• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Anonym (Hh)

Har också haft en flasktjej, ammades mycket och ingen napp vilket kanske blev att hon ville ha flaskan som substitut. Numera blir det ca 1 dl mjölk en eller två gånger per kväll sen blir det inte mer, hon är nästan 5 år. Förutom om hon är sjuk, då kan hon få på dagen också så hon dricker ordentligt.

Din dotter är tillräckligt stor för att man ska kunna resonera med henne. Berätta dagen innan att nu är det slut med flaskan på dagen fr.o.m. Imorgon. På kvällen blir det en (eller två? Men bestäm dig och förankra med henne innan) flaska inget mer. Du kommer få ta fighten i några dagar. Gå in när hon skriker och berätta vad ni kommit överens om. Ge dig inte, det är tufft men kommer lösa sig! Lycka till

• Fruwiie

Bakslaget kom nu ikväll vid läggning. Gav henne ett glas vatten med ett sugrör i, en drick yoghurt och jordgubbar. Med andra ord kvällsmat för en eventuellt hungrig mage. Hon låg i sängen och skrek sparkades och grät och skakade i 1.5 timme. Jag låg lugnt bredvid. Nära men inte för nära för de gillar hon ej när hon är arg. Tog upp en bok o prova läsa lite för mig själv. Lite intressant i en min sen sur igen. Vill att jag ska hälla mjölk i glaset. Jag säger att nu är det vatten du får. Är du hungrig äter du dina jordgubbar. Vill lixom påminna om att känna eftet dehär mef hunger osv. Skriker i princip hela tiden efter flaskan. Jag säger inte mkt ligger mest bredvid. Ibland säger jag bara ett enkelt nej. Eller vi ska sova. Efter ett tag påminner jag henne om att jag tycker hon är duktig. Det är ok att vara arg det kan mamma oxå bli ibland. En gång sa jag att nu måste vi börja vara tysta för det gör ont i öronen. Är inte sträng inte glad inte arg utan bara luugn o pratar sansat. Till sist säger hon att hon har ont i magen och vill ha pasta. Ska precis förklara att isåfall kommet de ta lång tid för det måste kokas osv men då somnade hon mitt i meningen. Nu somnade hon antagligen hungrig Menmen. Hon ligger och hulkar i sömnen o e helt slut efter all gråt. Usch vad jag tvekar på att detta är rätt eller att de skulle kunna vara skadligt? Snälla säg att det var samma för er och att det går över utan att dom får bestående men?

syskon på väg!
  • Fruwiie

Ska jag ta dessa utbrott varje kväll eller hitta ett nytt substitut som hon kommer att fastna vid? Bör jag göra nåt annat än att låta henne varva ned o sen lägga oss i sängen med en bok o mys? Är hon för liten för denna typ av nattning? Känner redan nu att jag tvekar o tvivlar på mig själv som så många gånger innan. Jag vill inte misslyckas ännu en gång de kan ju skada henne och göra henne förvirrad. Jag vill vara konsekvent och bryta helt med flaskan men behöver veta om detta verkligen är rätt sätt? Tar jag bort en stor trygghet för henne? Tänk om hon behöver den med tanke på att pappa är borta mkt o lillebror tar lite plats o sen dagis där de händer massor. Jag finns ju här för henne med närhet hela tiden men de kanske inte räcker? Tänk om hon kommer lida i tystnad när hon märker att mamma struntar i att jag behöver flaskan? Ååååh ångest :(

syskon på väg!
  • isolande

Du gör helt rätt TS! Kämpa på, räkna med minst en veckas bakslag och utvärdera sedan :)

• Kira2
    Fruwiie skrev 2014-09-21 22:06:19 följande:

Ska jag ta dessa utbrott varje kväll eller hitta ett nytt substitut som hon kommer att fastna vid? Bör jag göra nåt annat än att låta henne varva ned o sen lägga oss i sängen med en bok o mys? Är hon för liten för denna typ av nattning? Känner redan nu att jag tvekar o tvivlar på mig själv som så många gånger innan. Jag vill inte misslyckas ännu en gång de kan ju skada henne och göra henne förvirrad. Jag vill vara konsekvent och bryta helt med flaskan men behöver veta om detta verkligen är rätt sätt? Tar jag bort en stor trygghet för henne? Tänk om hon behöver den med tanke på att pappa är borta mkt o lillebror tar lite plats o sen dagis där de händer massor. Jag finns ju här för henne med närhet hela tiden men de kanske inte räcker? Tänk om hon kommer lida i tystnad när hon märker att mamma struntar i att jag behöver flaskan? Ååååh ångest :(

syskon på väg!
    Men helt ärligt, det är ett skadligt beteende du lärt henne. Det är svält att dricka sej mätt! Klart hon saknar sin flaska men det gör dom flesta som slutar med den. Kan du inte ge henne youghurt eller smörgås innan hon ska sova? Eller nåt annat som hon gillar? Då vet du säkert att hon är mätt och behöver inte ha dåligt samvete om hon säger att hon inte är mätt. Detta ska gå! Tro på dej själv!
  • Fruwiie

