• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Seniorita

Vill också göra Kub men får inte på egen bekostnad heller om jag förstått det rätt i detta län

• pinglon

Här i Finland ser det ut så här:
    -Inskrivning från v 8 - framåt (beroende på när man ringer dit)
    -Allmänt ul i v 11-13 (man får göra kub då om man vill) Alla får detta ul
    -Anatomiskt ul (som ert RUL) i v 19-21
    -och ev ett till ul i slutet 35-38 om de behöver kolla vikt/storlek på babyn

+ mvc besöken med jämna mellanrum. 

• Alvolina
    pinglon skrev 2014-11-02 09:30:33 följande:

Precis så borde det ju vara här också.
  • Fiiaaa
    pinglon skrev 2014-11-02 09:30:33 följande:

Håller med om att det borde vara så här också! Närmar mig v 12, men har bestämt mig för att inte göra kub. Känner dock att jag skulle vilja ha nån check innan RUL. Har inte ens bokat det än. Vore skönt att stämma av allt är ok innan vi gör det mer officiellt. Eller ska man bara räkna kallt med att att allt är bra? Hur tänker ni?
  • Olga89

Och här i Tyskland ser det ut såhär:

- Du får ett vul så fort du ringer till en gynekolog (majoriteten är privata mottagningar) och meddelar att du är gravid. Jag gjorde mitt vursta vul i vecka 5+6. Ytterligare ett i 6+6 och ska göra ett nu på tisdag, 7+6 pga lite blödningar. Jag bad inte ens om det, utan läkaren sjukskrev mig i 2 veckor, det var liksom inte ens värt att försöka argumentera emot.

- Det andra UL gör du vid samma tidpunkt som i Sverige.

- Det tredje UL gör du vid vecka 29-32. Alltså ingår det 3 screenings under hela graviditeten, men det brukar ju som sagt bli ett par stycken utöver det. 

Vården är väldigt privatiserad här, för de med en bra sjukförsäkring är det himmelriket att vara gravid i Tyskland! Får se om jag blir ytterligare sjukskriven nu på tisdag, då jag har haft en hysterisk huvudvärk och haft illamående. Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att man blir sjukskriven under hela graviditeten här, för vad som i Sverige skulle klassas som små petitess-krämpor.

Nåväl, har bf 17 juni och är så taggad! Kram på er! :)

• LillaSandy

Jag bor i norrbotten och åkte till Finland och gjorde ett privat ul i v 11. Då kollade bm även nackspalten. I mitt landsting NLL får vi inte göra kub eller något annat innan rul. Nu får jag mitt nästa ul i v 19. Är så glad att vi åkte till Finland och hon var så duktig.

• pinglon
    Olga89 skrev 2014-11-02 11:14:44 följande:

Och här i Tyskland ser det ut såhär:

- Du får ett vul så fort du ringer till en gynekolog (majoriteten är privata mottagningar) och meddelar att du är gravid. Jag gjorde mitt vursta vul i vecka 5+6. Ytterligare ett i 6+6 och ska göra ett nu på tisdag, 7+6 pga lite blödningar. Jag bad inte ens om det, utan läkaren sjukskrev mig i 2 veckor, det var liksom inte ens värt att försöka argumentera emot.

- Det andra UL gör du vid samma tidpunkt som i Sverige.

- Det tredje UL gör du vid vecka 29-32. Alltså ingår det 3 screenings under hela graviditeten, men det brukar ju som sagt bli ett par stycken utöver det. 

Vården är väldigt privatiserad här, för de med en bra sjukförsäkring är det himmelriket att vara gravid i Tyskland! Får se om jag blir ytterligare sjukskriven nu på tisdag, då jag har haft en hysterisk huvudvärk och haft illamående. Vad jag har förstått är det inte helt ovanligt att man blir sjukskriven under hela graviditeten här, för vad som i Sverige skulle klassas som små petitess-krämpor.

Nåväl, har bf 17 juni och är så taggad! Kram på er! :)

Jag har själv inte haft några problem under någon graviditet men jag vet att de även här är mycket "givmilda" med extra koll om man känner oro/har några problem. Sjukskrivningar är också väldigt vanligt här. Sedan finns det även mycket privata läkarmottagningar att söka sig till som kostar som ett vanligt läkarbesök + att det är ofta samma läkare som man annars går till ;) 

Förut var även det tredje ul senare i graviditeten obligatoriskt här men det har fallit bort som "måste". Men jag vet att det ändå ofta görs. 
  • pinglon
    LillaSandy skrev 2014-11-02 11:20:41 följande:

Jag bor i norrbotten och åkte till Finland och gjorde ett privat ul i v 11. Då kollade bm även nackspalten. I mitt landsting NLL får vi inte göra kub eller något annat innan rul. Nu får jag mitt nästa ul i v 19. Är så glad att vi åkte till Finland och hon var så duktig.

Roligt att det gick att komma över hit! Fick du betjäning på svenska? 
  • Pyret 85

Fick tips i en annan tråd av en som bor i samma by som mig om en klinik i en större stad som gör UL. SKa lätt boka tid. 300 är det absolut värt för att få se den lille.