irriterad på ungen... :(

• Kela1981

I kategorin sömn så sover vår sessa så himla oroligt nu sedan ett par nätter. Det verkar som hon har mardrömmar för hon skriker i sömnen och då väcker hon sig själv ibland. Natta på kvällen är en katastrof. Vi börjar när hon är trött vid 19:30-20 och sen sover hon kanske vid 23-snåret. Jag hoppas att det är den här separationsångest-fasen som alla snackar om vid 7-8 månader. I såna här perioder gäller det att hålla i minnet att det inte är för evigt :/ Svårt att peppa sig själv ibland bara :(

Juronajour (stavning?) ha inte dåligt samvete! Alla blir vi irriterade och egentligen är det inte på barnen utan på faktumet att dom inte kan komma till ro. Dom är lika frustrerade som vi är <3

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2015-01-15 09:09:10 följande:

I kategorin sömn så sover vår sessa så himla oroligt nu sedan ett par nätter. Det verkar som hon har mardrömmar för hon skriker i sömnen och då väcker hon sig själv ibland. Natta på kvällen är en katastrof. Vi börjar när hon är trött vid 19:30-20 och sen sover hon kanske vid 23-snåret. Jag hoppas att det är den här separationsångest-fasen som alla snackar om vid 7-8 månader. I såna här perioder gäller det att hålla i minnet att det inte är för evigt :/ Svårt att peppa sig själv ibland bara :(

Juronajour (stavning?) ha inte dåligt samvete! Alla blir vi irriterade och egentligen är det inte på barnen utan på faktumet att dom inte kan komma till ro. Dom är lika frustrerade som vi är <3

L sover också väldigt oroligt!! Mardrömmar och kan inte ligga still ibland. Inatt va jag vaken mellan 2-5.....

Nattningen har *peppar peppar* aldrig varit något problem.
Svar på tråden Junibebisar 2014