• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 01:24:53 följande:
    Denna mening säger mig ingenting?!! Förstår inte alls vad du menar. Min exman vet precis vad han skulle gjort. Dessvärre har han inte gjort det rätta. Men en dag ska han göra det. Jag ger ALDRIG upp. De flesta svaren härinne har bara stärkt min känsla av hur många kvinnor förlorar allt vid en skilsmässa och OCKSÅ TROR att de är tvungna att förlora allt. Jag tänker göra ALLT för att rätt ska bli rätt och mitt ex gör det rätta. Jag är ingen ung, "dum" brud som låter mig köras över lätt. Ja, just nu har jag varit väldigt ledsen, arg besviken men det gör mig inte svag. Tvärtom, jag stärks av det unisona motstånd som verkar ha laddats upp mot mig i denna tråden. Men jag får väl också inse att forumet måste vända sig till mest till "underklass" eller iaf folk som verkar tro att de måste kämpa sig igenom livet och är utan rättigheter... och svar kommer utav detta faktum. Man får inse att vi är olika och uppenbarligen lever och kommer från olika världar.
    Nej där har du fel, man förlorar inte allt vid en skillsmässa.
    Man ser till att ha papper skrivna på allt, gärna äktenskapsförord, speciell om man som du stått tillbaks för mannen. Då skulle du haft ett konto som var ditt eget, där han kompenserade dig för vad du förlorade i inkomst och pension.
    Det handlar om att inte va dum och tro å tomma ord som inte betyder något i slutänden.
    Anonym (?) skrev 2014-07-18 02:40:16 följande:
    5000-10000 extra för att du ska kunna bo kvar i huset och leva höginkomsttagare. Nä, du får nog leta billigare booende.
    I min värld är man inte höginkomsttagare om pappan skjuter till 1700- 3300 per barn extra i månaden. För att jämföra så är det bara exempelvis vad ett av den stores jeans kostar. Fast pengarna vill jag ha för mina höga hus/mat/hem/barnkostnader. Inte ett par jeans. Jag börjar förstå att detta retar vissa av er. Fast ni får förstå att vi uppenbarligen kommer från skilda världar.
  • Ess
    Brumma skrev 2014-07-18 05:13:18 följande:
    Du måste acceptera det. Du verkar tro att vi inte lever i det land vi gör. Det är inte vi här som skriver lagen men vi verkar kunna betydligt mer än du om den. Södergren det igen - stäm honom då om du tror du kan vinna på det, men sluta gnäll.... Det finns få saker som gör människor så oattraktiva som gnäll, själviskhet, bitterhet o girighet. Och oförmågan att inse att man själv måste ta ansvar för sitt liv. Du verkar besitta alla dessa egenskaper...
    Ess skrev 2014-07-18 09:50:08 följande:
    Ja vi andra lever i verkligheten, du lever i en fantasi värld.
    Det är därför jag tycker du ska dra det till tingsrätten, så att du får reda på att du som vuxen ansvarar för dina val.
    Jag inser att det är precis det jag ska få göra.
    Ess skrev 2014-07-18 09:50:08 följande:
    Ja vi andra lever i verkligheten, du lever i en fantasi värld.
    Det är därför jag tycker du ska dra det till tingsrätten, så att du får reda på att du som vuxen ansvarar för dina val.
    Det vet du inget om,. Ess. Du vet och kan inte allt här i världen. Tyvärr.

• Anonym (hej)
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 01:33:00 följande:

Han ska inte försörja mig! Det står inte skrivet nånstans att han ska försörja mig. Jag har en inkomst, rätt vettig. Men huset är också lite dyrare än ett billigt hus, så jag anser att han kan HJÄLPA TILL med kanske 5-10 000 kr extra i månaden till barnen är stora. Och då ska du veta att det är peanuts för min exman, och peanuts i jämförelse med den livsstil vi hade då vi levde i hop. Vilket innebär att även jag bidrar med en större summa än förut för våra barn. Mao blir det rättvist på detta sätt.

Det är dyrare att försörja två hushåll än ett (även med samma antal personer). Så även om ni fortfarande skulle vara tillsammans men som särbo skulle ni båda förmodligen behöva sänka er boendestandard vid särboende (om man räknar med att ingen har råd med ökade boendekostnader).

Alla val i livet har konsekvenser. Även valet att separera. Och en av de mer naturliga konsekvenserna av en separation är oftast sänkt boendestandard.

Det är det som många här verkar reagera på. Det att du inte vill leva i verkligheten.
    Ess skrev 2014-07-18 09:57:20 följande:
    Nej där har du fel, man förlorar inte allt vid en skillsmässa.
    Man ser till att ha papper skrivna på allt, gärna äktenskapsförord, speciell om man som du stått tillbaks för mannen. Då skulle du haft ett konto som var ditt eget, där han kompenserade dig för vad du förlorade i inkomst och pension.
    Det handlar om att inte va dum och tro å tomma ord som inte betyder något i slutänden.
    Nu kallar du mig dum också! Nu var du DUM ess. Du behöver inte skriva mer i min tråd om du ska vara så otrevlig mot mig personligen!! Jag har inte gjort dig eller vissa andra här inne ett skvatt! Jag säger vad jag tycker. Gilla det eller inte. Och gillar du det inte stick från tråden i stället för att komma med dumma personliga påhopp mot mig!!
  • Anonym (hej)

Din man försörjde dig under ert liv tillsammans. Och det är som det ska vara. Man har nämligen både en moralisk och juridisk skyldighet att ta hand om varann i ett äktenskap. Men den skyldigheten upphör vid en skilsmässa.

