• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Anonym (mor)
    Colisa skrev 2014-09-19 21:48:13 följande:
    Nej, jag är inte TS, det ser du väl?Glad

Jag uppfattade inlägget som att du trodde att en tvååring som var hemma på dagarna måste vara det för att det var sjukt på något vis, och tyckte det var en underlig inställning, därav frågan.

Att det inte är så bra att dricka en massa vatten ur flaska istället för att äta verkar ju TS själv ha insett.

Det är fullt normalt för små barn att vara hemma med föräldrar och syskon, även om det inte fungerar alls för just dig. Barn har varit hemma med sina mammor på heltid i tusentals år.
    (Ts flicka är snart tre). Jovisst kan barn vara hemma på heltid men i ett fall som detta så kanske det är bättre om barnet är på förskolan på heltid ett tag för där är det tvärstopp med vällingblask och alla barn äter riktig mat. Hur de gör på förskolan vet jag inte men det "sitter väl i väggarna"(?)
  • MajaVira

Om det faktiskt varit välling i flaskorna hade hon ju blivit mätt och därmed nöjt sig med betydligt färre flaskor. Nu dricker hon flaska efter flaska utan att att få någon näring eller mättnad...

• Kira2
    Anonym (mor) skrev 2014-09-20 08:15:17 följande:
    (Ts flicka är snart tre). Jovisst kan barn vara hemma på heltid men i ett fall som detta så kanske det är bättre om barnet är på förskolan på heltid ett tag för där är det tvärstopp med vällingblask och alla barn äter riktig mat. Hur de gör på förskolan vet jag inte men det "sitter väl i väggarna"(?)
    Men hon får inte välling! Hon får vatten men lite mjölk! Jag tror inte du hjälper till på nåt sätt.
  • Anonym (H)

Hej!

Vi hade liknade flasberoende, men är barnet 3 kan man resonera. Välj ett tillfälle, tex när jultomten kommer på julafton. Vi hade påskharen i våras. Då ger barnet sina flaskor mot tex en julklapp. Vår dotter ställde ut flaskan till påskharen och sen låg där ett påskägg. Som förälder får man sen vara stark och säga, men nej flaskan finns ju inte längre och du fick ju tex påskägget istället. Vi pratade med vårt barn några veckor innan och frågade vad hon skulle vilja ha av påskharen (blev ett mjukisdjur i ägget), samt påminde då och då och hon var helt med på noterna till slut. Har gått jätte bra för oss. Lycka till!

• Fruwiie

Jultomten var en superbra ide och det har jag faktiskt tänkt på innan. Och ja jag kan hålla med om att dagis blir en paus ifrån flaskan vilket kan kännas skönt. Men hon äter inte där heller och det är här hemma jag vill ta uti med problemet. Vi ska lösa detta inte se dagis som en räddning för då anser jag att jag flyr problem och ansvar

syskon på väg!
  • högt blodsocker

Ni bör omedelbart kontrollera om flickan har diabetes, det finns mycket som tyder på detta. Högt blodsocker gör att man dricker och kissar mycket.

• Fruwiie

Men detta är ju inget som kommit alldeles nyss och om det är diabetes borde hon väl "insjuknat" kraftigt för länge sedan?

syskon på väg!
  • Barndiabetes

Kroppens insulinproduktion kan sjunka sakta och barnet dricker allt mer, ibland reagerar föräldrar först när barnet tappar i vikt men det tar tid. Med ett enkelt blodprov ställs diagnos på typ 1 diabetes.

• MHBW81

Jag hade samma problem med min dotter när hon var liten. Hon bet dessutom sönder nappen på flaskan och tvärvägrade pipnapp. Till slut fick jag nog och sa att all välling tagit slut i affären och att flaskan gått sönder i diskmaskinen. Detta godtogs motvilligt och det blev slitigt ett tag men till slut gick det vägen. Alternativt att du gör allt blaskigare välling och till slut ingenting alls. Och köp inga storpack på välling. Hon vägrar vanlig mat för att hon blir mätt på det hon dricker. Gå ner drastiskt till en på morgonen, en till vila på dagen och en till kvällen. Och håll henne distraherad med roliga saker övrig tid. Det är en vanegrej för henne och inget direkt behov. Det är precis som med napp. Hennes napp är bara längre än en vanlig napp. Du måste vara konsekvent och visa vem som bestämmer. Just nu tror hon att det är hon som är bossen och inte du.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • FrauCasio

Kan det vara så att din dotter TS finner en enorm tröst i nappflaskan, att det inte är vattnet hon är ute efter utan trösten och snuttandet. Kan det ha något att göra med att lillebror kom helt plötsligt och du inte längre hade den tiden och uppmärksammen att ge, det hon behövde så mycket?

Är inte pappan hemma heller så försvårar det för dig att ge henne den uppmärksamheten, värmen, kramarna, tålamodet hon behöver pga att du själv har lillebror också att ta hand om nu?

Kan du försöka umgås mer med henne , uppmärksamma henne och angagera henne runt lillebror också, tex att hon får vara med vid blöjbyten, hjälpa till att hämta blöjan, blöta servetterna osv, att ni tre leker tillsammans, går ut och promenerar tillsammans, handlar, ja allt. Även annat runt lillebror, när lillebror äter får dottern sitta med vid bordet och äta, ingen flaska liggandes!

Tror hon behöver dig och sin familj nära inpå med mycket uppmuntran och lyhördhet

Sedan hade jag gett henne en flaska med tillskottsnäring i när hon ska lägga sig, men inget mer. Tillskottsnäring eller välling är i alla fall vitaminrikt och kan ätas när barnet är flera år!

Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT