• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Anonym (mor)
    Anemone skrev 2014-09-19 20:37:18 följande:
    Ja, 10 låter mycket. Min tvååring dricker inte mer än 5 flaskor (näringsdryck och NAN) även de dagar hon inte vill ha någon fast mat alls. 
    Men är du hemma med din tvååring? Har ditt barn ngn sjukdom? Inga barn på förskola matas väl med nappflaska? 
  • Fruwiie

Som sagt jag har pratat med både bvc o flera läkare. Dom ler mest o säger ingen fara det går över blablabla. Det är ingen som direkt sagt åt mig på skarpen även fast jag innerst inne vet att det är jag som måste bli konsekvent. Har varit skit nojig sen start att vara "hård" elr sätta gränser. Har liksom varit rädd för o bli för hård o utöva för mkt makt (ni vet som Jesper juul skriver om). Istället har de blivit raka motsatsen. Jag har en del jobb framför mig men det är värt det för att jag ska kunna bli den förälder jag strävar efter att bli och hon ska lära sig att skrik o hysteri inte kommer köpa henne hela världen. Hon somnade f.ö nyss inom loppet av 15 min. Jag läste o hon va lite intresserad men ej nöjd med att vi glömt flaskan. Hon la sig på tvären och sparka o pressa mig i sidan. Jag fortsatte titta i boken o sa jag vill läsa färdigt nu med dig. Klonk sa det helt plötsligt. Eeh ok? Haha. Men hon har virusinfektion just nu så kanske inte har kraft att protestera så man kan ju se denna sjuk vecka som en möjlighet att förändra vanor ;)

syskon på väg!
  • Fruwiie

Ja hon går på förskolan 15 timmar så detta är ju de dagarna hpn är hemma. Dagis dagarna är de väl halva mängden. Nej ingen flaska på dagis så de r mig hon kör med här hemma tror jag.

Vad jag menade med jesper juul är att han säger ju sätt gränser och va bestämd men kränk inte barnet respektera hens identitet och respektera hen som individ. Där blev det liksom kortslutning för mig när hon drar igång o skriker o sparkas o gråter o hela världen går under. Då ekar alla "do's and dont's" i huvet o man blir mer lr mindre handlingsförlamad i rädsla för att göra fel. Ist för att lita på sig själv och sin instikt o magkänsla så överanalyseras allt. Iaf för mig kanske är ensam om det

syskon på väg!
  • Anonym (mor)
    Fruwiie skrev 2014-09-19 20:45:17 följande:

Som sagt jag har pratat med både bvc o flera läkare. Dom ler mest o säger ingen fara det går över blablabla. Det är ingen som direkt sagt åt mig på skarpen även fast jag innerst inne vet att det är jag som måste bli konsekvent. Har varit skit nojig sen start att vara "hård" elr sätta gränser. Har liksom varit rädd för o bli för hård o utöva för mkt makt (ni vet som Jesper juul skriver om). Istället har de blivit raka motsatsen. Jag har en del jobb framför mig men det är värt det för att jag ska kunna bli den förälder jag strävar efter att bli och hon ska lära sig att skrik o hysteri inte kommer köpa henne hela världen. Hon somnade f.ö nyss inom loppet av 15 min. Jag läste o hon va lite intresserad men ej nöjd med att vi glömt flaskan. Hon la sig på tvären och sparka o pressa mig i sidan. Jag fortsatte titta i boken o sa jag vill läsa färdigt nu med dig. Klonk sa det helt plötsligt. Eeh ok? Haha. Men hon har virusinfektion just nu så kanske inte har kraft att protestera så man kan ju se denna sjuk vecka som en möjlighet att förändra vanor ;)

Är hon inte på förskola? Är hon fullt frisk?
  • Anemone
    Anonym (mor) skrev 2014-09-19 20:43:48 följande:
    Men är du hemma med din tvååring? Har ditt barn ngn sjukdom? Inga barn på förskola matas väl med nappflaska? 
    Jag jobbar och barnet dricker nappflaska på förskolan likväl som hemma. Har selektiv ätovilja, även om det är rätt mat äter hon för lite för att klara sig på detta.
  • Colisa
    Anonym (mor) skrev 2014-09-19 20:51:51 följande:
    Är hon inte på förskola? Är hon fullt frisk?
    Är det så himla konstigt om en tvååring inte skulle gå på förskola? I synnerhet som det finns yngre syskon hemma?

(Nu går ju TS barn 15h, ni postade visst samtidigt.) 
  • Anonym (mor)
    Colisa skrev 2014-09-19 21:14:39 följande:
    Är det så himla konstigt om en tvååring inte skulle gå på förskola? I synnerhet som det finns yngre syskon hemma?

(Nu går ju TS barn 15h, ni postade visst samtidigt.) 
    Okej är det du som är TS kanske? Barnet fyller tre år i december och att då dricka välling ur flaska tio gånger/dag är SJUKT!!! 15 timmar/vecka på förskolan är lite och man får hoppas att alla barn oavsett yngre syskon eller annat ska få vara på förskolan på heltid i framtiden och inte vara hemma med mamma då det inte fungerar alls.......
  • Fruwiie

Jag förespråkar ju egentligen att barn går hemma tills 3 års ålder men svårt i detta samhälle med jobb ekonomi osv :)

Vad är selektiv matovilja? Hur märker man den? Tänkte ifall detta med flaskan inte skulle hjälpa för maten jag nämnde tidigare. Hon åt ju middag idag men 3 slevar spaghetti och sen kvällsmat 4 timmar senare 1 pkt jordgubbar och en drick yoghurt. Till lunch 1 majskorn :p

syskon på väg!
  • Fruwiie

Mor till och att börja med LÄS HELA tråden innan du sätter igång att döma. Jag bad om råd ej veta hur bra o duktig du måste vara som den supermor du är i jämförelse med sjuka mig

syskon på väg!
  • Anonym (mor)
    Fruwiie skrev 2014-09-19 21:23:02 följande:

Mor till och att börja med LÄS HELA tråden innan du sätter igång att döma. Jag bad om råd ej veta hur bra o duktig du måste vara som den supermor du är i jämförelse med sjuka mig

Jag supermor? Nej det ska gudarna veta att jag inte är. MEN även en usel mamma begriper att det inte är normalt när en treåring dricker välling/näringslösning ur flaska tio ggr/dag. Du måste ju hjälpa ditt barn ur det beroendet och om jag var i din situation så skulle jag rådfråga BVC eller barnläkare or whatever!!! Ditt barn har ett sjukt beteende och du är den som kan hjälpa henne...............
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT