• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
  • smulpaj01
    Brumma skrev 2014-07-08 22:37:38 följande:
    Nej, det är inte vanligt. Vad har du fått dessa fakta ifrån?

Nej, inte vanligt i mitt liv irl - jag menar att det verkar vanligt när man läser här på fl.

Helt rätt, jag formulerade mig tokigt.

• Brumma
    smulpaj01 skrev 2014-07-09 18:10:33 följande:

Nej, inte vanligt i mitt liv irl - jag menar att det verkar vanligt när man läser här på fl.

Helt rätt, jag formulerade mig tokigt. smile1.gif

:)

Fast jag håller inte riktigt med... Jag tycker det är vanligt att folk TOLKAR det så - så fort man råkar nämna minsta fundering som kan tolkas som negativ och i samma andetag nämner.... bonus.....
  • Olympia

Varken du eller ditt ex har någon skyldighet att försörja en 18-åring som inte går på gymnasiet.

H*n får söka socialbidag (försörjningsstöd).

Vidare kan väl inte en man som vill ha sina barn varannan vecka anses vara en "Dead beat [sic] daddy".

• Iam

Först tänkte jag: vad tragiskt, ännu en förälder som skiter i sina barn.

Nu har jag läst tråden och vill ge dig några råd.

1: sluta se er som den gamla familjen. Du och dina barn är din familj. Ditt ex, hans nya och barnen är en annan separat familj.

2: när du accepterat Nr 1 börjar du tänka att din familj är ditt ansvar, ditt ex familj är hans ansvar. Har ni dessutom varannan vecka blir det väldigt enkelt. Han betalar för sin tid med kläder, datorer eller vad det kan vara. Du betalar för din tid.

3: när ni väl har varannan vecka ser ni till att försäkringskassan delar barnbidragen automatiskt så att ni får halva var. På så sätt har han ingen ekonomisk hållhake på dig och kan inte kräva något av dig.

Sen kan inte du förvänta dig att du och din familj ska ha samma levnadsstandard på en inkomst som ni hade med två.

Och du kan inte heller förvänta sig att ditt ex ska ta kostnader för sitt eget liv och desdutom betala för ditt.

Ditt hus, dina val, dina kostnader.

• Myling

18-åringen är myndig och får sörja för sig själv. Så vad är det för kostnader du har för en 4-åring och en 8-åring där 3500 kr per barn i månaden inte räcker? Får de en ny dator varje månad eller?

• Anonym (hej)

Jag tycker du ska flytta till mindre så att du får det att gå runt. Ni kan bo i en tvåa om det kärvar. Du kan sova i en bäddsoffa i vardagsrummet och barnen kan dela på sovrummet. Du kan få ner kostnaden ännu mer om du väljer ett lite sämre bostadsområde. Det positiva med det, förutom att era barn får möta mångkulturen, är att inga av deras nya kompisar kommer att reagera över att de tvingas dela rum. För de bor alla precis lika trångbott själva.

Du måste inse att du inte har råd att upprätthålla samma boendestandard för dina barn som ensamstående som när ni var två. Som.det ser ut i dagens läge har era barn en förälder som inte kan betala för en hög boendestandard och en som inte vill. Otur för dem men så funkar livet. Vissa barn får mycket, andra lite mindre.

Olympia skrev 2014-07-10 21:23:19 följande:

Varken du eller ditt ex har någon skyldighet att försörja en 18-åring som inte går på gymnasiet.

H*n får söka socialbidag (försörjningsstöd).

Vidare kan väl inte en man som vill ha sina barn varannan vecka anses vara en "Dead beat [sic] daddy".

Så jag ska slänga ut hen då menar du, eller??!
    Jo om pappan ser att vi hamnar på gatan de veckor barnen är hos mig bryr han sig ju inte om sina barn. Han skiter i att deras standard blir katastrofal. Han ser till att de blir av med huset de bott i i hela deras liv, tryggheten.
  • Påven Johanna
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-14 21:55:12 följande:
    Jo om pappan ser att vi hamnar på gatan de veckor barnen är hos mig bryr han sig ju inte om sina barn. Han skiter i att deras standard blir katastrofal. Han ser till att de blir av med huset de bott i i hela deras liv, tryggheten.
    Trygghet för barn sitter inte i huset de bott längst i.
    Iam skrev 2014-07-11 14:08:15 följande:

Först tänkte jag: vad tragiskt, ännu en förälder som skiter i sina barn.

Nu har jag läst tråden och vill ge dig några råd.

1: sluta se er som den gamla familjen. Du och dina barn är din familj. Ditt ex, hans nya och barnen är en annan separat familj.

2: när du accepterat Nr 1 börjar du tänka att din familj är ditt ansvar, ditt ex familj är hans ansvar. Har ni dessutom varannan vecka blir det väldigt enkelt. Han betalar för sin tid med kläder, datorer eller vad det kan vara. Du betalar för din tid.

3: när ni väl har varannan vecka ser ni till att försäkringskassan delar barnbidragen automatiskt så att ni får halva var. På så sätt har han ingen ekonomisk hållhake på dig och kan inte kräva något av dig.

Sen kan inte du förvänta dig att du och din familj ska ha samma levnadsstandard på en inkomst som ni hade med två.

Och du kan inte heller förvänta sig att ditt ex ska ta kostnader för sitt eget liv och desdutom betala för ditt.

Ditt hus, dina val, dina kostnader.

Man kan inte skiljas från sina barn. Inte han heller. Jag är barnens mamma och vi har ett evigt band genom barnen. Även om vi inte är tillsammans längre. Jag tycker fortfarande att han ska betala för att våra barn får samma livsstandard hos båda föräldrarna, och framför allt så vi kan bo kvar!
  • Brumma
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-14 21:55:12 följande:
    Missade du mellansticket i inlägget du svarade på. Artonåringen får söka socialbidrag.

Det är inte pappan som ser till att ni hamnar på gatan isåfall utan du som lever över era tillgångar. Det är även du som väljer att bo dyrare än du har råd med och därför är ansvarig för att övrig standard blir "katastrofal". Tryggheten ligger inte i ett hus utan i er föräldrar.

Ta och sluta skyll på pappan och ta tag i ditt eget ansvar istället. Det är inte han som satt dig i sitsen du är i nu. Det är helt o hållet dina val.
Svar på tråden Dead beat daddy!!