• Anonym (Upprörd!)

Styvmamman ger mitt barn TREO!!!

I söndags fick jag reda på att styvmamman givit mitt barn TREO vid ett x-antal förkylningar under årens lopp.

Barnet är i förskoleålder.

Jag blev skitförbannad - och vet ni vad människan säger!?
    "Vi har bara TREO hemma. Alla i vårt hushåll äter TREO vid värk och förkylning. Det finns ingen anledning att köpa Alvedon eller liknande som endast en i hushållet använder. Det kommer sluta med att vi måste slänga mer än hälften."

Jag erbjöd mig att köpa ett sånt där kit från Apoteket (som heter typ "Barnapoteket", eller liknande), men hon sa bara "tack, men nej tack!".

Pappan hade åkt iväg timmarna innan jag hämtade barnet i söndags. han jobbar nämligen i ett annat europeiskt land varannan vecka. Men så snart han kommer hem så kommer jag att ta detta med honom, och hoppas på att han har mer vett i skallen än den där puckobruden. (Och NEJ, jag talar aldrig kränkande eller nedvärderande om varken pappan eller styvmamman, i barnets närhet).

Funderar nästan på att anmäla styvmamman, om hon fortsätter att ge mitt barn Treo.

• Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!
  • Anonym (tt)
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 13:04:23 följande:

Det finns det inga bevis för att det skulle göra. Bara för att ungen får febernedsättande, betyder inte det att ungen kommer börja stoja runt som en dåre. Din kanske gör det, men inte allas.

Man kan ha ont på många olika ställen, ont i huvudet, ont för man slagit i ett ben eller något. Men du anser kanske att barn inte känner smärta, lite som man gjorde för att spädbarn inte kunde känna smärta så man opererade dem utan smärtlindring.

Det är en väldigt tråkig syn du har på saker och ting.

Och oj, vad du läser in i mina inlägg. Lägger ord i min mun om att jag skulle vara en sadistisk barnaplågare.

Det är klart man behandlar barnets ben med smärtstillande om barnet skadat sig. MEN helst uppsöker man sjukvården först. Om det gör olidligt ont ger man såklart smärtstillande på en gång innan man ens hunnit åka. Varför nöjer man sig inte bara med att behandla med smärtstillande hemma? Ett ben som gör såpass ont behöver undersökas så att det inte är brutet exempelvis.

Så liknande exempel har ingenting med smärtstillande läkemedel och hemvård att göra.
  • Chrysabelle
    Anonym (tt) skrev 2014-09-24 13:31:02 följande:
    Och oj, vad du läser in i mina inlägg. Lägger ord i min mun om att jag skulle vara en sadistisk barnaplågare.

Det är klart man behandlar barnets ben med smärtstillande om barnet skadat sig. MEN helst uppsöker man sjukvården först. Om det gör olidligt ont ger man såklart smärtstillande på en gång innan man ens hunnit åka. Varför nöjer man sig inte bara med att behandla med smärtstillande hemma? Ett ben som gör såpass ont behöver undersökas så att det inte är brutet exempelvis.

Så liknande exempel har ingenting med smärtstillande läkemedel och hemvård att göra.
    Jag skrev inte att det behövdes uppsökas sjukvård. Jag skrev om barnet gjort illa sig, eller har ont i huvudet av någon anledning.
    Men du verkar vara sådan så barnen ska ha lite ont.
  • Sweet Sofia
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 12:46:32 följande:

Eh, för att de har ont eller har feber. Vilken dum fråga.

Inte alls dum fråga. Barn behöver inte proppad med smärtlindring vid feber eller smärta. Finns andra bättre och skonsammare metoder för barn.
  • Sweet Sofia
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 13:59:27 följande:

Jag skrev inte att det behövdes uppsökas sjukvård. Jag skrev om barnet gjort illa sig, eller har ont i huvudet av någon anledning.

Men du verkar vara sådan så barnen ska ha lite ont.

Då kan man ge en c-vitamin som ger "bättre" och skonsammare smärtlindring än paracetamol.
  • Sweet Sofia

Feber är ett naturligt sätt för kroppen att bekämpa sjukdom. Det dummaste man egentligen kan göra til små barn (och även vuxna egentligen) ärmar ge/ta febernedsättande.

• Chrysabelle
    Sweet Sofia skrev 2014-09-24 15:41:33 följande:
    Då kan man ge en c-vitamin som ger "bättre" och skonsammare smärtlindring än paracetamol.
    Det där utgår jag ifrån att du kan visa fram en hel del fakta som stödjer det påståendet. Annars tror jag inte ett dugg på vad du skriver.
  • Pymsan

Vilken idiot. Då kan väl hela familjen äta alvedon, om det är det enda problemet. Och om man får kasta alvedon - so what? Det är inte direkt stora pengar det handlar om. Framförallt handlar det om vad som är lämpligt för barnet och inte. TS - jag hoppas ditt ex slår näven i bordet.

• Ess
    Anonym (Upprörd!) skrev 2014-09-23 18:02:17 följande:
    Ja, givetvis är pappan "en bov i dramat" han också.
    Dock vet jag att det är hon som tar det yttersta ansvaret för hushållet i deras hem (så som barnpassning, städ, tvätt, mat, osv), så jag vet att det är hon som ger mediciner, borstar tänder, duschar, osv. - Jag har inget som helst problem med det dock. Nämnde det bara så att ni ska få nån slags bild över hur det fungerar i just deras hem.

Alltså, saken är ju den att jag inte hade varit så fly förbannad som jag är nu, om det visat sig att styvmamman (och pappan) inte kände till riskerna med Treo. Då hade det ju varit en helt annan sak - ett rent misstag, helt enkelt.
    Men nu känner iaf styvmamman till att man inte ska ge Treo till småbarn. Men hon avfärdade det hela som en "myt" och att det inte alls är någon fara att ta Treo någon gång då och då.
    För övrigt så har jag väldigt svårt att tro att pappan känner till riskerna med Treo. Jag tror inte ens att han vet om att medicinen de har hemma, heter just Treo - än mindre känner han till skillnaderna på Alvedon, Panodil, Treo, osv, osv, osv. Känner jag honom rätt, så ser han det bara som samma-lika läkemedel, fast med olika namn för att de säljs av olika företag.
    Jag har som sagt VÄLDIGT svårt att tro att barnets pappa skulle ge sitt barn något han kände till riskerna med.
    Det var ingenting jag misstänkte styvmamman för att göra heller - förns nu då. Hon känner ju uppenbarligen till riskerna, men avfärdar de som sagt som "myter".
    Det som gör mig mest arg är att hon vägrar köpa hem Alvedon (flytande - för barn). Inte ens när jag erbjöd mig att köpa hela "barnapoteks-kitet".
    Men, som sagt, fortsätter de att ge Treo - trots att jag skickar med flytande Alvedon - så kommer jag att göra en orosanmälan. Utan tvekan.
    Ja gör en orosanmälan. Jag fattar inte vitsen med att han har sitt barn på umgänge när han har så lite intresse av det, så att det är hon som sköter det dagliga grejandet med barnet.
    Som förälder så har man ansvaret för att barnet blir omskött och får rätt mediciner osv. Han läser tydligen inte överhuvudtaget på förpackningen.
  • Ess
    Anonym (inte bra) skrev 2014-09-23 17:52:11 följande:
    Eh, det ser ju olika ut i alla familjer. Om nu pappan är på jobb, i affären, på promenad, eller utomlands så är det väl självklart att styvmamman ger medicin? För den familjen är det kanske inga problem att hon tar detta ansvar. Hon har varit ihop med pappan sedan barnet var 1 år. Då är det rätt sunt att de har en bra egen relation. Även om vissa styvfamiljer väljer att ha det annorlunda.
    Att hjälpas åt är en sak. Att som förälder släppa allt och inte visa det minsta lilla intresse, och inte ha ens den minsta koll, är rätt förkastligt.
  • Anonym (123)
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 12:46:32 följande:
    Eh, för att de har ont eller har feber. Vilken dum fråga.
    Klart att man inte ska ge vid feber, det gör ju bara att sjukdomen tar ännu längre tid. Läs på lite själv innan du kallar andra dumma!
Svar på tråden Styvmamman ger mitt barn TREO!!!