Men är dom inte känsliga vid just denna ålder? Tänk om jag skapar en otryggt tjej av detta? Tänk om hon förändras o blir orolig agressiv stressad eller får några andra problem längre fram? Kalla mig för daltande morsa men det är just dessa tankar som får mig att inte våga sätta denna gräns vad gäller just flaskan. Känns som jag tar bort halva hennes värld trygghet och stadiga grund

syskon på väg!
  • Alexi
    Fruwiie skrev 2014-09-21 21:30:22 följande:

Bakslaget kom nu ikväll vid läggning. Gav henne ett glas vatten med ett sugrör i, en drick yoghurt och jordgubbar. Med andra ord kvällsmat för en eventuellt hungrig mage. Hon låg i sängen och skrek sparkades och grät och skakade i 1.5 timme. Jag låg lugnt bredvid. Nära men inte för nära för de gillar hon ej när hon är arg. Tog upp en bok o prova läsa lite för mig själv. Lite intressant i en min sen sur igen. Vill att jag ska hälla mjölk i glaset. Jag säger att nu är det vatten du får. Är du hungrig äter du dina jordgubbar. Vill lixom påminna om att känna eftet dehär mef hunger osv. Skriker i princip hela tiden efter flaskan. Jag säger inte mkt ligger mest bredvid. Ibland säger jag bara ett enkelt nej. Eller vi ska sova. Efter ett tag påminner jag henne om att jag tycker hon är duktig. Det är ok att vara arg det kan mamma oxå bli ibland. En gång sa jag att nu måste vi börja vara tysta för det gör ont i öronen. Är inte sträng inte glad inte arg utan bara luugn o pratar sansat. Till sist säger hon att hon har ont i magen och vill ha pasta. Ska precis förklara att isåfall kommet de ta lång tid för det måste kokas osv men då somnade hon mitt i meningen. Nu somnade hon antagligen hungrig Menmen. Hon ligger och hulkar i sömnen o e helt slut efter all gråt. Usch vad jag tvekar på att detta är rätt eller att de skulle kunna vara skadligt? Snälla säg att det var samma för er och att det går över utan att dom får bestående men?

TS, jättebra kämpat! Helt rät, du ger närhet och trygghet men bryter en vana som du vet är dålig för henne. Håll ut! Det är precis samma för alla som bryter vanor, det är jobbigt! Det är ju precis samma när man tar bort nappen, vår dotter var fyra år då och jättejobbiga läggningar ett tag. Eller när jag slutade nattamma sonen vid 1 år, jätteledsen var han, EN natt. Det går nog snabbare ju yngre de är så räkna med att omställningen tar ett antal kvällar.

Du ska inte introducera något substitut, eller ja ett gosedjur eller så är ju helt ok men inget som du ser kan bli dåligt på sikt.
  • Fruwiie

Ja kira jag gav henne kvällsmat. Jag vet att det är pga mig hon fått detta skadliga beteende. Att jag tvivlat på mig själv för mycket att jag inte kunnat säga nej.men det är som sagt sluy med nu men jag hoppas bara att det är rätt sätt jag gör det på

syskon på väg!
  • Awesome

Håller med ovanstående, ge dig inte på detta! Jag hade nog resonerat mycket med henne på dagen och pratat om hur hon känner. Under brinnande humör på kvällen så tycker jag att du gör helt rätt som bara är lugn och lyssnar. Bra att du är bestämd redan innan vart gränsen går för hennes önskemål. Jag är inte mycket för mutor/belöningar, men kanske kan ni komma överens om ett typ delmål, att hon får något eftertraktat och något att se fram emot ifall det funkar bra i några dagar? Kan avleda lite när det är som kämpigast. Leksak, utflykt?

• Alexi
    Fruwiie skrev 2014-09-21 22:19:00 följande:

Men är dom inte känsliga vid just denna ålder? Tänk om jag skapar en otryggt tjej av detta? Tänk om hon förändras o blir orolig agressiv stressad eller får några andra problem längre fram? Kalla mig för daltande morsa men det är just dessa tankar som får mig att inte våga sätta denna gräns vad gäller just flaskan. Känns som jag tar bort halva hennes värld trygghet och stadiga grund

Men du ger ju trygghet, du finns ju där, du visar henne att även om livet är lite jobbigt just nu så finns du där och visar att det här inte är farligt. Genom din trygghet och lugn, genom att du håller fast vid det du sagt om att sluta med flaskan nu så visar du stabilitet. Och nej, de är inte extra känsliga vid treårsåldern jämfört med annan småbarnsålder.

Skulle du däremot skrika och gå därifrån och lämna henne ensam i det här, ja då skulle du kunna skada henne (jfr 5 minutersmetoden). Men det är inte farligt att bli arg, det är inte farligt att hon tycker det är jättejobbigt att inte få något hon är van vid. Men, som kloka barnexperter säger som tex Jesper Juul, barn kan inte skilja mellan vad de har lust till/vill ha och vad de behöver. Barn behöver mat, sömn, trygghet mm. Men de behöver inte enorma mängder vatten i en nappflaska.
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT