• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
    Ess skrev 2014-07-17 13:38:07 följande:
    Fatta läget!!
    Du ÄR Bettan med det dåligt betalda jobbet. Vill du ha bättre ekonomi så är det upp till dig att göra de förändringarna. Sök nytt jobb, utbilda dig, GÖR NÅGOT SJÄLV mer än att gnälla för det kommer du ändå ingen vart med.

Tar exet barnen på halvtid så kommer din ekonomi att försämras betydligt, för då får du inte ens underhållet längre.
    Jag tycker faktiskt synd om ditt ex som inte upptäckte tidigare innan ni skaffat barn hur du egentligen är. Nu kommer han tvingas höra ditt gnäll fram tills det yngsta barnet fyller 18.
    Lugna dig lite stumpan. Inte bli så arg vettdu. Du känner mig inte, vet inget om mig så hur du kan förstå min exman är bara löjligt. Förresten har jag ett hyfsat välbetalt jobb - sug på den du- men huset är inte det billigaste.  Snarare tror jag DU är Bettan, och av nån anledning väcker jag ont blod i dig.. för att jag vet att jag har rätt att kräva saker och få det bra. Medan du(?) och andra kanske bara finner er i den dåliga ställningen det blir att bli en ensamstående mamma. Jag accepterar inte det.
    Iam skrev 2014-07-14 23:11:38 följande:
    Med tanke på att han vill ha varannan vecka så verkar det bara vara dig han vill skiljas från.. och om du beter dig lika bortskämt i din relation till honom som du gör här så förstår jag honom till fullo.

DU betalar för ditt liv, han för sitt. Lär dig det innan du gör bort dig allt för mycket inför myndigheter och annat folk du inte kan vara anonym inför.
    Jag behöver inte vara anonym för att tycka det jag tycker. Och jag kommer vara öppen med det jag tycker också. Jag tror det finns en bra chans att han "vaknar" upp en dag och ser vad han gjort och bestämmer sig att göra det rätta för sin gamla familj och i synnerhet sina barn! Sen om det väcker avundsjuka (?) för att de flesta skilda kvinnor nöjer sig med blotta intet; taskig ekonomi, flytta från ditt hem, ta hand om barnen jämt utan "avlastning", inte kunna ta bättre betalda jobb för du måste vara hemma med barnen etc.. får det väl vara så! Jag tycker kvinnor i dag snarare borde kämpa för att bibehålla det de hade i äktenskapet även om man väljer att gå vidare! Kvinnor borde tro mer på sig själva och sitt värde. Jag blir förvånad hur många som bara verkar "acceptera" att livet ska bli skit bara för att man råkar skiljas..
  • Tow2Mater
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-08 21:48:36 följande:
     våra barn är vana vid denna standard
    Vet du, vid en skiljsmässa sjunker de flestas standard jämfort mot innan. Tuff shit, lär dig och dina barn att det är helt normalt!
  • Anonym (sugardaddy)
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 14:30:22 följande:
     Kvinnor borde tro mer på sig själva och sitt värde. Jag blir förvånad hur många som bara verkar "acceptera" att livet ska bli skit bara för att man råkar skiljas..
    För man gifter sig väl inte för pengar eller?

Och kvinnor som tror på sig själva och sitt värde kräver inte att andra ska försörja de eller deras barn!
    Anonym (sugardaddy) skrev 2014-07-17 14:39:08 följande:
    För man gifter sig väl inte för pengar eller?

Och kvinnor som tror på sig själva och sitt värde kräver inte att andra ska försörja de eller deras barn!
    Jag är fortfarande mor till hans barn. Det kan ingen ändra på. Någonsin. Våra barn är fortfarande våra. Det kommer aldrig att se annorlunda ut och det kommer att vara så så länge vi lever. Vi vuxna skiljdes, DÅ i samförstånd att barnen inte skulle behöva lida eller känna av skilsmässan så mycket mer än att vi inte bodde i hop längre. Detta muntliga avtal oss emellan rev mitt ex sedan upp när skilsmässan blev ett faktum, och han dessutom fick en ny varm famn att hoppa upp i. Jag fattar att hon påverkar honom att inte vilja bidra till att hans gamla familj ska få må bra. Men min exman var den som tog beslutet att inte göra det han skulle mot oss. Vad jag försöker säga är i alla fall är att mitt värde som mor till hans barn inte förändrats för att han tydligen fick roligare för sig. Jag skall bli respekterad för den jag är och vägrar att bli behandlad som "ingenting" bara för att han ändrar på sig. Jag anser tvärt emot du att jag FORTFARANDE har ett värde trots att vi nu är skilda. Han har verkligen RÅD att ta hand om även sin gamla familj!
  • Anonym (sugardaddy)
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 14:48:17 följande:
    Jag är fortfarande mor till hans barn. Det kan ingen ändra på. Någonsin. Våra barn är fortfarande våra. Det kommer aldrig att se annorlunda ut och det kommer att vara så så länge vi lever. Vi vuxna skiljdes, DÅ i samförstånd att barnen inte skulle behöva lida eller känna av skilsmässan så mycket mer än att vi inte bodde i hop längre. Detta muntliga avtal oss emellan rev mitt ex sedan upp när skilsmässan blev ett faktum, och han dessutom fick en ny varm famn att hoppa upp i. Jag fattar att hon påverkar honom att inte vilja bidra till att hans gamla familj ska få må bra. Men min exman var den som tog beslutet att inte göra det han skulle mot oss. Vad jag försöker säga är i alla fall är att mitt värde som mor till hans barn inte förändrats för att han tydligen fick roligare för sig. Jag skall bli respekterad för den jag är och vägrar att bli behandlad som "ingenting" bara för att han ändrar på sig. Jag anser tvärt emot du att jag FORTFARANDE har ett värde trots att vi nu är skilda. Han har verkligen RÅD att ta hand om även sin gamla familj!
    Läser du ens vad du skriver?? Du skrev faktiskt att det var DU som gick men det är oväsentligt.

