• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Fruwiie

1. Hon dricker inte välling

2. Hur tänkte du att situationen skulle förbättras av att jag skickar iväg mitt barn bort från mig? Istället för att tillsammans jobba tillsammans och lösa problemet?

3. Hur får du uppfattningen att det inte fungerar ALLS för oss? Vi har ett problem här hemma som jag ville ha hjälp med. Tror inte jag är ensam om att ha problem till o från när man har barn eller? Utöver detta sover hon som en gud får kärlek uppmärksamhet utevistelse stimulans närhet omvårdnad och hela min vakna tid går åt att finnas för mina barn. Är det så sjukt att jag lyckats lite lite sämre på en punkt när de andra sakerna fungerar perfekt?

syskon på väg!
  • Colisa
    Fruwiie skrev 2014-09-19 20:51:40 följande:

Ja hon går på förskolan 15 timmar så detta är ju de dagarna hpn är hemma. Dagis dagarna är de väl halva mängden. Nej ingen flaska på dagis så de r mig hon kör med här hemma tror jag.

Vad jag menade med jesper juul är att han säger ju sätt gränser och va bestämd men kränk inte barnet respektera hens identitet och respektera hen som individ. Där blev det liksom kortslutning för mig när hon drar igång o skriker o sparkas o gråter o hela världen går under. Då ekar alla "do's and dont's" i huvet o man blir mer lr mindre handlingsförlamad i rädsla för att göra fel. Ist för att lita på sig själv och sin instikt o magkänsla så överanalyseras allt. Iaf för mig kanske är ensam om det

Ta det lugnt! Vad som är rätt och fel varierar beroende på vem du frågar. Du har bergis gjort "fel", enligt någon "expert", flera gånger och du kommer att göra det igen, liksom alla andra föräldrar gjort i alla tider. Det är inte hela världen, barn klarar sig bra fast deras föräldrar inte är perfekta och gör allt rätt. Slappna av och kör på!

Ni verkar ju fått en bra start med avvänjningen nu, lycka till med fortsättningen!
  • Fruwiie

4. Jag har rådfrågat men det lär du väl missat att läsa också

syskon på väg!
  • Anonym (mor)
    Fruwiie skrev 2014-09-19 21:29:40 följande:

1. Hon dricker inte välling

2. Hur tänkte du att situationen skulle förbättras av att jag skickar iväg mitt barn bort från mig? Istället för att tillsammans jobba tillsammans och lösa problemet?

3. Hur får du uppfattningen att det inte fungerar ALLS för oss? Vi har ett problem här hemma som jag ville ha hjälp med. Tror inte jag är ensam om att ha problem till o från när man har barn eller? Utöver detta sover hon som en gud får kärlek uppmärksamhet utevistelse stimulans närhet omvårdnad och hela min vakna tid går åt att finnas för mina barn. Är det så sjukt att jag lyckats lite lite sämre på en punkt när de andra sakerna fungerar perfekt?

Fattar inte vad du är ute efter. Du har startat denna tråd och jag svarar för så är det här på FL och jag vet inte vilka svar du vill ha? Tacka f..n att din unge är sjukligt fixerad vid nappflaskan och om du inte kan hjälpa henne av med det beroendet så tycker jag att du ska söka professionell hjälp, för din dotters skull. 
  • Anemone
    Fruwiie skrev 2014-09-19 21:20:30 följande:

Jag förespråkar ju egentligen att barn går hemma tills 3 års ålder men svårt i detta samhälle med jobb ekonomi osv :)

Vad är selektiv matovilja? Hur märker man den? Tänkte ifall detta med flaskan inte skulle hjälpa för maten jag nämnde tidigare. Hon åt ju middag idag men 3 slevar spaghetti och sen kvällsmat 4 timmar senare 1 pkt jordgubbar och en drick yoghurt. Till lunch 1 majskorn :p

Barnet äter inte mat som är "fel" oavsett hunger, de svälter hellre. www.selektivatstorning.se/

Försök att få kontakt med dietist, de är jätteduktiga. 
    Anonym (mor) skrev 2014-09-19 21:28:14 följande:
    Jag supermor? Nej det ska gudarna veta att jag inte är. MEN även en usel mamma begriper att det inte är normalt när en treåring dricker välling/näringslösning ur flaska tio ggr/dag. Du måste ju hjälpa ditt barn ur det beroendet och om jag var i din situation så skulle jag rådfråga BVC eller barnläkare or whatever!!! Ditt barn har ett sjukt beteende och du är den som kan hjälpa henne...............
    Har du erfarenhet av att egna barn eller har du arbetar med barn med ätovilja? Jag får en känsla av att du inte alls vet vad du pratar om. Mitt barn har kontakt med barndietist som ordinerar just - näringsdryck. 

