• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Fruwiie

Lillebror är 1 och dricker en flaska i knät och läggs vaken i sin säng och somnar. Han är resultatet av gör om gör rätt haha. Dottern är inte trött förens en två timmar därefter så de är helt skilda sätt. Men tar det för lång tid med lillebror så ska hon öppna o stänga deras dörr och bara hämta en bok o bara hjälpa till att få tyst på skrikig bror och bara ha mer flaska och bara prova ligga i sin säng och bara tröttna på de o bara gå ut igen. Det är där min stress trappas upp eftersom hon inte förstår att ju mer du stör desto längre tid tar det för mig att komma ut till henne igen

syskon på väg!
  • Flickan och kråkan
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:33:11 följande:

Lillebror är 1 och dricker en flaska i knät och läggs vaken i sin säng och somnar. Han är resultatet av gör om gör rätt haha. Dottern är inte trött förens en två timmar därefter så de är helt skilda sätt. Men tar det för lång tid med lillebror så ska hon öppna o stänga deras dörr och bara hämta en bok o bara hjälpa till att få tyst på skrikig bror och bara ha mer flaska och bara prova ligga i sin säng och bara tröttna på de o bara gå ut igen. Det är där min stress trappas upp eftersom hon inte förstår att ju mer du stör desto längre tid tar det för mig att komma ut till henne igen

Fast att samsova och ligga tillsammans har ju inget med rätt eller fel att göra. Våra barn har inte haft napp, inte druckit något ur flaska, samsovit i många år och ammats länge. Det har varit tveklöst rätt för oss . Men kan inte storasyster vara med när lillebror somnar? Kan ni inte ligga i lillebrors säng eller sitta bredvid hans säng och t.ex. högläsa? Det är väl rätt självklart att en 3-åring inte vill vara själv. Inte ens min 5- och 6-åring uppskattar det på kvällen. Är jag själv så lägger vi oss alla fyra i vår dubbelsäng, och så får det ta lite längre tid och så bär jag in dem till respektive rum sedan.
  • YokohamaNr2
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:12:03 följande:

Wow samma här!! Vattnet ska in i micron exakt 30 sek. Hon har faktiskt börjat uppskatta böcker och 2 nätter nu har hon somnat medan jag läser utan att dricka upp flaskan. Vid lillebrors nattning måste jag komma på något eftersom det är värsta tiden. Kanske erbjuda något kvälls snacks med ett glas saft och en film. Vi får se hur det går :)

Japp 30 sekunder var det här med
  • Kira2

Jag gjorde det i början när vi fick lillen, lät 3 åringen somna i min säng och bar sedan över henne till sin säng. Får fortfarande oftast ha med lillen när mellanbrorsan nattas. Då brukar stora tjejen sitta och kolla på tv eller spela ipad i min säng.

• Fruwiie

Asså detta är helt otroligt det är som om dottern visste att jag pratat med er för idag har hon inte sagt emot en enda gång när jag sagt nej. Iofs har hon ett förvånansvärt bra dagshumör så vi får se när riktiga kriget kommer. Men hon har ätit middag idag :) så här bra dag har vi inte haft på länge så jag känner mig positiv och kommer fortsätta säga nej och avleda så får vi se hur nattningen går. Ett steg i taget :) tidigare har jag inte ens kunnat säga nej utan att helvetet brakar lös

syskon på väg!
  • Kira2
    Fruwiie skrev 2014-09-19 17:02:02 följande:

Asså detta är helt otroligt det är som om dottern visste att jag pratat med er för idag har hon inte sagt emot en enda gång när jag sagt nej. Iofs har hon ett förvånansvärt bra dagshumör så vi får se när riktiga kriget kommer. Men hon har ätit middag idag :) så här bra dag har vi inte haft på länge så jag känner mig positiv och kommer fortsätta säga nej och avleda så får vi se hur nattningen går. Ett steg i taget :) tidigare har jag inte ens kunnat säga nej utan att helvetet brakar lös

syskon på väg!
    Jättebra ju! Du måste visa att det är du som bestämmer, barn vet ju inte sitt eget bästa. Blir säkert bakslag då hon kommer testa dej igen, men ge den inte :)) lycka till!
  • isolande

Heja dig! Håll huvudet kallt om det drar igång ikväll. Det kommer inte vara för evigt :)

• Anonym (M)

Har i stortsett bara läst TS men tänkte ändå skriva några rader. Mest troligt är att din dotter dricker sig mätt, och det kan medföra en rad konsekvenser i längden. Problemet är att du har varit för "vek" gångerna innan och alltid gett med dig efter att hon härjat en stund. Det hon har lärt sig är att bara man lever rövare så får man som man vill, och har hon fått göra det 10 minuter en gång innan det gav resultat så kan hon leva rövare 20 minuter nästa gång för att få sin vilja igenom, allra helst om hon i personligheten är envis. Du måste bli konsekvent. Om du bestämmer dig för en linje så måste du fullfölja strategin och inte ge med dig för att det är påfrestande. Tyvärr är det ett beteende som du med kortsiktiga lösningar har skapat och behöver också reda upp det. Dessutom är hon så stor att hon förstår om du förklarar varför hon inte får flaskan varje gång hon vill, men protestera ett tag till kommer hon att göra. Däremot går det ganska fort för barn att förstå att det inte är någon idé att föra ett jävla liv om det inte lönar sig. Härda ut!! Lycka till

• Anonym (mor)
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:00:51 följande:

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

Du har aldrig funderat på att fråga på BVC? Att ett barn dricker 10 (tio) flaskor/dag låter ju helt abnormt. Är hon inte på förskolan på dagarna?
  • Anemone
    Anonym (mor) skrev 2014-09-19 20:17:16 följande:
    Du har aldrig funderat på att fråga på BVC? Att ett barn dricker 10 (tio) flaskor/dag låter ju helt abnormt. Är hon inte på förskolan på dagarna?
    Ja, 10 låter mycket. Min tvååring dricker inte mer än 5 flaskor (näringsdryck och NAN) även de dagar hon inte vill ha någon fast mat alls. 
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT