• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • familjenG

Hej alla glada!
    26 år och bor i Dalarna.
    Jag är i v10 (9+0) och har inskrivningssamtal 13/11 som blir min vecka 11 (10+3).

Idag ringde jag 1177 för diverse anledningar. En utav frågorna var när vi kan få se/höra första levnadstecknet ifrån fostret sen, om allt går som det ska.
    Då svarade BM att man får inte se eller veta någonting förens i vecka 18.
    Bara kontroller på mamman tills dess, inget annat. 

Men va!?
    Ska jag alltså gå typ halva graviliteteten utan att få veta att allt är ok där inne?

När jag har läst runt bland era inlägg, verkar många ha fått göra UL tidigare. Hur har ni gjort? Och speciellt om ni kommer från Dalarna? Vet att det är olika i olika landsting. Är det nån som har något tips på vart man vänder sig, för att göra ett tidigare mot betalning i Dalarna? Eller är de enda sättet?

Tacksam för svar.
    Ha en skön lördag allaDrömmer

• carolinheiner
    familjenG skrev 2014-11-01 13:48:31 följande:

Hej alla glada!
    26 år och bor i Dalarna.
    Jag är i v10 (9+0) och har inskrivningssamtal 13/11 som blir min vecka 11 (10+3).

Idag ringde jag 1177 för diverse anledningar. En utav frågorna var när vi kan få se/höra första levnadstecknet ifrån fostret sen, om allt går som det ska.

Men va!?
    Ska jag alltså gå typ halva graviliteteten utan att få veta att allt är ok där inne?

När jag har läst runt bland era inlägg, verkar många ha fått göra UL tidigare. Hur har ni gjort? Och speciellt om ni kommer från Dalarna? Vet att det är olika i olika landsting. Är det nån som har något tips på vart man vänder sig, för att göra ett tidigare mot betalning i Dalarna? Eller är de enda sättet?

Tacksam för svar.

Ja har fått göra vul tidigt pga ja va fullt öppen i v 22 å förlorade vår son,. Så nu kommer ja få många vul för att se om livmoderhalsen blir kortare med tiden..
  • Olga89

Hej alla glada!
    26 år och bor i Dalarna.

Men va!?

Tacksam för svar.

Tycker det är helt sjukt att man inte ska få besked förrän i vecka 18. Jag skulle nog dö av oro. Jag bor i Tyskland där man har rätt till minst 3 screenings men det brukar bli betydligt fler än så! Jag är nu i 8e veckan och har redan haft 2 vul och ska på mitt tredje nu på tisdag, och detta ens utan att tjata till sig det.

Detsamma, trevlig helg!
  • ÄlskarMina
    avenell skrev 2014-11-01 11:33:16 följande:

Är det någon som har erfarenhet av att ha blivit flyttad vid ett tidigt ultraljud?

När jag gjorde ultraljud i tisdags mätte den lill* 12mm. Läkaren sa att det motsvarar 7+2. Jag själv trodde att jag var i vecka 8+1.

Nu vet jag inte vad jag ska tro, hur långt gången är jag? Jag vet att det "bara" skiljer på knappt en vecka men det känns konstigt att följa utvecklingen i apparna när det kanske inte stämmer men den där inne.

Ska jag tro att ägget fäste sent och att jag var 7+2 i tisdags eller ska jag gå på sista mensens första dag och räkna att jag var 8+1?

Ja, jag är flyttad rejält dessutom.. Enligt SM är jagvp 9+3 idag men 7+3 enligt vul. Går enligt ul nu när jag faktiskt sett den och hur liten den är. Blev dock svårt nu när min bm och jag skulle planera för kub som måste ske inom ett intervall.. Vi tog tillsist efter ul istället för SM.

Ska dock ringa en privat gynekolog som kan kolla till den lille däremellan. Är ju lite orolig ändå att den var liten pga att den inte utvecklats normalt.. Tänkte ringa på måndag och få tid i v9+nåt. Har gått dit förra grav.och det gick bra. Kostade som ett läkarbesök bara..

Iaf är tid för Kub den 3/12. Spännande dag då..
    ·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Arvid -10*.¸¸.·*¨`·
  • Milie
    avenell skrev 2014-11-01 13:26:36 följande:
    Jag har också funderat på det där, när det egentligen börjar växa. Läkaren sa att du kan ha haft ägglossning senare än vad du tror. När jag förklarade att jag hade bra koll på det så sa han att ägget kan ha fäst senare än "standard". Jag nöjde mig med det eftersom jag redan hade misstänkt att ägget fäste ganska sent.

Han sa också att det är svårt för dem att mäta exakt och att jag inte skulle oroa mig. Han verkade inte bekymrad alls utan sa bara att allt såg bra ut.

Min sista mens började 1 september. Jag hade ägglossning 15 september. Jag håller med om att det är rimligt att räkna 2+0 från ägglossning.

Jag pendlar mellan att vara orolig för att fostret var för litet för veckan till att tänka att det är omöjligt för dem att vara exakta och att allt säkert är bra.
    Det är svårt att få någon riktig rätsida på det trots att jag nu suttit och läst en timme om prenatal utveckling, heh. Men jag tror att infästningen kan vara som en slags checkpoint. Sker den senare så kommer celldelningen/utvecklingen förskjutas något. Det är inget jag hittar svart på vitt, men det är min gissning.

Men alltså oavsett det så tror jag inte du har något att oroa dig för. Det är ju som sagt sjukt svårt att mäta i början. Det är mycket mellan (buken, livmodern) i förhållande till hur minilitet embryot är och så lite kan göra så stor skillnad när man ska försöka översätta det till gångna veckor. Synd att det ska vara så lätt att oroa sig bara.
  • Nolan

Var på inskrivningen igår, bm räknade att jag var 9+5, 9+3 enl familjelivs app. Men jag väntar till kub innan jag börjar räkna mer exakt. Det stämde nämligen förra gången. Tog blodprovet redan igår och den 10/11 är det dags för kub ultraljudet. :) ska bli kul, var bättre än Rul förra gången. Rul blir 30/12. Tycker med att tiden går otroligt fort! :)

Lillprinsen 2012-12-12
  • semne

Hej alla glada!

26 år och bor i Dalarna.

Men va!?

Tacksam för svar.

Ha en skön lördag alla

Hej hej å välkommen! Jag fick göra ultraljud för att se hur långt gången jag är då jag har oregelbunden mens samt att jag utreds för SLE å läkaren ville se att allt var ok med barnet, annars hade jag aldrig fått ett ultraljud. Du kan alltid boka in ett privat, det är många som gör men jag har ingen koll på sånt i dalarna (flyttade till Mora i våras). Kan dock tänka mig att det finns privata i Falun!
  • Milie
    Alvolina skrev 2014-11-01 15:37:05 följande:

Vid KUB har det endast betydelse hur gammal mamman är?

Hur menar du? Anledningar till att man får KUB bekostat är i regel mammans ålder men det kan även vara för att man har ärftliga sjukdomar i släkten. Vissa landsting ger ju KUB till alla visserligen.

Jag kommer göra KUB men får bekosta det själv (2200 kr).
  • hemligönskan

Lite privat fråga men, hur gör ni med sex? Jag/vi har inte vågat alls då jag läst diverse trådar som säger att det kan framkalla missfall. ..