• Anonym (ledsen och förbannad!)

Dead beat daddy!!

Sen vi skildes för några år sedan har han gått från att vara världens bästa pappa till att inte bry sig om sina barn längre?! Jag valde att gå, men hur länge ska han hämnas på mig? Det är ju barnen som råkar illa ut bara, och mitt hjärta blöder för dom.

Kort scenario: Jag övertog vårt gemensamma hus efter skilsmässan för att barnen skulle kunna gå kvar i skolan och slippa ryckas upp från allt som är dem kärt och bekant. Vi har 3 barn i åldrarna 4, 8 och 18. Det enda pappan gjort för sina barn förutom att ha dem varannan helg är att betala underhållsbidraget han är skyldig att betala. Eller tagit ut dem på restaurang eller så NÅN gång när barnen är hos honom. Jag går på knäna ekonomiskt och tycker f*n han kan hjälpa till att köpa saker till barnen då cyklar, datorer, spel, kläder osv är väldigt dyrt till tre barn och han tjänar minst det dubbla än jag!! Dom hade en bra standard när vi var tillsammans och bara för att vi skiljt oss vill jag inte att mina barn ska ha det sämre än deras kompisar häromkring. Nu vill pappan att alla tre barnen ska börja bo hos honom lite mer, gärna varannan vecka. Men påstår att JAG ska stå för ALLTING barnen behöver då barnbidraget går till mig. Vadå, han tjänar DUBBELT mer än mig och det är JÄTTEDYRT att köpa försäkring, fritids, kläder, sportskor, betala terminsavgifter för deras sporter, glasögon, mediciner, mat osv. Hur faan kan han ha blivit så jävla snål och oempatisk helt plötsligt och bara skita i (mig han vet min situation) barnen. VILL HAN verkligen att DE ska behöva lida för VÅR separation? Går inte att prata med honom han är kall hårs och skiter totalt i mig och barnen nuförtiden verkar det som. Han har RÅD att ge barnen en bättre livsstandard än det här! Vad fan hände med honom, känner inte igen honom längre, har jag levt med en främling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-07 18:08
    Vet ej fall jag lagt den i rätt tråd? Kanske skulle legat under separation/skilsmässa?
    Men å andra sidan är det väl för att han träffat en ny och lever ett helt nytt liv utan sina barn som han skiter i oss. Så kanske funkar det här med.

• Svar på tråden Dead beat daddy!!
    Brumma skrev 2014-07-17 23:24:17 följande:
    Skitsnack att du gör detta för barnen. Allt du skriver är jag, jag, jag.

Du verkar extremt självcentrerad och långt ifrån att vilja barnens bästa. DITT bästa, men inte barnens..
    Främst vill jag barnens bästa. Sen behöver jag inte sticka under stolen med att jag själv också har rätt att ha en rimlig levnadsstandard efter skilsmässan då detta ingick i min och exmakens muntliga avtal med varandra. Sen att du och en del med dig inte tycker att jag har rätt till det eftersom jag tydligen hamnat i den klassiska "skilsmässofällan" innebär inte att jag tänker falla in i den offerrollen och acceptera det.
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 01:21:20 följande:

Hur länge hade du tänkt dig att han skulle försörja även dig?

Han ska inte försörja mig! Det står inte skrivet nånstans att han ska försörja mig. Jag har en inkomst, rätt vettig. Men huset är också lite dyrare än ett billigt hus, så jag anser att han kan HJÄLPA TILL med kanske 5-10 000 kr extra i månaden till barnen är stora. Och då ska du veta att det är peanuts för min exman, och peanuts i jämförelse med den livsstil vi hade då vi levde i hop. Vilket innebär att även jag bidrar med en större summa än förut för våra barn. Mao blir det rättvist på detta sätt.
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 01:22:14 följande:

Varför tycker du att du skulle vara finare än bettan?

Jag har inte uttryckt att jag är finare. Dock lever "Bettan" ett liv jag aldrig skulle vilja leva och aldrig kommer att leva. Vi har väl olika smak på vilken livsstil vi vill ha antar jag.
    Tow2Mater skrev 2014-07-18 01:24:48 följande:
    Lycka till! Barnen kommer förmodligen att bli lidande flerfalt av ditt "krig" jämfört med att ha lite lägre materiell standard än de brukade. Men det är väl inte så vilktigt.
    Så allt är mitt fel tycker du? Anser du verkligen att pappor bara kan gå då och skita i allt, sina löften, barnen? Varför är det rätt när min exman gör det? Medan jag blir anklagad för att vara svartsjuk, egoistisk, penningakåt som jag nu uppfattade det. Pappan krigar väl lika mycket tillbaka när/om han inte går mig till mötes?
  • Anonym (hej)
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 01:36:06 följande:

Jag har inte uttryckt att jag är finare. Dock lever "Bettan" ett liv jag aldrig skulle vilja leva och aldrig kommer att leva. Vi har väl olika smak på vilken livsstil vi vill ha antar jag.

