• Digestive

Behövs Feminism?

Utöver röstning så uppmanas en diskussion, vilket frågorna längre ner tänkte rota för. Direkt diskussionsstörande inlägg - exempelvis innehållslösa oneliners i form av stötande tjut - hanteras förebyggande i proportion med intellektet de reflekterar (utebliven respons, säger med andra ord just så mycket)

Tänker inte starta diskussionen genom att försöka analysera huruvida en ojämställd ordning sker på orättvisa grunder eller inte, inte heller genom att förska förklara ojämställda samhällsförhållanden - utan tänker ställa diskussionsfrågor som bejakar den ojämställda ordningen som bevisligen finns (och då utan några inledande tilllägg som värde- eller förklaringsformer) och låta diskussionen springa fritt därifrån.

1. Borde båda könen figuera jämt inom media (över hela området media, från exekutiva producenter till nyhetsankare)? Motivera svaret om än kort.
    2. Borde båda könen ha det lika lätt på alla områden som entreprenörer? Motivera svaret om än kort.
    3. Borde båda könen ha likvärdig tillgänglighet till samhällets yrkesroller? Motivera svaret om än kort.
    4. Borde båda könen få ut lika mycket i lön för samma arbete? Motivera svaret om än kort.
    5. Borde båda könen kunna känna en likvärdig social trygghet? Motivera svaret om än kort.
    6. Borde båda könen kallas in till allmän värnplikt (lek med tanken att allmän värnplikt finns i dagsläget - som det ser ut nu så verkar det som att nästa regering kommer att införa den igen). Motivera svaret om än kort.

Inled det första diskussionsinlägget med det personliga valet i röstningsfrågan (exempelvis "Röstade ja."/"Röstade nej." räcker). Att även motivera röstvalet skulle ge diskussionsroten mer beredd samt bidra till en bredare förståelse.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behövs Feminism?
  • Akua
    JoBa skrev 2014-09-28 22:14:53 följande:

(Jag skulle uppskatta om andra inte heller sätter etiketter på mig som jag inte vill ha.)

Särbehandling baserad på grupptillhörighet (i detta fall kön) kommer jag aldrig att se positivt på. För mig är det ingen bisak, utan själva kärnan i likabehandling.

Jag satte ingen etikett på dig. Bara påpekade på att dina åsikter är samma som många feminister.
  • Sensitiveguy
    JoBa skrev 2014-09-28 19:48:52 följande:

Jo, kanske är Schyman sansad jämfört med andra. I mina ögon kan en människa som sitter högröd i ansiktet i ett politiskt debattprogram i TV och skriker om hur fel "ni män" (riktat till män i studion) gör aldrig kallas ens i närheten av sansad. För min del beror det inte alls på, men jag accepterar att det kanske kan bero på för andra.

Tack för länken. Jag ids inte kolla igenom 42 minuter nu, men jag spar den inför framtiden.

Orkade inte leta fram där hon talar, men hon framför någonting i stil med: "Inom ett område är faktiskt män förtryckta. När det gäller barn. Där ses ofta kvinnor som bättre lämpade att ta hand om det och det är väldigt fel".

Förstår vad du menar, jag menade bara att generellt så tycker jag Schyman framstår som trög men bestämd, talar släpande och avbryter ogärna motståndaren i diverse debatter. Kan bero på hennes ålder och erfarenhet, vad vet jag. Men visst finns det de som närmast skriker också, och det är pubertalt och omoget tycker jag, oavsett vilka åsikter vederbörande framför.
  • Sensitiveguy
    JoBa skrev 2014-09-28 20:01:18 följande:

Jag uttryckte mig nog för kategoriskt och svepande. Du är säkert inte så unik. Ber om ursäkt för mindre lyckat ordval.

Jag är också för en jämställdhet mellan könen, och är emot både negativ och positiv särbehandling av både män och kvinnor. Jag är för att individer skall behandlas som individer. Ingen skall diskrimineras för att den råkar vara en individ av "fel" kön.

Jag tycker att min egen syn är oförenlig med etiketten "feminist", därför kallar jag mig inte det. Det sägs för mycket i feminismens namn som går emot mina värderingar för att jag skall vilja förknippas med den. Andra kan nog tycka att just dessa värderingar är rena definitionen av feminism, men det för stå för dem.

Ingen fara!

Jag håller i stora drag med dig här, men vidhåller att för mig så väger innebörden av feminism tyngre än de pubertala personer som försöker förmedla densamma offentligt. Men man gör en egen bedömning, naturligtvis. Dessutom vill jag påstå att andra rörelser/ideologier också har personer "som drar ned" densamma till intellektuellt lägre nivåer, som Sverigedemokraterna t ex. Så det är ingen unikt feminismen, är min observation. Åsa Romsons tal i Almedalen om vita, heterosexuella män tycker jag t ex var olämpligt, även om jag delar undermeningen i det budskap hon förmedlade, dvs att normer inte skall avgöra vem vi skall vara.
  • Sensitiveguy
    Akua skrev 2014-09-28 20:27:03 följande:

Kolla in detta hörni, please! Om feminism! Klippet är inte långt!

Hon är både sansad och nyanserad. Mycket bra.
  • lennart
    Digestive skrev 2014-09-27 02:38:33 följande:

Utöver röstning så uppmanas en diskussion, vilket frågorna längre ner tänkte rota för. Direkt diskussionsstörande inlägg - exempelvis innehållslösa oneliners i form av stötande tjut - hanteras förebyggande i proportion med intellektet de reflekterar (utebliven respons, säger med andra ord just så mycket)

Tänker inte starta diskussionen genom att försöka analysera huruvida en ojämställd ordning sker på orättvisa grunder eller inte, inte heller genom att förska förklara ojämställda samhällsförhållanden - utan tänker ställa diskussionsfrågor som bejakar den ojämställda ordningen som bevisligen finns (och då utan några inledande tilllägg som värde- eller förklaringsformer) och låta diskussionen springa fritt därifrån.

1. Borde båda könen figuera jämt inom media (över hela området media, från exekutiva producenter till nyhetsankare)? Motivera svaret om än kort.
    2. Borde båda könen ha det lika lätt på alla områden som entreprenörer? Motivera svaret om än kort.
    3. Borde båda könen ha likvärdig tillgänglighet till samhällets yrkesroller? Motivera svaret om än kort.
    4. Borde båda könen få ut lika mycket i lön för samma arbete? Motivera svaret om än kort.
    5. Borde båda könen kunna känna en likvärdig social trygghet? Motivera svaret om än kort.
    6. Borde båda könen kallas in till allmän värnplikt (lek med tanken att allmän värnplikt finns i dagsläget - som det ser ut nu så verkar det som att nästa regering kommer att införa den igen). Motivera svaret om än kort.

Inled det första diskussionsinlägget med det personliga valet i röstningsfrågan (exempelvis "Röstade ja."/"Röstade nej." räcker). Att även motivera röstvalet skulle ge diskussionsroten mer beredd samt bidra till en bredare förståelse.

Korkade frågor och tänkande.

Hade inte tjejer/fruntimmer haft någon fitta så hade dom levt/bott ute i skogen med/bland djuren.
  • Digestive
    lennart skrev 2014-10-31 00:22:23 följande:

Korkade frågor och tänkande.

Hade inte tjejer/fruntimmer haft någon fitta så hade dom levt/bott ute i skogen med/bland djuren.

Vilket motiverat svar, verkligen uttömmande att blotta så mycket tanke och reflektion på tillvaron. Känns lagret helt tömt nu? Älskar verkligen människor som riktigt drivs utav känslan "rättfärdigt" - oavsett om det handlar om debattören eller motdebattören, som då har känslan. Tack för bidrag! Svara gärna i den aktuella tråden också.

