• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Catbride

Eller så är det Anemone och TS som (mor) har mixat ihop i en liten röra

TS har ju mest haft vatten i sin dotters flaska...

• Fruwiie

Anemone

HJÄLPPP så likt det är min tjejs matvanor. Jag läste på sidan du skickade. Jag överdriver inte heller. Bullar älskar hon men BARA översta lagret med socker. Pasta ris potatis aldrig kött lr fisk lr kyckling. Förutom korv. Aldrig geggig mat hon gillar när man lägger saker separat utan att nudda varandra. Morotstav lite gott tills efter 4 tuggor då spottar hon ut. Det gör hon med mycket. Hon har sina konstiga idéer men de låter än så länge långsökt att hon skulle ha någon sjukdom utan jag hoppas att detta vänder nu när vi slutar med flaskan. *hoppas hoppas*

syskon på väg!
  • Anonym (tguhjjlöä)

Min dotter hade också väldigt bestämda åsikter om HUR man åt mat. Hon har förvisso AS men även barn utan diagnos kan ju vara bestämda.

Var för sig skulle maten ligga och hon doppade bara potatisen i sås, ena hörnet bara.
    Det hjälpte massor när hon fick vara med och göra mat en gång och även hitta på egna grytor (dock med vissa valda saker så hon inte stoppade ner fisk och kyckling i samma gryta tex).

Hon såg att jaha, så här ser moroten ut, när jag skalar och skär den ser den ut så och när den legat i grytan och lagats till blir den mjuk. Osv. Kanske kan det fungera för din tjej också?

• isolande

TS, du verkar väldigt vettig och villig att ta råd. Kämpa på nu så ni får fason på jäntan ;) skönt att det gick så bra ikväll. Ge inte upp trots bakslag bara!

• lillasysterfia

Vår fyraåring hade vi kämpigt med maten. Jag oroade mig och försökte få i honom mat. Men den dagen jag släppte oron och vi inte låg på honom om maten så vände det. Vi serverar både saker han gillar och sånt han inte gillar. Han har börjat testa det mesta efter att ha kunnat matvägra en hel måltid.

Försök ha lite is i magen även om det är svårt. Lycka till och hoppas det vänder!

• Yammi

Jag har i princip haft samma problem med både sonen och flickan. Dock åt dom kanske lite mer och inte drack liks mångs flaskor men ändå fööör mkt. 

Jag förstår dig till fullo! 

MEd sonen "glömde" vi flaskan på flygplanet  och kunde då absolut inte få tag på den igen som vi förklarade för honom.att köpa ny började han aldrig tjata om . Han gnällde första natten men sedan helt lugnt! Jag trodde vi skulle få ett helvete i flera veckor!

Dottern sa vi helt enkelt till att nu är du stor och måste äta mat så nu slänger vi flaskan. Nästa dag slängde jag flaskan och det blev ett jämarns liv i några kvällar. Men sedan accepterade hon det och tog glas istället. Men der var ju inte alls lika mysigt att dricka ur ett glas....så hon gav upp det.

LÖycka till! 

• Mikki86

Att barn dricker så mycket är ett tecken på diabetes så det hade jag i första hand kollat upp!

Har inte läst alla inlägg så vet inte om någon annan tagit upp det!

• Mrs Vader

Är det just flaskan hon är ute efter skulle jag slänga alla flaskor och byta mot pipmugg. Gillar hon den för mycket skulle jag ge henne ett vanligt glas istället. Så fick jag bukt med min vällingberoende lilla tjej. Det var flaskan hon var ute efter.

• Fruwiie

Ja jag har nu inlett denna "fight" och har bestämt mig för att vi ska ta oss igenom den. Jag behövde nog bara en liten push och råd från er för att få nya krafter.

syskon på väg!
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT