• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
    WiJu skrev 2014-07-08 21:35:33 följande:

Fan vad less jag blir när tråden går från att pappan skiter i sina barn till att hans nya säkert är en jävel..

ALLA nya kvinnor är inte såna. Preblemet är mannen oavsett hur hon är. Va han en toffel till dig ja då är han kanske det till henne nu.

Han skiter i era barn och det är hans fel ingen annans.

Att han inte betalar för att du ska kunna bo kvar i huset förstår jag.

Blir det vv så ge han halva barnbidragen och dela på ALLT istället. Han kan betala ena barnets om man inte kan del försäkringar osv.

Jag är en ny kvinna och jag har gjort allt för min mans barn så ja sånt här gör mig upprörd även om jag vet att det finns förskräckliga "nya kvinnor".

Men han verkade ju bli sån här innan han träffade henne så jag tror ditt problem är ditt ex inte kvinnan. Bråka med rätt person...

HAN har blivit en jävel. Det skedde i samband med separationen och att han träffade henne då. Henne skiter jag fullständigt i. HAN är pappan till mitt barn och jag förväntar mig mer av honom! Tja, han gjorde ALLT för mig och barnen förr. Nu noll. Såklart jag trodde han fortfarande brydde sig om att "gamla" familjen hade det bra. Barnen är ju hans också! Tyvärr tror jag det blir svårt med samarbete då han dissar det anser barnen behöver ( och jag har RÄTT) och påstår att dom nu kan nöja sig med billiga skitsaker, när han förr tyckte de skulle ha det allra bästa?!! Hur f*n ändrar man sig så? Och tycker inte längre att ens barn är värd ett par mellandyra glasögon? Eller att barnen ska springa med dåliga skor när de har problem med speciella fötter som kräver speciella skor. Jag tycker också vi kan dela på barnbidraget, jag fortsätter med barnens inköp( som jag ALLTID) gjort, så kan han betala mig hälften sedan vid månadskiftet. Han verkar tro att jag festar bort mina pengar och skulle ljuga för honom...suck Sen tycker jag fortfarande att han kan ge mig hela barnbidraget även om det blir varannan vecka HAN TJÄNAR JU FARAO DUBBELT SÅ MYCKET SOM JAG!!!!!!!!!!!! Vill han att sina barns mor ska hamna på gatan med hans barn eller?
    Anonym (Suck) skrev 2014-07-08 19:25:35 följande:

Kanske det är dags för DIG att gå vidare och inte tro att du ska bli försörjd av ditt ex? Att du tjänar mindre än honom är knappast hans fel och något som han ska klandras för. Du får väl skaffa ett annat jobb då?!
    Om HAN vill ha barnen mer så är det ju knappast så att han (eller hans tjej!!) inte bryr sig om dem, utan snarare att de inte bryr sig om DIG. Han har gått vidare helt enkelt.
    Han ger ju underhåll, det hade han inte gjort om han inte brytt sig.

Och ja . om barnen bor vv och du har ALLA barnbidrag, ska du givetvis stå för alla omkostnader. Boendekostnaderna blir ju i så fall lika för er båda två och inget du ska räkna med i barnbidraget alls utan det är de tusenlapparna du ska använda till det som är utöver mat och hushåll. Datorer ex har man väl i sitt eget hushåll?!
    Ska ni betala allt gemensamt ska ni ju också givetvis dela på bidragen och sen får ni köpa det ni själva vill..

Du får/har fått barnbidrag+underhåll för tre barn = minst 6000/månad, varför räcker inte de pengarna?! Har du inget jobb?
    Det dyraste i ett hushåll är boendet, resten kan man själv styra över.
    Inga barn MÅSTE ha det dyraste.

JAGfår inget för den äldsta, och han kostar massa pengar och pappan tänker inte bidra!! Utan jag som tjänar hälften av vad han tjänar, ska tydligen försörja vårt stora barn ensam?!! Hur fan tänker han egentligen?
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-08 21:35:56 följande:
    Jag skulle önska det. Vet bara inte var jag ska söka efter det. Det har varit kämpigt nog att klara vardagen och att mina barn har det bra. Så jag har inte funderat, eller ens vetat vad/om man kan söka. Någon som vet?
    Förutsatt att hen inte uppfyller kraven för att få förlängt underhåll, dvs gymnasiestudier el liknande. 
    Prova att få in hen på Samhall, alla ev vikarie timmar är ju + i kassan.
    Gå till soc, eftersom hen är arbetslös så ska hen kunna få ersättning därifrån. Men du får nog va beredd att stå på dig, för annars kommer dom bara att försöka avfärda dig med att ni föräldrar ska försörja hen.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-08 21:48:36 följande:
    Underhåll är han skyldig till för minstingarna. Vare sig han vill eller ej. Om han tjänar dubbelt så mycket mer än mig, varför kan han inte betala mer än FK:s lågt räknade underhåll. Varför måste JAG/barnet stämma honom? Varför kan han inte själv fatta att det blir smidigare för alla om han ger mig vad barnen egentligen kostar utan att behöva slåss i tingsrätter? Men det är kanske vad jag behöver göra. Att pengar inte räcker är för att det är DYRT att bo i hus. Saker går sönder, elen är svindyr, barnen växer snabbt och behöver kläder, dyra mediciner, glasögon, träningskläder, olika skor, racketar, judokläder, telefonabonnemang till 2 av dem, försäkringar, busskort till två av dem då jag inte har bil, jag bor så här dyrt bara för att jag HAR barn, hårklippning, datorer, tv-apparater, mobiler, spel, nya cyklar ( våra barn är vana vid denna standard) MAT..ja du hör ju att det kostar va?
    Du kommer aldrig att få rätt när det gäller dina boende kostnader, inte heller är det hans problem att saker och ting slits ut i ditt hem och måste lagas/köpas nytt.

Min mans ex försökte få honom att betala mer eftersom hon köpt ett hus med pool, som ju inte är speciellt billig att värma upp.
    Kan säga att dom skrattade ut henne från tingsrätten.

Att du satt dig i ett för dyrt boende är dina problem, och faktum är att du genom det beslutet gjort att du har mindre pengar att lägga på barnens förnödenheter.

Det du ska satsa på i så fall i tingsrätten, det är direkta saker till barnen som tex glasögonen, och mediciner om de är ämnade för de barnen som får underhåll.

Har han godkänt att barnen ska gå på de olika aktiviteterna?
    Annars får du räkna med att stå för det själv.
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-08 21:39:29 följande:
    Han hittade en ny snabbt. Han ville ha huset vid bodelningen. Jag vägrade. JAG och BARNEN skulle bo kvar. Han kan ju inte bara byta ut mig och tro att allt är som förr. Dessutom ÄLSKAR jag mitt hus, VILL bo kvar, jag känner alla här och mina grannar är vänliga, hjälpsamma och har blivit nära vänner. I övrigt skiter jag i den nya. Det tråkiga är att han dumpade barnen i samma ögonblick han inledde en ny relation. Egoist är vad han är. Medan jag kämpar med våra GEMENSAMMA barn och få livet bra för dem.
    Fast om DU inte har råd så kan du inte bo kvar. Det är faktiskt inte pappans uppgift att betala ditt boende eller "fylla upp" så du kan leva som du vill fast du inte har råd.

Ärligt talat tycker jag inte det låter sim om du kämpar för att barnen skall ha det så bra som möjligt utan för att DU skall kunna fortsätta som vanligt...
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-07 18:06:33 följande:

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08

Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?

Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

Han hjälper till att betala allt det där du räknar upp... Genom underhållet.. Att du har dyrare levnadskostnader än vad du klarar av ÄR inte ngt han kan hjälpa. Det är inte HAN som ser till att pengarna inte räcker utan du iochmed att du lever över dina tillgångar.

Bor barnen vv så bör han få halva barnbidragen och så betalar ni i fortsättningen själva för barnen.

Hur går det ihop att han inte bryr sig om barnen, att hans nya inte tillåter honom träffa barnen med att han vill ha de boende vv? Jag tror inte ett ögonblick på att det är för att straffa dig - HAN verkar ha gått vidare..
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-07 18:37:24 följande:

Måste man skita i sin gamla familj för man träffar en ny? Eller hur menar du?

Jo jag inser att jag måste hitta ett nytt boende också tyvärr. Jag hankar mig dock fram så länge det bara går. Jag är rädd att jag inte får ut så mycket för huset då det är flera saker som behöver renoveras egentligen för att det ska bli försäljningsdugligt. I bästa fall går jag plus minus noll när lånen är betalda. Har bara stått i bostadskö i 2 år sen vi skildes. Har inga pengar till insats för en bostadsrätt. Då min ekonomi är högst ansträngd beviljar banken inget mer lån.

Jag förstår hur du menar, och iden är bra. När vi skiljdes tänkte jag dock inte på dessa saker och huset var värt lite mer än vad det är i dag.

Pappan vet om detta. Ändå vill han inte hjälpa till mer tyvärr, och det tynger mitt hjärta.. Det är ju HANS bar också.

Han skiter ju inte i dem. Han vill ju ha dem vv? Det är ju HANS barn också...
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2014-07-07 18:47:29 följande:

Nej, man ska såklart inte skita i sin gamla familj. Men pappan har en ny vilja därhemma och tänker väl på husfriden? Vanligt att nya kvinnor ställer sådana krav.

Nej, det är inte vanligt. Vad har du fått dessa fakta ifrån?
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-08 21:32:36 följande:

Fast jag behöver ju att han inte drar av pengar om barnen bor mer hos honom. Det har han RÅD med. För honom är det futtiga pengar. För mig är det allt.Och han borde väl vilja att barnen har samma livskvalitet hos båda föräldrarna?!

Bor de vv kan du söka halvt underhållsstöd från försäkringskassan.
  • Dejtande

Jag tycker att du ska kontakta familjerätten för samarbetssamtal, de kan hjälpa till att upprätta underhållsavtal. De borde även kunna medla avseende underhåll för er 18-åring. Jag och exet har precis kommit överens om att vi chippar in 1500:-/var per månad för sonens mat tills han är självförsörjande. Vår son betalar sina egna utgifter och förvänas bidra till hyran när han så kan. Även om exet inte är tvungen att komma överens om ett belopp för 18-åringen så måste han ju förstå att han har ett moralistk, om än inte lagligt ansvar för hen tills den är självförsörjande, om inte så borde han fatta att han är rökt som förälder framöver i barnets ögon. Du kan inboxa mig om du vill ha mer detaljer om hur vi har lagt upp det.

Svar på tråden Dead beat daddy!!