• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:07:29 följande:
    Nu kallar du mig dum också! Nu var du DUM ess. Du behöver inte skriva mer i min tråd om du ska vara så otrevlig mot mig personligen!! Jag har inte gjort dig eller vissa andra här inne ett skvatt! Jag säger vad jag tycker. Gilla det eller inte. Och gillar du det inte stick från tråden i stället för att komma med dumma personliga påhopp mot mig!!
    Nej jag är ärlig, du är inte själv så trevlig direkt. Du sitter på din fallfärdiga häst och kallar oss andra för underklass osv. 
    Du sitter och idiotförklarar oss andra för att vi påpekar att du måste tänka och ta ansvar själv. 
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 10:12:28 följande:

Din man försörjde dig under ert liv tillsammans. Och det är som det ska vara. Man har nämligen både en moralisk och juridisk skyldighet att ta hand om varann i ett äktenskap. Men den skyldigheten upphör vid en skilsmässa.

Men jag kan inte tänka mig att du gick lottlös ur ert äktenskap som du verkar vilja ha det till. Du fick ju hälften av alla saker ni skaffat er under ert äktenskap (som han till större delen betalat). Du fick väl även hälften av ert gemensamma hus (som han också till större delen betalat).

Så jag utgår ifrån att du fått det som tillhör dig.

Istället för att fokusera på att skinna pappan på pengar borde du istället kolla om pappan skulle vilja ha barnen mer. För det vore mer värt för barnen att ha en god och nära relation till sin far än en hög levnadsstandard hemma hos dig.

Varför inte båda?

Jag fick hus (med lån dock för det skulle vara bra skattemässigt sas det), min bil, husbohaget och lite småpengar ( i sammanhanget) Jag skulle säkert haft rätt till mer pengar ( hans bolag, arv osv) men jag lät det vara och fick en mindre summa pengar mot bolagen medan jag inte rörde arvet ( tokigt, jag vet nu i efterhand) då det skulle gå till mina barn den dag han går bort. Och, jag hör vad du (och andra) säger om att den moraliska skyldigheten att ta hand om varandra tydligen upphör vid en skilsmässa. Jag förstår att ni tycker det. Jag tycker FORTFARANDE att han har kvar den skyldigheten! Vad lagen än säger. Jag är uppfostrad och har traditionella värderingar.
    jvs skrev 2014-07-18 10:21:20 följande:
    Ingen behöver jeans för 1700kr. Det tragiska här är ju att du trots hög lön, underhåll och barnbidrag vill ha ännu mer för att du nånstans har inbillat dig att just dina barn har rätt till mer lyx än andra för att det är så ni haft det förr. Du lever över dina tillgångar kort och gott.
    Fast jag får ju tycka att barnen och jag ska ha kvar en hög levnadsstandard. Ingen kommer ju skjuta mig. Liksom. Personligen tycker jag att jag lever UNDER mina tillgångar. Fast jag har uppfattat att du och dina likar tycker så. Uppfattat!!
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:18:35 följande:

Är Brumma och Ess samma person?!

Jag lever i MIN verklighet. Bara för att den inte överensstämmer med många andras behöver det inte betyda att min verklighet inte finns. Jag förstår väl nu att många, kanske t om de flesta aldrig kommer leva det liv jag gjort, med den ekonomi och de pengar vi haft. Det förstår jag verkligen (att det kan vara svårt för dom att förstå mig). Hade min exman inte lurat mig, för det anser jag starkt han har gjort, så hade jag levt som vanligt och knappast skrivit här för att be om råd. Jag tror också min tråd kan väcka avundsjuka hos vissa människor. Att det sticker i ögonen för att jag haft ett gott liv, och vill fortsätta ha ett gott liv TROTS att jag skiljdes från min man. Vad gäller sänkt boende/levnadsstandard så kanske jag inte varit tillräckligt tydlig att barnens ( och även min) levnadsstandard är BETYDLIGT sämre än då vi levde i hop. De pengar extra jag skulle vilja ha räcker inte ens för att uppnå den standard vi hade förut på långa vägar. Kan glömma att resa. Men vardagen fungerar mer och vi får LIIITE bättre om han skjuter till en del. Du har säkert läst om min boendesituation och inte en enda levande trevlig själ på detta forum har ens kommit med förslag på hur jag tar mig ur den fällan?! Ingen verkar förstå att jag INTE HAR NÅNSTANS ATT FLYTTA. Och inga pengar kvar att köpa nåt nytt för. Och ingen bostadskö. Bra att säga ; du får klara dig själv, ditt ansvar! När jag de facto hamnar på gatan.
    Nej vi är inte samma.

Välkommen till verkligheten. Du får ta det boende du kan få och sen jobba dig bort därifrån, vilket inte tar alltför lång tid eftersom du inte tjänar dåligt.

Hur löser du det om han tar barnen på heltid, och du får vh umgänge?

Innan du drar igång något nu, så sätt dig ner och tänk igenom vad hans motdrag blir och hur du ska bemöta det. Vad har du att förlora osv.
    Ess skrev 2014-07-18 10:22:57 följande:
    Nej jag är ärlig, du är inte själv så trevlig direkt. Du sitter på din fallfärdiga häst och kallar oss andra för underklass osv. 
    Du sitter och idiotförklarar oss andra för att vi påpekar att du måste tänka och ta ansvar själv. 
    Ess skrev 2014-07-18 10:22:57 följande:
    Ess nu får du ta och skärpa dig. Det är ju DU och dom andra som sitter och idiotförklarar MIG!! Av den simpla anledningen att jag har en annan uppfattning om hur livet är. Som jag sade, hoppa ur tråden om galoscherna inte passar!!

