• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Alexi

Ts de flesta föräldrar fastnar i ovanor ibland, men det man lär sig med tiden är att det faktiskt går att bryta dem och att det är värt att ta fajten. Inget farligt händer ju av det, man har bara ett argt barn ett tag. Sen blir allt mycket bättre.

• jenny99

Min var likadan som din,galen i välling/flaska.Dock så begränsa jag det men tillslut erbjöd jag välling ur mugg och det var inte populärt alls.Hon bojkotta det och valde själv riktig mat.För henne var det själva grejen att ligga i sängen o dricka ur flaska,det bästa hon visste och ville bara ha mer och mer.

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-09-19 10:53:09 följande:

Ts de flesta föräldrar fastnar i ovanor ibland, men det man lär sig med tiden är att det faktiskt går att bryta dem och att det är värt att ta fajten. Inget farligt händer ju av det, man har bara ett argt barn ett tag. Sen blir allt mycket bättre.

• Anonym (Me)

Man måste ta fajterna när barnen är små, annars får man bortskämda barn och ännu argare tonåringar som är vana att få som de vill

• Fruwiie

Skönt att man inte är helt ensam iaf :)

Ska jag även sluta med det vid nattning? Då har jag veeerkligen en del jobb framför mig men lika bbra att ta tjuren vid hornen antar jag

syskon på väg!
  • YokohamaNr2
    jenny99 skrev 2014-09-19 10:54:01 följande:

Min var likadan som din,galen i välling/flaska.Dock så begränsa jag det men tillslut erbjöd jag välling ur mugg och det var inte populärt alls.Hon bojkotta det och valde själv riktig mat.För henne var det själva grejen att ligga i sängen o dricka ur flaska,det bästa hon visste och ville bara ha mer och mer.

Oj vad det känns igen, precis så var det för min också! Jag gjorde också så att flaskorna gick sönder (vilket vissa gjorde också )så ska du ha mjök så dricks det ur glas eller mugg. Han skulle dessutom ha sin mjölk i en viss temperatur och dricker fortfarande helst uppvärmd mjölk

Du har fått jättebra råd här TS så bara att kämpa på, sen tänker jag också hur läggningsrutinen funkar, kan den ruckas på något sätt att dottern kanske får spela spel eller kolla film en stund när du lägger lillebror, eller om det går att lägga henne innan lillebror?
  • Flickan och kråkan
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:03:03 följande:

Skönt att man inte är helt ensam iaf :)

Ska jag även sluta med det vid nattning? Då har jag veeerkligen en del jobb framför mig men lika bbra att ta tjuren vid hornen antar jag

Kan du få lillebror att somna först, eller att pappan tar honom nu när det är helg? Sedan kan du och dottern planera något riktigt mysigt kvällsmys (utan flaska). Lillebror är för liten för att vara med så det här är bara för dig och henne .
  • Fruwiie

Wow samma här!! Vattnet ska in i micron exakt 30 sek. Hon har faktiskt börjat uppskatta böcker och 2 nätter nu har hon somnat medan jag läser utan att dricka upp flaskan. Vid lillebrors nattning måste jag komma på något eftersom det är värsta tiden. Kanske erbjuda något kvälls snacks med ett glas saft och en film. Vi får se hur det går :)

syskon på väg!
  • Flickan och kråkan
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:12:03 följande:

Wow samma här!! Vattnet ska in i micron exakt 30 sek. Hon har faktiskt börjat uppskatta böcker och 2 nätter nu har hon somnat medan jag läser utan att dricka upp flaskan. Vid lillebrors nattning måste jag komma på något eftersom det är värsta tiden. Kanske erbjuda något kvälls snacks med ett glas saft och en film. Vi får se hur det går :)

Hur gammal är lillebror och hur nattas han? Eftersom vi har tre barn så nattas alltid yngsta med någon av storebröderna. Yngsta är snart 15 månader. Jag och deras pappa nattar var sitt stort barn och sedan brukar jag ta det stora barn jag nattar till vårt sovrum och ligga där i vår dubbelsäng med både honom och minstingen. Tar lite längre tid, men mysigt. Somnar båda så bärs äldsta sedan in till sin säng. Somnar lillebror före storebror så fortsätter vi i storebrors rum.
  • isolande
    Fruwiie skrev 2014-09-19 11:12:03 följande:

Låter vettigt. Prova att ge en smörgås, Hallonsmoothie eller kanske lite yoghurt och havrefras? Jag skulle byta ut saften mot ett glas mellanmjölk ist så slipper hon sockerkick innan läggdags.

Lycka till!
Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT