• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Milie
    hemligönskan skrev 2014-11-01 15:55:06 följande:

Lite privat fråga men, hur gör ni med sex? Jag/vi har inte vågat alls då jag läst diverse trådar som säger att det kan framkalla missfall. ..

Jag har varit så fruktansvärt osugen eftersom jag känner mig som en sprängfylld ballong och mår överjävligt illa, så det har ändå inte blivit något sex. När jag börjar må bättre så kommer vi dock köra på som det behagar med sexet. Jag tror absolut inte det är någon fara.
  • Milie

Har ni sett det här förresten? www.aftonbladet.se/debatt/article19196827.ab

Debattartikeln handlar om att en läkare vill receptbelägga paracetamol (ex. Alvedon) för att minska mängden man ger sina barn. Det nämns även gravida i artikeln. Tidigare har det ju varit no-no med ibuprofen men i princip hejdlöst med paracetamol. Kan ju vara värt att bli påmind om att man ska ta det försiktig med all medicin, receptbelagd eller inte.

• Malinzzon

Lite privat fråga men, hur gör ni med sex? Jag/vi har inte vågat alls då jag läst diverse trådar som säger att det kan framkalla missfall. ..

Hade samma oro så jag frågade min barnmorska. Hon sa att det är ingen fara, bara att man kan vara extra känslig och få blödning från slemhinnorna.
    Lill-Smurfen - Ett magiskt växande frö!
  • Paulas mamma

Vad är det för ärftliga sjukdomar?

Milie skrev 2014-11-01 15:46:10 följande:

Hur menar du? Anledningar till att man får KUB bekostat är i regel mammans ålder men det kan även vara för att man har ärftliga sjukdomar i släkten. Vissa landsting ger ju KUB till alla visserligen.

Jag kommer göra KUB men får bekosta det själv (2200 kr).

• Milie
    Paulas mamma skrev 2014-11-01 16:47:58 följande:

Vad är det för ärftliga sjukdomar?

Ja, för det första Downs syndrom (trisomi 21), Edwards (trisomi 18) eller Pataus (trisomi 13) som är de kromosomavvikelser man eventuellt kan få misstanke om med hjälp av KUB.

Sen om man har andra ärftliga sjukdomar så är det ju mer aktuellt att göra moderkakas- eller fostervattensprov. Med såna prov kan man kolla i princip vad som helst för man får ju hela fostrets genetiska uppsättning. Listan kan nog göras milslång på de sjukdomarna men det ska vara en konstaterad sjukdom man har i släkten som man vet är ärftlig.
  • Lg85

Vi har sex efter hur andan faller på :)
  • Alvolina
    Milie skrev 2014-11-01 15:46:10 följande:
    Hur menar du? Anledningar till att man får KUB bekostat är i regel mammans ålder men det kan även vara för att man har ärftliga sjukdomar i släkten. Vissa landsting ger ju KUB till alla visserligen.

Jag kommer göra KUB men får bekosta det själv (2200 kr).
    Funderade på om inte pappans ålder spelar in när man blir erbjuden KUB.
  • thuram
    GrönTröja skrev 2014-11-01 10:04:57 följande:

Jag hoppar också in här om det går bra. Fick se ett litet hjärta tickandes igår och jag är såå glad. Var helt inställd på missfall då jag har blött en del/till och från. 

Några här som bor i Gävleborg? :)

Vad skönt och få det bekräftat att det finns liv där inne :) Du ger mig hopp och lugn då jag också blödigt till och från.. Sen att det kan variera från person till person det gör mig inget, jag blir lugn av att läsa att det kan gå bra fast man blöder :)
  • lillafii
    Nolan skrev 2014-11-01 14:23:51 följande:

Var på inskrivningen igår, bm räknade att jag var 9+5, 9+3 enl familjelivs app. Men jag väntar till kub innan jag börjar räkna mer exakt. Det stämde nämligen förra gången. Tog blodprovet redan igår och den 10/11 är det dags för kub ultraljudet. :) ska bli kul, var bättre än Rul förra gången. Rul blir 30/12. Tycker med att tiden går otroligt fort! :)

Lillprinsen 2012-12-12
    Oj va olika datum. Vi ligger nästan lika i veckor enligt mig ligger jag nu i v 9+1men enligt bm på 8+4 (tror dock inte på hennes datum då min cykel bara är 23 dagar)

Och jag har fått mitt kub den 28/11, tycker att de nästan känns lite sent? Om man nu ska gå efter mitt beräknade datum som blir om jag fyller i allt rätt på familjelivs appen.

Bör jag kanske kontakta bm och ifrågasätta? Be om att få en tidigare tid??
  • Alvolina

Jag känner lite så också även om det inte finns någon vetenskaplig grund för det. För mannens skull måste jag ställ upp lite så att han inte enbart känner sig som en spermadonator som har gjort sitt nu;) . Sex har blivit lite tvångsmässigt för oss när vi har försökt få barn så länge. Är lite extra försiktiga bara :)