• Digestive

Behövs Feminism?

Utöver röstning så uppmanas en diskussion, vilket frågorna längre ner tänkte rota för. Direkt diskussionsstörande inlägg - exempelvis innehållslösa oneliners i form av stötande tjut - hanteras förebyggande i proportion med intellektet de reflekterar (utebliven respons, säger med andra ord just så mycket)

Tänker inte starta diskussionen genom att försöka analysera huruvida en ojämställd ordning sker på orättvisa grunder eller inte, inte heller genom att förska förklara ojämställda samhällsförhållanden - utan tänker ställa diskussionsfrågor som bejakar den ojämställda ordningen som bevisligen finns (och då utan några inledande tilllägg som värde- eller förklaringsformer) och låta diskussionen springa fritt därifrån.

1. Borde båda könen figuera jämt inom media (över hela området media, från exekutiva producenter till nyhetsankare)? Motivera svaret om än kort.
    2. Borde båda könen ha det lika lätt på alla områden som entreprenörer? Motivera svaret om än kort.
    3. Borde båda könen ha likvärdig tillgänglighet till samhällets yrkesroller? Motivera svaret om än kort.
    4. Borde båda könen få ut lika mycket i lön för samma arbete? Motivera svaret om än kort.
    5. Borde båda könen kunna känna en likvärdig social trygghet? Motivera svaret om än kort.
    6. Borde båda könen kallas in till allmän värnplikt (lek med tanken att allmän värnplikt finns i dagsläget - som det ser ut nu så verkar det som att nästa regering kommer att införa den igen). Motivera svaret om än kort.

Inled det första diskussionsinlägget med det personliga valet i röstningsfrågan (exempelvis "Röstade ja."/"Röstade nej." räcker). Att även motivera röstvalet skulle ge diskussionsroten mer beredd samt bidra till en bredare förståelse.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behövs Feminism?
  • Sensitiveguy
    Nissa skrev 2014-09-27 10:26:14 följande:

Kvinnor i en relation har det sämre än en singelkvinnor. Det omvända gäller män. Jag kommer inte ihåg, men tror att det gällde hälsa. Kan knappast gällt ekonomiskt, eftersom kvinnor generellt har lägre inkomst än män.

Jag tycker att det är en indikation på att vi inte är jämställda och att feminism behövs. Tror att ordet feminism stör folk mer än själva jämställdhetskonceptet. Jag är inte rädd för att kalla mig feminist, men det betyder inte att jag ställer mig bakom vartenda agerande/uttalande som gjorts i feminismens namn genom tiderna.

• Sensitiveguy
    Daniel12 skrev 2014-09-27 15:01:15 följande:

Hon tycker det är "tråkigt" ja Men vill hon göra något åt det. Jag får ofta känslan av att feminister inte bryr sig om hur deras strävan efter jämställdhet när det gäller sig själva och kvinnor slår mot männen. De verkar anse att om något är till mannens nackdel så "kan de gott ha det". 

Samtidigt ska man väl inte vara förvånad över det, då kvinnor varit förtryckta ända fram till 1970-talet. Men samtidigt lever vi i en upplyst tid där man bör se till människan, oavsett kön.

• Akua
    Sensitiveguy skrev 2014-09-28 15:10:38 följande:

Jag är man och feminist och tycker att grejer som missgynnar män också skall bekämpas. Har aldrig sett feminism som en kvinnokamp, snarare en kamp för att befria båda könen från förbestämda roller enligt en konservativ syn. Jag ser ingen motsättning i att jobba för båda könen, gillar därför inte manshat eller kvinnohat heller. Är jag så extremt sällsynt menar du?

Håller helt med!

Sen kan det till viss del missgynna män då några kanske måste kliva av sina stora hästar och faktiskt släppa upp lika kompetenta kvinnor. Men i längden så gynnas även männen då också. Och jag förstå faktiskt inte varför det skulle vara så elakt och orättvist att släppa fram kvinnor i samhället.

Manshat och feminism är inte samma sak. Men lätt för vissa att sätta likhetstecken emellan. Något som både är sorgligt och inte riktigt intellektuellt mm
  • Sensitiveguy
    Gert skrev 2014-09-28 07:48:57 följande:

Feminism är när killar och tjejer ska dela på samma toalett. Jämställdhet är när det finns lika många toaletter för killar som det finns för tjejer.

Konservatism är att mannen kommer hem ifrån jobbet och kvinnan är redo att ge honom en avsugning.
  • Sensitiveguy
    Mascaraklumpar skrev 2014-09-28 13:20:16 följande:

(Beträffande nummer 6 så är allmän värnplikt helt galet fel, därför tänker jag inte ens svara på frågan).

Varför förvägra mannhaftiga kvinnor att delta militärt? Alla krafter behövs.
  • Sensitiveguy
    Akua skrev 2014-09-28 15:59:00 följande:

Håller helt med!

Sen kan det till viss del missgynna män då några kanske måste kliva av sina stora hästar och faktiskt släppa upp lika kompetenta kvinnor. Men i längden så gynnas även männen då också. Och jag förstå faktiskt inte varför det skulle vara så elakt och orättvist att släppa fram kvinnor i samhället.

Manshat och feminism är inte samma sak. Men lätt för vissa att sätta likhetstecken emellan. Något som både är sorgligt och inte riktigt intellektuellt mm

Missgynna, ja. Men det är ju en baggis jämfört med de områden män inte alls är gynnade. Så håller helt med om att många män som har det bra får kliva ned, sas.