Det skulle faktiskt inte alls förvåna mig om även bettan skulle vilja leva i ditt fina hus (eller nåt liknande).
  • Tow2Mater
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 01:39:25 följande:
    Så allt är mitt fel tycker du? Anser du verkligen att pappor bara kan gå då och skita i allt, sina löften, barnen? Varför är det rätt när min exman gör det? Medan jag blir anklagad för att vara svartsjuk, egoistisk, penningakåt som jag nu uppfattade det. Pappan krigar väl lika mycket tillbaka när/om han inte går mig till mötes?
    Fel o fel, ni har ju båda brutit loften till att borja med då ni skiljde er (minns "tills doden skiljer oss åt).

Och pappan skiter ju inte alls i sina barn, det har ju diskuterats tidigare.

Du kan inte anklaga honom for att "bryta" ett lofte om att barnen inte skulle bli lidande i skiljsmässan, om du genom "krigande" kommer gora samma sak.
    (Kanske menade han känslomässigt lidande?)

Tow2Mater skrev 2014-07-18 01:45:32 följande:
    Fel o fel, ni har ju båda brutit loften till att borja med då ni skiljde er (minns "tills doden skiljer oss åt).

Och pappan skiter ju inte alls i sina barn, det har ju diskuterats tidigare.

Du kan inte anklaga honom for att "bryta" ett lofte om att barnen inte skulle bli lidande i skiljsmässan, om du genom "krigande" kommer gora samma sak.
    (Kanske menade han känslomässigt lidande?)
    Ok. Nä pappan skiter inte i barnen enligt din definition. Men enligt min gör han det. Jag är inte nöjd med att han betalar underhåll och pliktskyldigast träffar sina barn varannan helg. Jag förväntar mig mer. Det var en sån man jag skaffade barn med. Sen att nån just nu verkar ha skjutit bort hans huvud är ju ett av de problem jag brottas med just nu. Han är en främling jag inte känner igen. Men kanske återfår han vett och sans någon dag. Det är det hoppet jag lever på.
    Anonym (hej) skrev 2014-07-18 01:41:59 följande:
    Det skulle faktiskt inte alls förvåna mig om även bettan skulle vilja leva i ditt fina hus (eller nåt liknande).
    Nej inte mig heller. Ingen vill väl sänka sin standard, bara höja?
  • Maiaflickan
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-17 13:03:49 följande:

Jag märker att det har kommit många konstiga svar från människor som inte tänker och funderar ens i närheten av de banor jag gör. Men det måste ju finnas några vettiga och kloka här som FÖRSTÅR mig och har samma problem som jag?? Som alltid levt ett visst liv och har en viss levnadsstandard. Bara för att "Bettan" tvingas bo i en etta med sina ungar i nån hemsk förort behöver inte jag göra det! Och jag kommer aldrig att göra det heller. Så jämställ mig inte tack med nån sunkig förortsmamma med antagliga alkoholproblem... Jag behöver tips på hur jag får pappan att FÖRSTÅ!! Om det nu finns några kloka människor på denna sajten som kan ge mig det? 

Men kära du...

Den levnadsstandard du hade när ni var TVÅ...den existerar inte längre. Hans inkomst är BORTA. Han betalar bara en viss, ganska liten summa, i underhåll. Det är allt han är ansvarig för att göra så länge barnen bor hos dig.

Du valde att stanna kvar i huset. Då är det DITT ansvar att se till att ha inkomst nog att få det att gå runt för att upprätthålla den standard du vant dig vid.

Om du inte kan det, då är förslaget att flytta till billigare boende, då boendekostnaden är den största penga-tjuven.

Med billigare boende kan du gott förse alla barn med det de behöver vad gäller kläder, fritidsaktiviteter, medicin m.m

Eller menar du att din X-partner på något vis ska försörja dig?

Allt gott! Hjärta
  • Anonym (?)
    Anonym (ledsen och förbannad!) skrev 2014-07-18 01:33:00 följande:
    Han ska inte försörja mig! Det står inte skrivet nånstans att han ska försörja mig. Jag har en inkomst, rätt vettig. Men huset är också lite dyrare än ett billigt hus, så jag anser att han kan HJÄLPA TILL med kanske 5-10 000 kr extra i månaden till barnen är stora. Och då ska du veta att det är peanuts för min exman, och peanuts i jämförelse med den livsstil vi hade då vi levde i hop. Vilket innebär att även jag bidrar med en större summa än förut för våra barn. Mao blir det rättvist på detta sätt.
    5000-10000 extra för att du ska kunna bo kvar i huset och leva höginkomsttagare. Nä, du får nog leta billigare booende.
Svar på tråden Dead beat daddy!!