• Digestive

Behövs Feminism?

Utöver röstning så uppmanas en diskussion, vilket frågorna längre ner tänkte rota för. Direkt diskussionsstörande inlägg - exempelvis innehållslösa oneliners i form av stötande tjut - hanteras förebyggande i proportion med intellektet de reflekterar (utebliven respons, säger med andra ord just så mycket)

Tänker inte starta diskussionen genom att försöka analysera huruvida en ojämställd ordning sker på orättvisa grunder eller inte, inte heller genom att förska förklara ojämställda samhällsförhållanden - utan tänker ställa diskussionsfrågor som bejakar den ojämställda ordningen som bevisligen finns (och då utan några inledande tilllägg som värde- eller förklaringsformer) och låta diskussionen springa fritt därifrån.

1. Borde båda könen figuera jämt inom media (över hela området media, från exekutiva producenter till nyhetsankare)? Motivera svaret om än kort.
    2. Borde båda könen ha det lika lätt på alla områden som entreprenörer? Motivera svaret om än kort.
    3. Borde båda könen ha likvärdig tillgänglighet till samhällets yrkesroller? Motivera svaret om än kort.
    4. Borde båda könen få ut lika mycket i lön för samma arbete? Motivera svaret om än kort.
    5. Borde båda könen kunna känna en likvärdig social trygghet? Motivera svaret om än kort.
    6. Borde båda könen kallas in till allmän värnplikt (lek med tanken att allmän värnplikt finns i dagsläget - som det ser ut nu så verkar det som att nästa regering kommer att införa den igen). Motivera svaret om än kort.

Inled det första diskussionsinlägget med det personliga valet i röstningsfrågan (exempelvis "Röstade ja."/"Röstade nej." räcker). Att även motivera röstvalet skulle ge diskussionsroten mer beredd samt bidra till en bredare förståelse.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behövs Feminism?
  • Digestive
    JoBa skrev 2014-09-27 07:56:50 följande:

Jag tror inte att skribenten avsåg införandet av kvinnlig rösträtt som exempel på något "elakt" mot män.

Det finns väldigt mycket annat som görs, sägs och argumenteras för i feminismens namn som är direkt diskriminerande eller kränkande mot män. Mycket i samhället idag missgynnar män för att de är män - men att detta skulle vara ett problem finns ingen feminist som lyfter fram. Istället gör man som du - sätter männen på plats genom att dra fram en historisk (eller aktuell) orättvisa där kvinnor varit missgynnade.

Vad upplevs som diskriminerande och kränkande i första meningen samt missgynnande i andra?

Ett exempel har tagits upp på det senare, att män har svårare i diverse vårdnardstvister då män anses mindre lämpad som förälder än en kvinna i allmänhet (det vill säga en samhällsstruktur som missgynnar mannen) - just det ojämställda samhällsfenomenet adresseras dock av den absoluta majoriteten feminister, som vill se att män får mer tid och ansvar i hemmet (så att även kvinnor kan få mer tid och ansvar på jobbet, alltså jämställd avlastning på båda områden, det hör ihop - helt enkelt ett jämställdhetsproblem med två negativa utgångar och som det många gånger ser ut när ett jämställdhetsproblem bejakas närmare - och det ena kan inte komma utan det andra, om Sverige ska kunna fungera ordentligt samtidigt).

Att förändra samhällsstrukturer görs inte i en handvändning och så länge statistik understryker att män sköter arbetslivet mest och kvinnor familjelivet mest så kommer fördommar att drabba den enskilda individen på båda håll - kvinnor i arbetsfrågor och män i familjefrågor.
  • Gert

Feminism behövs lika lite som rasism.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Digestive
    Gert skrev 2014-09-27 08:32:53 följande:

Feminism behövs lika lite som rasism.

Vad behövs då, för att skapa en sundare förhållning mellan könen och för att nå en sundare represantion utav dem?
  • Nissa

Kvinnor i en relation har det sämre än en singelkvinnor. Det omvända gäller män. Jag kommer inte ihåg, men tror att det gällde hälsa. Kan knappast gällt ekonomiskt, eftersom kvinnor generellt har lägre inkomst än män.