www.metro.se/nyheter/wilja-2-ett-av-alla-barn-som-behover-hjalp-att-ata/EVHnih!GosSGarSnfw/
  • Colisa
    Anonym (mor) skrev 2014-09-19 21:19:49 följande:
    Okej är det du som är TS kanske? Barnet fyller tre år i december och att då dricka välling ur flaska tio gånger/dag är SJUKT!!! 15 timmar/vecka på förskolan är lite och man får hoppas att alla barn oavsett yngre syskon eller annat ska få vara på förskolan på heltid i framtiden och inte vara hemma med mamma då det inte fungerar alls.......
    Nej, jag är inte TS, det ser du väl?Glad

Jag uppfattade inlägget som att du trodde att en tvååring som var hemma på dagarna måste vara det för att det var sjukt på något vis, och tyckte det var en underlig inställning, därav frågan.

Att det inte är så bra att dricka en massa vatten ur flaska istället för att äta verkar ju TS själv ha insett.

Det är fullt normalt för små barn att vara hemma med föräldrar och syskon, även om det inte fungerar alls för just dig. Barn har varit hemma med sina mammor på heltid i tusentals år.
  • Anonym (mor)
    Anemone skrev 2014-09-19 21:42:05 följande:
    Barnet äter inte mat som är "fel" oavsett hunger, de svälter hellre. www.selektivatstorning.se/

Försök att få kontakt med dietist, de är jätteduktiga. 
    Anonym (mor) skrev 2014-09-19 21:28:14 följande:
    Jag supermor? Nej det ska gudarna veta att jag inte är. MEN även en usel mamma begriper att det inte är normalt när en treåring dricker välling/näringslösning ur flaska tio ggr/dag. Du måste ju hjälpa ditt barn ur det beroendet och om jag var i din situation så skulle jag rådfråga BVC eller barnläkare or whatever!!! Ditt barn har ett sjukt beteende och du är den som kan hjälpa henne...............
    Har du erfarenhet av att egna barn eller har du arbetar med barn med ätovilja? Jag får en känsla av att du inte alls vet vad du pratar om. Mitt barn har kontakt med barndietist som ordinerar just - näringsdryck. 

www.metro.se/nyheter/wilja-2-ett-av-alla-barn-som-behover-hjalp-att-ata/EVHnih!GosSGarSnfw/
    Nej jag har bara erfaren het av normala barn. Barn som inte vill äta utan bara dricka har jag aldrig hört talas om förrän nu. Kan dessa barn gå på vanlig förskola? 
  • Fruwiie

Fast ja okej du svarar men dina svar känns inte direkt igenomtänkta. Dels säger du att en dålig mor till o med begriper. Var får du uppfattningen av att jag INTE begriper detta? Vidare ber du mig söka professionell hjälp. Detta har jag redan gjort tidigare. Du kallar beteendet sjukt och ja, må så vara även detta har jag tagit upp jag har mått dåligt en tid och vill nu ha hjälp att gå vidare framåt i livet o inte älta alla misslyckanden. Jag vill ha svar som innebär att jag kanske hittar nya idéer och lösningar eftersom jag inte kommer längre. Jag uppskattar verkligen allas svar även dina. Dock har jag lite svårt att se vad dina svar skulle bidra med?

syskon på väg!
  • Catbride

Jag tror att (mor) har blandat ihop TS och Colisa lite grann! Behöver nog läsa lite mer noggrant och se vem som lagt in vilket inlägg!
    Jag vill bara önska TS lycka till!! Du verkar ha fått till en stor förändring bara idag! Tror att det beror på din nya inställning och att din dotter märker på dig att du har en annan approach!! Det kommer att gå jättebra!!

Jag har själv en dotter på 3.5 och jag bävar inför att behöva ta fighten om nappen!! Hennes storebror slutade vid 3.5 och det är dags för henne nu också. Det är sent... jag vet! Men hon är så sjuuukt viljestark så varenda grej är en kamp just nu. Allt från pålägg på frukost mackan till kläder, trosor, strumpor, mängd ris till middagen, nattlinne eller inte, täcke på eller av osv osv.... Man blir helt MATT!!! Jag förstår dig TS!! Kämpa på!!!

Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT