• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
    Ess skrev 2014-07-17 14:58:05 följande:
    Men gör dig själv en tjänst och dra det till tingsrätten. Vi här i tråden är snälla mot dig i jämförelse vad du kommer att få gå igenom där.

Jag och andra här i tråden är vuxna nog att inse att vi själva är ansvariga för ev situationer vi satt oss i, att skylla på exet är bara barnsligt.

Med dina dåliga ekonomiska val så kan ju ditt ex stämma dig på boendet och sen får du betala underhåll till honom istället, och ha dina barn vh.
    Vi hade det inte bra. Jag uttalade orden, så att vi förhoppningsvis kunde bli lyckliga igen på varsitt håll. Han var nog mer feg ( så snabbt han träffade en ny donna måste han ju känt samma som jag). Tingsrätten blir nog en möjlighet framåt för mig. Vad menar du med din sista mening? Hur kan han stämma mig på boendet pga av mina ekonomiska val och ta mina barn menar du?
    Anonym (skild) skrev 2014-07-17 15:06:11 följande:

de flesta jag känner som skilt sig har ju naturligt nog fått en sämre ekonomi, just för att man lever på en inkomst och inte två. Så enkelt är det. Sen kan jag hålla med om att det är bra om man kan dela på kostnader för saker som barnen använder hos båda, t.ex. glasögon, ytterkläder, försäkringar osv. Mitt ex och jag delar rakt av på sånt, no problem.

så man får göra en kalkyl: inkomst och utgifter och se om man klarar av att tex bo kvar i huset. Det är många som inte kan klara det på en lön utan man får sälja i stället. Så ser verkligheten ut för många. Om du vill ha råd att bo kvar i huset får du prioritera det. Däremot kan du inte tvinga pappan att betala mer än lagstadgade underhållet, tyvärr. 

Ska barnen bo v.v. så får ni tänka om lite. Då ska han inte betala nåt underhåll alls + att han ska ha halva barnbidraget + att han då förstås får betala de kostader barnen drar när de är hos honom. Har du räknat på detta? Det kanske gynnar din ekonomi tom. Ni kanske får ta hjälp av kommunen med samarbetssavtal om det är svårt att prata med honom

detta är ju en möjlighet om jag inte tar honom till tingsrätten. Men det är inte vad jag skulle önska, av anledningar jag givit innan i tråden. Men tack för ett bra svar utan massa värderingar av mig som person!
  • Anonym (svartsjuk)

Det verkar tyvärr som att du är svartsjuk på att han träffat en ny kvinna så snabbt efter att du lämnade honom. Han har ju inte övergett sina barn, han vill ju ha dem vv. Det var ju DU som övergav honom och familjen. Nu är det upp till dig att klara dig själv och det borde ju inte vara något problem om du har bra inkomst som du säger. Varför han ska försörja dig förstår jag inte. Eller är du inte så självständig som du menar du är?

• Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 15:18:54 följande:
    Vi hade det inte bra. Jag uttalade orden, så att vi förhoppningsvis kunde bli lyckliga igen på varsitt håll. Han var nog mer feg ( så snabbt han träffade en ny donna måste han ju känt samma som jag). Tingsrätten blir nog en möjlighet framåt för mig. Vad menar du med din sista mening? Hur kan han stämma mig på boendet pga av mina ekonomiska val och ta mina barn menar du?
    Tom du själv vill att barnen ska ha bättre standard än du kan erbjuda, vad passar då bättre än att han tar dem på heltid?
    Själva grejen är ju faktiskt att du kunnat erbjuda dem den standarden, OM du byter boende och drar ner på de kostnaderna.

Du kommer aldrig någonsin att få igenom att han ska stå för dina boende kostnader, och det löpande underhållet på ditt hus.

Det du kan få igenom är i så fall om något av de barnen som han är underhållsskyldig för har några speciella behov, tex dyra mediciner osv.
    Men om du nu skulle få igenom den kostnaden, ska du då ta de pengarna för att tex lägga på avbetalningen av en ny frys?
    Då står ju ändå barnet utan de pengarna som skulle gått till hen.

Jag tycker du gömmer dig bakom barnen för att du vill att han minsann ska straffas och betala dina utgifter.
    Ess skrev 2014-07-17 21:36:53 följande:
    Tom du själv vill att barnen ska ha bättre standard än du kan erbjuda, vad passar då bättre än att han tar dem på heltid?
    Själva grejen är ju faktiskt att du kunnat erbjuda dem den standarden, OM du byter boende och drar ner på de kostnaderna.

Du kommer aldrig någonsin att få igenom att han ska stå för dina boende kostnader, och det löpande underhållet på ditt hus.

Det du kan få igenom är i så fall om något av de barnen som han är underhållsskyldig för har några speciella behov, tex dyra mediciner osv.
    Men om du nu skulle få igenom den kostnaden, ska du då ta de pengarna för att tex lägga på avbetalningen av en ny frys?
    Då står ju ändå barnet utan de pengarna som skulle gått till hen.

Jag tycker du gömmer dig bakom barnen för att du vill att han minsann ska straffas och betala dina utgifter.
    Straffas för vad menar du?
    Anonym (svartsjuk) skrev 2014-07-17 16:54:02 följande:

Det verkar tyvärr som att du är svartsjuk på att han träffat en ny kvinna så snabbt efter att du lämnade honom. Han har ju inte övergett sina barn, han vill ju ha dem vv. Det var ju DU som övergav honom och familjen. Nu är det upp till dig att klara dig själv och det borde ju inte vara något problem om du har bra inkomst som du säger. Varför han ska försörja dig förstår jag inte. Eller är du inte så självständig som du menar du är?

Jag är INTE svartsjuk? Varför skulle jag vara det? På vad? Jag vill bara att han ska göra rätt för sina barn. Och mot sin exfru. Innehållet i ordet självständig är en definition som du i detta nu har fyllt med ditt egna innehåll. För mig innebär ordet självständig i detta sammanhang att jag bibehåller en bra standard för VÅRA barn och att jag faktiskt slipper att hamna på gatan eller i en förort som "Bettan" och må dåligt och alltid kämpa för överlevnad. Jag levde med en man som garanterade mig att jag alltid skulle ha det bra. Vi gifte oss. Våra planer var att dela resten av livet tillsammans. Jag bör fortfarande ha det bra. Jag gav honom mitt liv, mitt allt under alla de år vi levde tillsammans. Jag har gjort så mycket som inte kan mätas i pengar. Jag har tagit hand om hans dyrgripar, barnen, och uppfostrat dem till de goda medborgare de är i dag. Jag har städat hans hus varje dag i måånga år. I reda pengar är allt jag gjort värt lika mycket som det han lagt in ekonomiskt. Han hade ALDRIG kunnat göra den karriär han gjort om jag inte stått för markservicen hemma! En karriär som gör att HAN nu har det bättre. Han är skyldig mig och barnen detta. Jag investerade också mig själv och större delen av mina bästa år på denna man. En investering som bör/ska vara lika utdelande som hans.
  • Anonym (svartsjuk)
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 23:13:50 följande:
    Jag är INTE svartsjuk? Varför skulle jag vara det? På vad? Jag vill bara att han ska göra rätt för sina barn. Och mot sin exfru. Innehållet i ordet självständig är en definition som du i detta nu har fyllt med ditt egna innehåll. För mig innebär ordet självständig i detta sammanhang att jag bibehåller en bra standard för VÅRA barn och att jag faktiskt slipper att hamna på gatan eller i en förort som "Bettan" och må dåligt och alltid kämpa för överlevnad. Jag levde med en man som garanterade mig att jag alltid skulle ha det bra. Vi gifte oss. Våra planer var att dela resten av livet tillsammans. Jag bör fortfarande ha det bra. Jag gav honom mitt liv, mitt allt under alla de år vi levde tillsammans. Jag har gjort så mycket som inte kan mätas i pengar. Jag har tagit hand om hans dyrgripar, barnen, och uppfostrat dem till de goda medborgare de är i dag. Jag har städat hans hus varje dag i måånga år. I reda pengar är allt jag gjort värt lika mycket som det han lagt in ekonomiskt. Han hade ALDRIG kunnat göra den karriär han gjort om jag inte stått för markservicen hemma! En karriär som gör att HAN nu har det bättre. Han är skyldig mig och barnen detta. Jag investerade också mig själv och större delen av mina bästa år på denna man. En investering som bör/ska vara lika utdelande som hans.
    Men när du valde att lämna honom upphörde hans skyldigheter mot dig. Ni är ingen familj längre. Barnen är hans familj nu och dem vill han ju väl, han vill ju ha dem vv. Den standarden du vill ha måste du själv se till att stå för.
    Anonym (svartsjuk) skrev 2014-07-17 23:18:43 följande:
    Men när du valde att lämna honom upphörde hans skyldigheter mot dig. Ni är ingen familj längre. Barnen är hans familj nu och dem vill han ju väl, han vill ju ha dem vv. Den standarden du vill ha måste du själv se till att stå för.
    Av skäl jag nämnde anser jag att han har skyldigheter både mot barnen och mig faktiskt.
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 23:13:50 följande:
    Skitsnack att du gör detta för barnen. Allt du skriver är jag, jag, jag.

Du verkar extremt självcentrerad och långt ifrån att vilja barnens bästa. DITT bästa, men inte barnens..
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 23:22:53 följande:
    Av skäl jag nämnde anser jag att han har skyldigheter både mot barnen och mig faktiskt.
    Att du anser gör inte skälen mer giltiga...
Svar på tråden Dead beat daddy!!