• Fruwiie

flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT

Vet inte om det kanske redan finns en liknande tråd då jag inte brukar använda FL så mycket. Men såhär är det

Min dotter har sedan födseln fått somna med flaskan. Ätit normalt fram till 1 år ålder då jag trodde hon började matvägra. Hon har en stor kärlek till sin flaska då hon ej använder napp lr liknande. Men hon kan dricka upp emot 10 flaskor på en dag. Äter kanske middag 3 ggr i veckan. Hon blir nu 3 i december. Vissa kvällar vill hon ha 3 flaskor men sen låter jag henne skrika för då räcker det tycker jag. Ibland somnar hon med bara 1 halv flaska. I flaskan ger jag 150 ml vatten och toppar med lite lättmjölk (för att ej skapa mättnad). Jag byter sista blöjan vid 22 lr 23 sen på tidig morgon är den proppfull. Detta har pågått länge som sagt så inget nytt liksom. Jag undrar om det finns fler där ute med samma problem? Är trött på att höra "barn får i sig dedom behöver" och bara för hon väger normalt är de ingen som tycker jag ska bry mig om detta. Kan även tillägga att jag mått dåligt under lång tid och jag har inte klarat av att ta fighten om flaskan då hon är lika envis som jag o de gånger jag försökt har det slutat med sammanbrott för min del.vill inte utsätta henne för det mer :( känner mig sjukt dålig o fattar inte vrf det varit så sjukt viktigt för tjejen med flaskan. Vad bör jag göra? Ta fighten misstänka sjukdom elr vänta ut det? Sugbehovet avtar väl efter 3 års ålder?
    Tack för att ni orkade läsa

• Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT
  • Anemone
    Anonym (mor) skrev 2014-09-20 08:15:17 följande:
    (Ts flicka är snart tre). Jovisst kan barn vara hemma på heltid men i ett fall som detta så kanske det är bättre om barnet är på förskolan på heltid ett tag för där är det tvärstopp med vällingblask och alla barn äter riktig mat. Hur de gör på förskolan vet jag inte men det "sitter väl i väggarna"(?)
    Mitt barn dricker näringsdryck i nappflaska på förskolan. Inte alltid förskolan är någon mirakelkur, visst i vissa fall kanske.
  • Fruwiie

Närhet är nog inte problemet. Låter kanske konstigt men detta beteende kom långt innan lillebror och vad gäller uppmärksamhet är vi alltid i samma rum under alla vakna timmar. Vi handlar tillsammans och hon får dra vagnen och plocka varor vi lagar mat och städar tillsammans. Allt gör vi verkligen tillsammans. Och när lillebror somnat myser vi nära varandra under täcket och ibland när jag ägnar mig åt henne kan hon till och med säga "mamma gå hjälp lillebror" hehe. När han kom (och detta kanske låter hemskt) lät jag honom ligga någon sekund innan jag tog upp för att försäkra mig om att dottern intr skulle uppleva att jag släppte henne för att prioritera honom. Hon har accepterat honom sen dag 1 och har bara kärlek för honom. När han är ledsen ropar hon på mig och klappar och leker m han. Så jag tror ej det är problemet om det inte ligger djupt djupt inne men denna tjej är så trygg på de flesta plan. Det är bara att vi skapat oss en riktig ovana med flaskan och jag tror att hon hellre kopplar flaskan till hunger ist för mat. 1.5 dygn har gått utan den nu. Lite grinig när hon vaknade efter vilan bara men vi ställde oss o laga mat hon och jag. Somnade gjorde hon på promenad i vagnen :)

syskon på väg!
  • Fruwiie

Frukost lunch och middag är intaget också så ni ser vilken enkel lösning det faktiskt var. Och resultat på så kort tid utan att hon verkar påverkad av det :)

syskon på väg!
  • FrauCasio
    Fruwiie skrev 2014-09-20 16:43:32 följande:

Närhet är nog inte problemet. Låter kanske konstigt men detta beteende kom långt innan lillebror och vad gäller uppmärksamhet är vi alltid i samma rum under alla vakna timmar. Vi handlar tillsammans och hon får dra vagnen och plocka varor vi lagar mat och städar tillsammans. Allt gör vi verkligen tillsammans. Och när lillebror somnat myser vi nära varandra under täcket och ibland när jag ägnar mig åt henne kan hon till och med säga "mamma gå hjälp lillebror" hehe. När han kom (och detta kanske låter hemskt) lät jag honom ligga någon sekund innan jag tog upp för att försäkra mig om att dottern intr skulle uppleva att jag släppte henne för att prioritera honom. Hon har accepterat honom sen dag 1 och har bara kärlek för honom. När han är ledsen ropar hon på mig och klappar och leker m han. Så jag tror ej det är problemet om det inte ligger djupt djupt inne men denna tjej är så trygg på de flesta plan. Det är bara att vi skapat oss en riktig ovana med flaskan och jag tror att hon hellre kopplar flaskan till hunger ist för mat. 1.5 dygn har gått utan den nu. Lite grinig när hon vaknade efter vilan bara men vi ställde oss o laga mat hon och jag. Somnade gjorde hon på promenad i vagnen :)

Okej du vet bäst ts om er situation. Det var bara en tanke som kom upp för mig att det kan vara något i stil med det. Hoppas allt löser sig för er! Krama henne när hon/OM hon insisterar på flaskan och blir arg. Lycka till!
  • Anonym (Hmm)

Min dotter är nu 6 mån hon får ersättning till frukost 210ml sen lunch, middag gröt & kvällsmat blir det ersättning.

Ja valde och göra så just för att det intr ska bli strul med mat när hon blir äldre.

Tyvärr tror jag att du måste ta fighten, minska till två flaskor om dagen. Innan hon sover så hon känner sig (trygg).

Men prata med Bvc är väl det bästa..

• Natulcien
    skoladan skrev 2014-09-20 22:08:03 följande:

Varför har hon blöja när hon är tre år??

Vad är det för kommentar? Tråden handlar inte om blöjor. Du får nog läsa trådstarten igen. För övrigt är det många barn som har nattblöja vid 3 års ålder.
  • Alexi
    skoladan skrev 2014-09-20 22:08:03 följande:

Varför har hon blöja när hon är tre år??

Jo för det är ju verkligen ovanligt med treåringar som har blöja...

*Skakar på huvudet åt folk som lever i sin egen lilla bubbla*
  • Awesome

Suveränt att det gick så smidigt, bra jobbat ts!

Svar på tråden flaskberoende och fulla blöjor VARJE NATT