Det är ett intellektuellt moras, ja.
  • Akua
    Sensitiveguy skrev 2014-09-28 17:07:26 följande:

Missgynna, ja. Men det är ju en baggis jämfört med de områden män inte alls är gynnade. Så håller helt med om att många män som har det bra får kliva ned, sas.

Ja och det är väl det som är så fruktansvärt med feminismen. Att män ska behöva tappa makt. Hur kan kvinnor vara så hemska att de vill ha lika mycket makt och värde som män?!

Jag håller inte med i allt som F! Står för, men jag glädjas så åt att deras parti växer och att de förmodligen kommer in i riksdagen vid nästa val! De behövs!
  • Digestive
    Mascaraklumpar skrev 2014-09-28 13:20:16 följande:

Röstade nej

Alla utom nummer 6 är helt självklara för mig. Kvinnor och män som grupp är olika, och därför blir resultaten inom de olika områdena (lön osv) också olika. Det är en naturlig konsekvens, och inget som vi ska lagstifta bort. Det vi kan göra för att göra samhället mer jämlikt är att sluta se kvinnor respektive män som homogena grupper utan istället se varje människa som en individ (vilket är motsatsen till vad feminismen förespråkar, och därmed behövs den inte längre).

(Beträffande nummer 6 så är allmän värnplikt helt galet fel, därför tänker jag inte ens svara på frågan).

Homogenitet vart då, hur då? Vet inte vad som menas riktigt men feministisk vetenskap fungerar som vilken annan vetskap som helst - vetenskaplig metod tillämpas, hrlt enkelt - och den utgår främst ifrån statistik. Exempelvis utsagan "Vita, heterosexuella män kör mest bil, flyger mest flyg och äter mest kött." handlar inte om att homofiera den här gruppen utan om statistiska sanningar om den gruppen.

Tycker dock att eget råd bör följas upp bättre, för det finns ingen homogenitet i gruppen feminister heller - miljontals människor tänker inte och resonerar inte likadant, bara för att de kallar sig feminister. Och därför handlar det om att lyfta fram vad som anses vettigt inom den feministiska rörelsen, snarare än att avfärde hela rörelsen emot bättre vetande om den.

"Kvinnor och män som grupp är olika, och därför blir resultaten inom de olika områdena (lön osv) också olika. Det är en naturlig konsekvens [...]" - ett farligt förhållningsätt, att förklara gruppskillnader med en naturlig status.

Män som grupp kan alltså inte sluta överrepresentera det sexuella våldet med 98% för att "Det är en naturlig konsekvens [...]"? Var femte kvinna har tvingats till sex i Sverige (alltså över 2,2 miljoner(!?!) kvinnor) och skulle inte det kunna förändras till det bättre - för att "Det är en naturlig konsekvens [...]" - så vill nog allt färre hålla tillbaka feminismens stöd i det egentliga (då just feminismen som folkrörelse driver och utvecklar kvinnojourer, som avlastar allmänvården för att den helt enkelt inte klarar av att ta hand om alla offer för det sexuella våldet).

Upplevs verkligen den här samhällsstatusen som något naturligt acceptabelt? Hemskt, verkligen hemskt.
  • Digestive
    Akua skrev 2014-09-28 15:59:00 följande:

Håller helt med!

Sensitiveguy skrev 2014-09-28 17:07:26 följande:

När det kommer till pengar så finns det tyvärr bara just så mycket tillgängligt, varför det tvärr måste tas för att ges. Det bör dock göras med tid som den vinnande faktor åt bådadera könen, mer tid för familj/fritid åt männen och mer dit för karriär åt kvinnorna. Förstår att Akua troligen menade bland annat detta i och med "Men i längden så gynnas även männen då också." - förtydligar bara vinten för båda könen för övriga läsare.

När det dock kommer till andra områden, där det inte finns något att vdhöva ta hänsyn till i övrigt (som tillgången till pengar) - så finns det bara vinster för båda könen att hämta ut och om det görs rätt! Att exempelvis trappa ner mäns överrepresentation av det sexuella våldet, bygger både på att skona kvinnor från det här men att också om att (och framförallt) se till att män mår så bra mentalt att de inte utövar sexuellt våld.
  • Akua
    Digestive skrev 2014-09-28 17:50:12 följande:

När det kommer till pengar så finns det tyvärr bara just så mycket tillgängligt, varför det tvärr måste tas för att ges. Det bör dock göras med tid som den vinnande faktor åt bådadera könen, mer tid för familj/fritid åt männen och mer dit för karriär åt kvinnorna. Förstår att Akua troligen menade bland annat detta i och med "Men i längden så gynnas även männen då också." - förtydligar bara vinten för båda könen för övriga läsare.

När det dock kommer till andra områden, där det inte finns något att vdhöva ta hänsyn till i övrigt (som tillgången till pengar) - så finns det bara vinster för båda könen att hämta ut och om det görs rätt! Att exempelvis trappa ner mäns överrepresentation av det sexuella våldet, bygger både på att skona kvinnor från det här men att också om att (och framförallt) se till att män mår så bra mentalt att de inte utövar sexuellt våld.

Precis. Thanks!

Plus att man har sett att arbetsplatser som har det jämt fördelat mellan kvinnor och män fungerar bättre.
Svar på tråden Behövs Feminism?