Jaha, på det viset alltså.
  • Rataxes

Det verkar rimligt. Vet inte hur det förhåller sig i dagsläget. tycker det verkar vara rätt jämställt i rutan. Hur ligger det till på teknikavdelningarna?
    Rimligt även det. Vi har inte råd att låta driftiga personer gå sysslolösa/frustrerade pga kön.
    Här blir det lite svårare, vissa yrkesroller som ofta diskuteras är brandsoldater, byggnadsarbetare m.fl. män har i allmänhet mer kroppsstyrka men naturligtvis ska alla oavsett kön kunna jobba med ovanstående förutsatt att de har fysisk förmåga.
    Sedan jag började jobba för drygt 30 år sedan har det varit så, åtminstone på de arbetsplaser där jag tjänstgjort.  
    Visst. Har dock noterat att kvinnor ofta har ett bättre socialt nätverk när något går snett i tillvaron.
    Absolut, tror det skulle göra mycket för stämningen i gruppen. Det finns mycket kvinnor skulle kunna tillföra (och redan gör) i försvaret. Se Israel som exempel. Korkat att undanta 50% av potentiella befattningshavare pga kön.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • FDFMGA
    lille Birger skrev 2014-10-31 06:06:49 följande:
    Jag anser att alla människor ska vara lika mycket värda oavsett kön och för att komma dit behöver vi utvisa samtliga feminister ur landet eller legalisera våld mot sexistiska feminister som försöker sabotera jämställdheten. Utvisar vi alla feminister ur landet blir vi av med ungefär 85% av sexismen och Sverige tar ett enormt kliv, större än någon reform kan medföra, mot jämställdhet. En legalisering av våld mot sexistiska feminister skulle göra att att de feminister som överväger att diskriminera eller på annat sätt förtrycka transpersoner och män tänker till en extra gång innan pga rädla att bli ihjälslagna. En annan åtgärd är att införa maskulinistiskt självförsvar i skolorna. Flickorna får undervisning om alla människors lika värde som lär dem att respektera pojkar och män samtidigt som killarna får lära sig att knäa en feminist i vaginan och äggstockarna.

" target="_blank">

Hm, pojkarna "knäa en feminist i vaginan eller äggstockarna".

I förra veckan såg jag att du var igång med fantasier om att klippa av klitoris på feminister och så var det något om att en feministisk politiker som kläddes av naken och fördes till en svensexa där hon fick lära sig att uppföra sig.

Jag trodde du var en rätt oförarglig kuf med SD-sympatier och behov av att få sprida bilder på rumpor, men nu verkar du ha gått helt överstyr.

Tänk om en feminist skulle skriva att man borde knäcka testiklarna på antifeminister med nötknäppare, vilket ramaskri det skulle bli, jag skulle tro att hela gosskören skulle gå upp i falsett.

Nåja, sånt förekommer ju inte, tja, åtminstone inte här på FL- här är det ju bara antifeminister som i strid ström förklarar att det är orättvist att de inte lyckas hitta någon kvinna som står ut med dem.
  • Daniel12

Feminismen har slutat fylla sin funktion när man börjar koncentrera sig på att pojkar och flickor bör klä sig genusneutralt, när man anser att män ska föda barn och måste använda ett hitte-på ord för att slippa kategorisera könen som han och hon. Det feminsmen sysslar med idag är rena dumheter och rent trams. Föreslår att vi går back to basics, då feminismen var en kraft för att det skulle vara rättvist mellan kvinnor och män, där har vi mycket kvar att göra. Skippa genustramset och fokusera på rättvisan.

• Digestive
    Daniel12 skrev 2014-11-02 18:18:22 följande:

Feminismen har slutat fylla sin funktion när man börjar koncentrera sig på att pojkar och flickor bör klä sig genusneutralt, när man anser att män ska föda barn och måste använda ett hitte-på ord för att slippa kategorisera könen som han och hon. Det feminsmen sysslar med idag är rena dumheter och rent trams. Föreslår att vi går back to basics, då feminismen var en kraft för att det skulle vara rättvist mellan kvinnor och män, där har vi mycket kvar att göra. Skippa genustramset och fokusera på rättvisan.

Nja, inte slutat fulla sin funktion kanske men i stor grad börjat röra sig på bisarra och fjantiga områden, på sina håll. Observera att det inte finns EN feminism, utan väldigt, väldigt långt ifrån. Det handlar om att lyfta fram det vettiga samt strida för detta och om att synliggöra samt bekämpa det ovettiga.

Här går agendan och prioriteringen bland problem såhär - 1/4 av Sveriges kvinnor har utsatts för grovt sexuellt våld och den siffran måste minskas kraftigt. Känns även det som ett förlegat område inom feminismen? En viss skillnad på det och på brandbilar åt flickorna på dagis.

Kan dock förstå att oinsatta förvirras, för otroligt nog får brandbilar, och Fan vet allt, så gott som allt utrymme i median - medan feminismens kamp mot sexuellt våld, i en så bedrövlig situation som denna, hamnar långt, långt nbort i utkanten. Helt sjukt faktiskt!
Svar på tråden Behövs Feminism?