Jag tycker att det är en indikation på att vi inte är jämställda och att feminism behövs. Tror att ordet feminism stör folk mer än själva jämställdhetskonceptet. Jag är inte rädd för att kalla mig feminist, men det betyder inte att jag ställer mig bakom vartenda agerande/uttalande som gjorts i feminismens namn genom tiderna.

• Nissa

När jag skilde mig blev mitt liv en enda lång semester, jämfört med innan. Att ha barnen femtio procent av tiden innebar plötsligt mycket mindre än femtio procent av det arbete jag hade gjort i hemmet och allt ett föräldraskap innebär.

Naturligtvis är det inget man kan dra stora slutsatser av, men jag vet att jag är långt ifrån ensam om den här erfarenheten.

Det är enkelt att avfärda mig med att jag fick skylla mig själv som tog på mig för mycket och att det var mitt eget val, osv. Men jag tror inte att det är så enkelt.

• Digestive
    Nissa skrev 2014-09-27 10:26:14 följande:

Kvinnor i en relation har det sämre än en singelkvinnor. Det omvända gäller män. Jag kommer inte ihåg, men tror att det gällde hälsa. Kan knappast gällt ekonomiskt, eftersom kvinnor generellt har lägre inkomst än män.

Jag tycker att det är en indikation på att vi inte är jämställda och att feminism behövs. Tror att ordet feminism stör folk mer än själva jämställdhetskonceptet. Jag är inte rädd för att kalla mig feminist, men det betyder inte att jag ställer mig bakom vartenda agerande/uttalande som gjorts i feminismens namn genom tiderna.

Jo, hälsa ringer en klocka här med. Högre betyg, längre studier - lägre lön. Och så säger en del att kompetensen har skapat dagens ordning.

Sista meningen känns väldigt viktig i dessa tider, då feminismen har gjorts till något fördummande smalt i gemrnes ögon.
  • Nissa

Jag, personligen, trivs inte alls i rollen som husmor, värdinna och "spindeln i nätet". Skulle mycket hellre jobba häcken av mig (för en högre lön) och komma hem till ett dukat bord, tex.

• Daniel12
    Sensitiveguy skrev 2014-09-27 04:54:19 följande:
    Tror du blandar ihop extremfeminister med sansade feminister. Jag har f ö hört Gudrun Schyman säga att det är tråkigt att man inte ses som lika fullgoda föräldrar som kvinnor i vissa avseenden.
    Hon tycker det är "tråkigt" ja Flört Men vill hon göra något åt det. Jag får ofta känslan av att feminister inte bryr sig om hur deras strävan efter jämställdhet när det gäller sig själva och kvinnor slår mot männen. De verkar anse att om något är till mannens nackdel så "kan de gott ha det". 

Samtidigt ska man väl inte vara förvånad över det, då kvinnor varit förtryckta ända fram till 1970-talet. Men samtidigt lever vi i en upplyst tid där man bör se till människan, oavsett kön.

• fridlyst
    Daniel12 skrev 2014-09-27 04:47:36 följande:
    Mannen drar t.ex. alltid kortaste strået vid vårdnadstvister, då kvinnan per automatik anses vara mer lämplig som förälder. Svenska vita män ses som de sämsta och mest ondskefulla. Män som inte känner för att vara 100% jämställda inom precis alla områden, samt män som protesterar mot orättvisor gentemot det egna könet blir stämplade som manschauvinister och bakåtsträvare.

Sen kanske du bör läsa olika radikalfeministiska bloggar för att förstå vilket manshat feminismen egentligen är grundat på. Feminismen är inte någon "snäll" ideologí mot män och har aldrig varit. Pga att kvinnor idag sitter på många ledande positioner inom politik och företag, styrelser m. m. så fattas beslut som är grundade på emotionella flummerier eller empati mot helt fel sorts personer, samt antipati mot dem som inte skulle förtjäna det.

Det finns mycket i samhället som blivit fel pga kvinnorna. Letar du så finner du.
    Män drar inte alls alltid kortaste strået i vårdnadstvister. I de fall kvinnor vinner beror det oftast på att det är de som tagit största ansvaret för barnen eller att mannen begått våldsbrott.

Män sitter på ca 80 procent av de ledande positionerna så att kvinnorna sitter på många ledande positioner förstår jag inte...
Svar på tråden Behövs Feminism?