Men jag kan inte tänka mig att du gick lottlös ur ert äktenskap som du verkar vilja ha det till. Du fick ju hälften av alla saker ni skaffat er under ert äktenskap (som han till större delen betalat). Du fick väl även hälften av ert gemensamma hus (som han också till större delen betalat).

Så jag utgår ifrån att du fått det som tillhör dig.

Istället för att fokusera på att skinna pappan på pengar borde du istället kolla om pappan skulle vilja ha barnen mer. För det vore mer värt för barnen att ha en god och nära relation till sin far än en hög levnadsstandard hemma hos dig.

• Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 09:56:32 följande:
    Tack för TREVLIGT svar! Jag förstår faktiskt vad folk säger till mig, och även du, att det är det enda pappan är ansvarig för. Enligt lag. Dock är jag ledsen och besviken ändå. Min situation är kort som så att jag bor i ett (av flera anledningar) svårsålt hus och jag är rädd att det jag skulle få ut i eventuell vinst inte existerar då skatter och lån är betalda. Eller att jag t o m går minus. Alltså har jag inga pengar att köpa BRF för. Dessvärre ställde jag mig inte i bostadskö förrän efter separationen ( Hur fasiken visste man för 5-10 år sen att man skulle skiljas?) vilket gör att jag ingenstans har att bo efter en eventuell bostadsförsäljning. Det gör att jag också MÅSTE bo kvar i huset, även om jag skulle kanske  nån gång vilja flytta. Min exman är affärsman och håller på med bland annat fastigheter, han borde förstått hur belägenheten skulle bli för mig, men han sade aldrig nåt till mig. Så klart. En av anledningarna också till min ledsenhet och ilska.
    Hade du tagit det till dig även om han sagt något?
    Du verkar så förblindad över att han minsann inte skulle ha huset och bo i det med sin nya. Men sen ligger det på dig att ta reda på innan du tar över huset, hur mycket det kostar att dra runt, är det lätt eller svår sålt. Dvs samma som gäller alla som köper hus.

Är Brumma och Ess samma person?!

Anonym (hej) skrev 2014-07-18 10:05:38 följande:
    Det är dyrare att försörja två hushåll än ett (även med samma antal personer). Så även om ni fortfarande skulle vara tillsammans men som särbo skulle ni båda förmodligen behöva sänka er boendestandard vid särboende (om man räknar med att ingen har råd med ökade boendekostnader).

Alla val i livet har konsekvenser. Även valet att separera. Och en av de mer naturliga konsekvenserna av en separation är oftast sänkt boendestandard.

Det är det som många här verkar reagera på. Det att du inte vill leva i verkligheten.
    Jag lever i MIN verklighet. Bara för att den inte överensstämmer med många andras behöver det inte betyda att min verklighet inte finns. Jag förstår väl nu att många, kanske t om de flesta aldrig kommer leva det liv jag gjort, med den ekonomi och de pengar vi haft. Det förstår jag verkligen (att det kan vara svårt för dom att förstå mig). Hade min exman inte lurat mig, för det anser jag starkt han har gjort, så hade jag levt som vanligt och knappast skrivit här för att be om råd. Jag tror också min tråd kan väcka avundsjuka hos vissa människor. Att det sticker i ögonen för att jag haft ett gott liv, och vill fortsätta ha ett gott liv TROTS att jag skiljdes från min man. Vad gäller sänkt boende/levnadsstandard så kanske jag inte varit tillräckligt tydlig att barnens ( och även min) levnadsstandard är BETYDLIGT sämre än då vi levde i hop. De pengar extra jag skulle vilja ha räcker inte ens för att uppnå den standard vi hade förut på långa vägar. Kan glömma att resa. Men vardagen fungerar mer och vi får LIIITE bättre om han skjuter till en del. Du har säkert läst om min boendesituation och inte en enda levande trevlig själ på detta forum har ens kommit med förslag på hur jag tar mig ur den fällan?! Ingen verkar förstå att jag INTE HAR NÅNSTANS ATT FLYTTA. Och inga pengar kvar att köpa nåt nytt för. Och ingen bostadskö. Bra att säga ; du får klara dig själv, ditt ansvar! När jag de facto hamnar på gatan.
  • jvs
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 10:01:40 följande:
    I min värld är man inte höginkomsttagare om pappan skjuter till 1700- 3300 per barn extra i månaden. För att jämföra så är det bara exempelvis vad ett av den stores jeans kostar. Fast pengarna vill jag ha för mina höga hus/mat/hem/barnkostnader. Inte ett par jeans. Jag börjar förstå att detta retar vissa av er. Fast ni får förstå att vi uppenbarligen kommer från skilda världar.
    Ingen behöver jeans för 1700kr. Det tragiska här är ju att du trots hög lön, underhåll och barnbidrag vill ha ännu mer för att du nånstans har inbillat dig att just dina barn har rätt till mer lyx än andra för att det är så ni haft det förr. Du lever över dina tillgångar kort och gott.
Svar på tråden Dead beat daddy!!