Han ska ta hand om SINA BARN! INTE SIN GAMLA FAMILJ! Inte DIG! Sorry! Du skrev själv att DU valde att gå, därmed tog DU beslutet att ni inte ska vara EN FAMILJ längre.

Du får klara dig själv! Har du inte råd att köpa saker till dina barn så hänvisa de till pappa: "jag har inte råd så ni får fråga pappa". Kan han ignorera sina barn får han väl göra det!

18-åringen borde börja jobba ihop lite pengar till saker han vill ha.
  • Ess
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 14:08:08 följande:
    Lugna dig lite stumpan. Inte bli så arg vettdu. Du känner mig inte, vet inget om mig så hur du kan förstå min exman är bara löjligt. Förresten har jag ett hyfsat välbetalt jobb - sug på den du- men huset är inte det billigaste.  Snarare tror jag DU är Bettan, och av nån anledning väcker jag ont blod i dig.. för att jag vet att jag har rätt att kräva saker och få det bra. Medan du(?) och andra kanske bara finner er i den dåliga ställningen det blir att bli en ensamstående mamma. Jag accepterar inte det.
    Men gör dig själv en tjänst och dra det till tingsrätten. Vi här i tråden är snälla mot dig i jämförelse vad du kommer att få gå igenom där.

Jag och andra här i tråden är vuxna nog att inse att vi själva är ansvariga för ev situationer vi satt oss i, att skylla på exet är bara barnsligt.

Med dina dåliga ekonomiska val så kan ju ditt ex stämma dig på boendet och sen får du betala underhåll till honom istället, och ha dina barn vh.
  • Anonym (skild)

de flesta jag känner som skilt sig har ju naturligt nog fått en sämre ekonomi, just för att man lever på en inkomst och inte två. Så enkelt är det. Sen kan jag hålla med om att det är bra om man kan dela på kostnader för saker som barnen använder hos båda, t.ex. glasögon, ytterkläder, försäkringar osv. Mitt ex och jag delar rakt av på sånt, no problem.

så man får göra en kalkyl: inkomst och utgifter och se om man klarar av att tex bo kvar i huset. Det är många som inte kan klara det på en lön utan man får sälja i stället. Så ser verkligheten ut för många. Om du vill ha råd att bo kvar i huset får du prioritera det. Däremot kan du inte tvinga pappan att betala mer än lagstadgade underhållet, tyvärr. 

Ska barnen bo v.v. så får ni tänka om lite. Då ska han inte betala nåt underhåll alls + att han ska ha halva barnbidraget + att han då förstås får betala de kostader barnen drar när de är hos honom. Har du räknat på detta? Det kanske gynnar din ekonomi tom. Ni kanske får ta hjälp av kommunen med samarbetssavtal om det är svårt att prata med honom

Anonym (sugardaddy) skrev 2014-07-17 14:55:57 följande:
    Läser du ens vad du skriver?? Du skrev faktiskt att det var DU som gick men det är oväsentligt.

Han ska ta hand om SINA BARN! INTE SIN GAMLA FAMILJ! Inte DIG! Sorry! Du skrev själv att DU valde att gå, därmed tog DU beslutet att ni inte ska vara EN FAMILJ längre.

Du får klara dig själv! Har du inte råd att köpa saker till dina barn så hänvisa de till pappa: "jag har inte råd så ni får fråga pappa". Kan han ignorera sina barn får han väl göra det!

18-åringen borde börja jobba ihop lite pengar till saker han vill ha.
    Vi hade fortfarande ett samförstånd att göra det bästa för barnen trots att JAG vad den som bröt upp. Han tog det bra och vi var faktiskt vänner efteråt och jag trodde skilsmässan kunde bli bra. Sen ändrade han sig tvärt. Familj, vad lägger man in i det ordet? Pappan är fortfarande pappan till våra barn, på så sätt anser jag att han är i periferin av min familj. Ja jag brukar hänvisa barnen att fråga pappan om det är något de vill ha behöver. Tyvärr säger han nej vilket inte förbättrar deras relation. Håller med om att stora barnet borde jobba men det finns en diagnos som försvårar det, hen behöver hjälp.
Svar på tråden Dead beat daddy!!