• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • isolande
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:23:26 följande:

Ja hon dricker så mycket. Alltid vatten och liite mjölk i för färgens skull sen vi slutade med välling. Aldrig får hon något annat i. Detta är mitt första barn och oerfaren som jag var tänkte jag att samsovning och mycket amning skulle ge barnet trygghet. Jag hade ju inte en tanke på att när vi slutade amma att detta skulle bytas ut mot så mycket flaska. Bvc bryr sig inte så mycket utan säger mest ja men barn gillar flask. Men aldrig att jag hört talas om vår situation innan hos någon annan med barn. Lillebror ammar och får en flaska till kvällen men inte alls samma problem där och han äter MASSOR.

Sen så ere inte så att jag Ger henne direkt utan hon tjatar o skriker oftast lagom till en måltid när brorsan ska bli matad och jag blir stressad av att hon skriker och drar o bror skriker och blir orolig. Jag har verkligen kört fast. Jag lagar mat jag vet hon gillar. Alltid frukt o massa olika pålägg o bröd o mat hemma så hon kan välja o vraka. Påminner om mat erbjuder fina upplägg med morotsstavar och hjärtformad gurka som hon äter på dagis ibland. Men icke

Du måste ta fighten helt enkelt. Barn i Sverige svälter inte ihjäl om de inte är sjuka. Skriker hon när lillen får mat? Låt henne skrika. Eller erbjud en frukt, riskaka, vad som helst utom vatten. Det är ju ingen näring öht.

När lillen är klar ställer du fram mat till henne, äter hon inte får du duka av och erbjuda mat nästa måltid. Ge det tre dagar. Har hon inte börjat äta då så marsch till BVC. Du som förälder måste ta den här fighten (tillsammans med pappa förstås!), det är ert ansvar att ge era barn goda matvanor. Låter hårt kanske, men det är ingen annan som kan ordna detta åt er Glad
  • Fruwiie

Jag har också påtalat näringsbrist för läkare bvc och folk i omgivningen men ingen verkar reagera. Men jag får tacka för svaren känns ju mer som man litar på er än de andra jag frågat innan. Jag ska göra ett nytt försök IDAG eftersom ni har rätt detta ÄR inte normalt precis som jag misstänkt. Fattar bara inte hur de kunnat bli så fel o att jag väntat så länge

syskon på väg!
  • isolande
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:33:28 följande:

Jag har också påtalat näringsbrist för läkare bvc och folk i omgivningen men ingen verkar reagera. Men jag får tacka för svaren känns ju mer som man litar på er än de andra jag frågat innan. Jag ska göra ett nytt försök IDAG eftersom ni har rätt detta ÄR inte normalt precis som jag misstänkt. Fattar bara inte hur de kunnat bli så fel o att jag väntat så länge

Vi finns här om du behöver stöd. Ge dig inte nu, för hennes skull. Driv igenom en förändring så slipper du tjafset sedan. Tänk på hur bra det kommer kännas när ni kommit ut på andra sidan {#emotions_dlg.flower}
  • Awesome
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:28:06 följande:

Jag har svårt att få hjälp tyvärr min man jobbar borta på vardagarna och vi bor på landet utan nära till släkt o vänner. Jag står liksom själv med 2 barn i en ålder som kräver mycket. Även när bror ska sova o måste ha lugnt o tyst skriker hon tills hon får flaskan för att bror ska sluta gråta o kunna somna lugnt. Känns som hon kör med mig :(

Då kan ni ju till exempel lägga upp en plan inför helgen, när din sambo är hemma. Se till att ni är utvilade och beredda på att ha det jäkligt tufft ett dygn eller två. Byt av varandra, gå ifrån och ut när tålamodet tryter. Men ni måste bryta detta! Tror inte BVC insett hur mycket detta påverkar flickans matvanor.

Klart hon kör med dig, barn kan inte bestämma så mycket över sitt liv, men det provar gärna med de medel de har. Enklast är helt enkelt att förklara att flaskan är borta och att ni inte hittar den. Kanske kan ni hjälpas åt att leta? Det är enklare för en 3-åring att acceptera att den är borttappad än att hon vet att den finns men att ni säger nej. Sen är det bara att erbjuda alternativ och stå på sig. Det kommer att klinga av men var beredd på matvägran och protester i ett par dagar. Hota inte, muta inte, men erbjud ofta.

Det är de råd jag kan ge, det finns säkert många fler alternativ på hur ni kan ta tag i detta, men hur som helst så måste en förändring till för att hon ska börja äta normalt. Säkert kan dietist och liknande hjälpa till, men det här är en form av gränssättning som ni själva måste ta tag i.