• sextiotalist

Det spelar ingen roll vad du tycker, ditt ex delar inte den uppfattningen. Om du vill att han ska bidra mer, så får du gå via tingsrätten. I tingsrätten ser din till barnets verkliga behov, inte om de vill ha jeans för några tusenlappar. Som andra skrev, du valde att bo kvar, och får därmed också ta konsekvenserna av det valet.

Du må ha gamla värderingar, men vi har en modern lagstiftning och det är den du kan luta dig mot.

• Anonym (hej)

Jag lever i MIN verklighet. Bara för att den inte överensstämmer med många andras behöver det inte betyda att min verklighet inte finns. Jag förstår väl nu att många, kanske t om de flesta aldrig kommer leva det liv jag gjort, med den ekonomi och de pengar vi haft. Det förstår jag verkligen (att det kan vara svårt för dom att förstå mig). Hade min exman inte lurat mig, för det anser jag starkt han har gjort, så hade jag levt som vanligt och knappast skrivit här för att be om råd. Jag tror också min tråd kan väcka avundsjuka hos vissa människor. Att det sticker i ögonen för att jag haft ett gott liv, och vill fortsätta ha ett gott liv TROTS att jag skiljdes från min man. Vad gäller sänkt boende/levnadsstandard så kanske jag inte varit tillräckligt tydlig att barnens ( och även min) levnadsstandard är BETYDLIGT sämre än då vi levde i hop. De pengar extra jag skulle vilja ha räcker inte ens för att uppnå den standard vi hade förut på långa vägar. Kan glömma att resa. Men vardagen fungerar mer och vi får LIIITE bättre om han skjuter till en del. Du har säkert läst om min boendesituation och inte en enda levande trevlig själ på detta forum har ens kommit med förslag på hur jag tar mig ur den fällan?! Ingen verkar förstå att jag INTE HAR NÅNSTANS ATT FLYTTA. Och inga pengar kvar att köpa nåt nytt för. Och ingen bostadskö. Bra att säga ; du får klara dig själv, ditt ansvar! När jag de facto hamnar på gatan.

Vad vet du om oss andra??

Min situation är inte så olik din. Skulle tippa att den är snäppet "värre" än din. Du är inte unik och så speciell så att ingen kan förstå dig.
  • jvs

När du levde på din man hade du ett gott liv, sen ville du göra dig av med mannen men fortsätta leva på hans pengar. Nej det sticker nog inte i ögonen att du haft ett bra liv, du har ju inte bekostat det livet själv. Det är ingen rättighet att leva på ett visst sätt. Tyvärr borde du sett till att bygga upp din egen del av kakan (bättre inkomst, investeringar) innan du försökte dig på att leva lyxliv själv. Ställ dig i bostadskö idag!
  • Iam

Problemet för dig, som du inte verkar förstå, är att din verklighet inte stämmer överens med svea rikes lag. Du har inga belägg för att först vägra låta din man köpa ut dig ur er hus eftersom du inte vill att han ska bo där med någon annan - och sen kräva att han ska stå för dina omkostnader i samband med att du får som du vill och får huset.

Du har inga belägg för att han inte bryr sig om sina barn när du själv skriver att han vill ha varannan vecka. Du nekar honom dock eftersom du inte vill förlora dina, som du framställer det i tråden, små guldkalvar som du tror kan ge dig hans pengar.

Och nej, jag är inte ett dugg avundsjuk på dig, varför skulle jag vara det? Du utgår från att alla som säger emot dig har det sämre än dig, men jag skulle gissa att vi som säger emot dig gör det av två anledningar:

1 för att vi vet hur lagen fungerar i dessa sammanhang, vi bor i Sverige, inte Usa.

2 för att vi är självständiga kvinnor som kan ro runt vår egen tillvaro med eller utan man. Det är inte vi som sätter ett lägre värde på kvinnor. Det gör du genom att anse att en kvinna inte är värd mer än hennes (ex)mans inkomst.

Gällande din bostadssituation.

1 kontakta mäklare

2 sätt dig med telefonboken och ring varenda privat hyresvärd du hittar. Om du nu har så bra inkomst som du hävdar borde det inte vara några som helst problem för dig att få en lägenhet.

Därefter kommer det att lösa sig på ett eller annat sätt. Du är inte den första som skiljer dig och får leta ny bostad, och inte den siste.

Och för guds skull. Sluta göm dig bakom barnen. Om du låter pappan få dom varannan vecka, som han vill, kommer dom få den standard du anser att dom förtjänar. Du kommer dock få den standard DU har råd med, vilket är hur verkligheten fungerar oavsett vad du tycker om det.
  • sextiotalist

Brumma och Ess är olika personer som har varit aktiva på FL lika länge (om inte längre ) än vad t.ex jag har varit och de brukar inte stå enade alla gånger ????.

ja, så är det, det är och förblir ditt eget ansvar att hantera ekonomin utifrån de nya förutsättningara.

Ja, ibland suger livet, men du har betydligt bättre förutsättningar än många andra att reda ut det
Svar på tråden Dead beat daddy!!