Lycka till!
  • Kira2
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:28:06 följande:

Jag har svårt att få hjälp tyvärr min man jobbar borta på vardagarna och vi bor på landet utan nära till släkt o vänner. Jag står liksom själv med 2 barn i en ålder som kräver mycket. Även när bror ska sova o måste ha lugnt o tyst skriker hon tills hon får flaskan för att bror ska sluta gråta o kunna somna lugnt. Känns som hon kör med mig :(

syskon på väg!
    Jag är i samma sitts typ. Min man jobbar borta på veckorna och jag är själv med tre små. Jag vet att det kan va tufft! Men du måste annars blir hon sjuk. Det är ju inte att hon matvägrar utan att hon inte blir hungrig för hon dricker sej mätt. Var ärlig mot Bvc och förklara hur läget är. Dom måste hjälpa dej och stötta dej!
  • Alexi

Fokusera på att det är dåligt för barnet med så här mycket vatten och att det är viktigt för barnets hälsa att sluta. Erbjud vatten i vanligt glas men ta bort flaskan helt. Det är inte farligt om hon blir arg och skriker och det är inte farligt om lillebror sover dåligt en dag eller två och blir väckt. Ja, hon kör över dig för att hon vet att du ger med dig. Du måste vara benhård nu!

Kanske kan flaskorna gå sönder plötsligt och du visar henne att de är trasiga?

• Flickan och kråkan
    isolande skrev 2014-09-19 10:31:48 följande:
    Du måste ta fighten helt enkelt. Barn i Sverige svälter inte ihjäl om de inte är sjuka. Skriker hon när lillen får mat? Låt henne skrika. Eller erbjud en frukt, riskaka, vad som helst utom vatten. Det är ju ingen näring öht.

När lillen är klar ställer du fram mat till henne, äter hon inte får du duka av och erbjuda mat nästa måltid. Ge det tre dagar. Har hon inte börjat äta då så marsch till BVC. Du som förälder måste ta den här fighten (tillsammans med pappa förstås!), det är ert ansvar att ge era barn goda matvanor. Låter hårt kanske, men det är ingen annan som kan ordna detta åt er Glad
    Och det är inte farligt med ett barn som skriker. Finns där som mamma, bekräfta det hon känner men sätt gräns. "Varsågod och var hur arg du vill, men nu blir det inte mer vatten. Nu äter vi middag. Du måste inte äta, men detta är vad som serveras idag".
  • YokohamaNr2

Jag hade faktiskt liknande problem med min son i den åldern, han älskade sin flaska och hade heller inte napp och åt dåligt. Vi tog fajten vid 3 års åldern och det var faktiskt inte så jobbigt som jag trodde det skulle bli men ja det kommer bli skrik och tårar ett tag!

Försök hitta något hon gillar att äta så fokuserar du på det, med min son gick det bra med bröd och banan. 

Hoppas det löser sig och kämpa på, det finns hopp min son är nu 5 och kommer inte ens i håg hur kär han var i sin flaska

• Fruwiie

TACK

var rätt övertygad om att bli påhoppad men det känns bättre nu faktiskt. Jag vet att jag varit för snäll men man får lätt panik när hon spelar på min stress över lillebror. Hon vet när hon ska börja skrika och gråta för att ge mig dåligt samvete för att jag ger lillebror mer uppmärksamhet

syskon på väg!
  • Flickan och kråkan
    Fruwiie skrev 2014-09-19 10:44:18 följande:

TACK

var rätt övertygad om att bli påhoppad men det känns bättre nu faktiskt. Jag vet att jag varit för snäll men man får lätt panik när hon spelar på min stress över lillebror. Hon vet när hon ska börja skrika och gråta för att ge mig dåligt samvete för att jag ger lillebror mer uppmärksamhet

Mat är som sagt en av de mycket få saker som barn själva kan styra. Det märker de när det "hettar till". Det är inte synd om henne att hon fått en lillebror, det är en gåva......som kan vara enerverande ibland och som man kan känna sig avundsjuk på ibland och som finns där och tar plats han med. Och det är helt ok att känna så. Det innebär som sagt inte att det är synd om henne, att hon är illa behandlad eller på något vis oälskad. 

Finns det någon mat hon verkligen gillar. Det är HELT ok att äta samma sak många gånger varje vecka . Tycker hon om att vara med och laga mat....baka kanske? Ett sätt att både smaka, göra kul saker och vara med dig. Äta ute brukar vara förlösande på många sätt. Åk till en riktigt rolig lekplats hon gillar eller skogen ochha med er matsäck. Fixa till ordentligt med picknick-korg, fina glas och bestick (hon kan t.ex. välja kalasmuggar och servetter) etc.
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT