• Emeeliiee

Sommarbebisar 2015

Hej och grattis alla ni som nyligen plussat!  
    Ni som vill diskutera symtom, känslor och tankar under graviditeten och följas åt är hjärtligt välkomna att hänga här :)

Jag har enligt mens-cykeln BF 12 Juni 2015. Är 24 år gammal och detta är första barnet för både mig och min sambo, är galet lycklig!

• Svar på tråden Sommarbebisar 2015
  • nygift
    cher82 skrev 2015-01-28 20:49:40 följande:

Var till läkaren på undersökning och provtagning för några veckor sedan, idag fick jag brev hem om att jag har akut brist på B12 och D-vitamin! Inte konstigt att man varit så sjukligt trött och deppig!

Nu hoppas jag att medicinerna värkar fort så energin kommer tillbaka!

Oj då men skönt o veta vad de är för fel iaf bara käka vitaminer då :)
  • aleydis
    hemligönskan skrev 2015-01-28 08:09:25 följande:

Något jag INTE gillar med graviditeten är den typ graviditetsastma jag har fått. Har hostat sedan nyår, och i och med att man har så mycket mer slem när man är gravid så lägger det sig iför i halsen så att jag inte kan andas på cirka 30 sekunder efter jag har hostat, och det är ju lång tid när man behöver luft.. inatt så vaknade jag av att jag hostade och in te kunde andas, flög upp och försökte få min kille att se mig, ifall jag skulle svimma, men tillslut så kunde jag andas. Sen gick jag på toa och började hosta igen och det kom så mycket slem att jag kräktes rakt ut i handen och över hela mig. Roligt liv.  Jag som precis slutat oroa mig så mycket för bebisen också, vill bara få kunna njuta av graviditeten!

Har du astma sen innan?

Jag har förkylningsastma, och det är jätteviktigt att behandla under graviditeten. Gå till en läkare och prata med dem, se om de kan hitta på ngt
  • Singoalla14

Går in i v 19 imorgon...kub v 12 visade på fina resultat, men ändå nojig o g av allt man läser vad som kan hända innan rul v 20 och hur många som känner "fladdret" tidigt. Jag har inte kännt ngt ännu. Träffade bm igår och hon ville verkligen att jag skulle sluta läsa allt. Hon ville inte att vi skulle lyssna på hjärtljud för då skulle jag må ännu mer dåligt om vi inte hörde ngt. Fullt normalt att inte känna eller höra ngt så här tidigt. Nästa vecka blir det RUL och då kan vi få andas ett tag:)

• hemligönskan
    aleydis skrev 2015-01-29 10:44:15 följande:
    Har du astma sen innan?

Jag har förkylningsastma, och det är jätteviktigt att behandla under graviditeten. Gå till en läkare och prata med dem, se om de kan hitta på ngt
    jag har inte astma sedan innan, bara nu när jag är gravid och har den här hostan. Hade du astman sedan tidigare?

Ska gå till läkarn på måndag i så fall, tack!
  • Whizzer
    Singoalla14 skrev 2015-01-29 11:38:15 följande:

Går in i v 19 imorgon...kub v 12 visade på fina resultat, men ändå nojig o g av allt man läser vad som kan hända innan rul v 20 och hur många som känner "fladdret" tidigt. Jag har inte kännt ngt ännu. Träffade bm igår och hon ville verkligen att jag skulle sluta läsa allt. Hon ville inte att vi skulle lyssna på hjärtljud för då skulle jag må ännu mer dåligt om vi inte hörde ngt. Fullt normalt att inte känna eller höra ngt så här tidigt. Nästa vecka blir det RUL och då kan vi få andas ett tag:)

Samma här, känner mig heldeppig pga avsaknad av symtom.. andra graviditeten och då ska ju man ju bli större tidigare, man ska känna rörelser tidigare osv osv.. kan fortfarande ha mina vanliga kläder, och något fladder känns inte och på lördag går jag in i vecka 20. Har en Caremaxx men inte kan jag höra nåt... vi har UL på måndag eftermiddag och jag börjar nästan ställa in mig på att det är dött därinne..
  • Frallanz
    Singoalla14 skrev 2015-01-29 11:38:15 följande:

Jag kände exakt som du och många andra innan rul som vi gjorde förra fredagen. Har inte gjort något kub test eller liknande då det inte görs i denna kommun. Förväntade mig det värsta, att det skulle vara nåt fel på lillen.

Det höll i sig enda fram till ultraljudet, men när man ligger där och ser att allt är bra och bebisen rör sig mitt framför ögonen så släpper allt. Det kommer gå bra ska du se! Det är väldigt sällan det visar nåt annat än bra, tänk så istället :)

Går in i v 21 imorgon, och jag har känt fladder sen v 19 bara, nu senaste veckan lite tydligare. Men annars har jag inga som helst symtom på graviditet egentligen så det där är väldigt olika :)
  • Kelsson1

Singoalla & Whizzer: Andra graviditeten för mig också o kände inte heller något men förklaringen var så enkel att jag hade moderkakan i framvägg som dämpar. Förstår er oro men är säker på att allt kommer att gå bra!

• hemligönskan
    Whizzer skrev 2015-01-29 23:40:41 följande:
    Samma här, känner mig heldeppig pga avsaknad av symtom.. andra graviditeten och då ska ju man ju bli större tidigare, man ska känna rörelser tidigare osv osv.. kan fortfarande ha mina vanliga kläder, och något fladder känns inte och på lördag går jag in i vecka 20. Har en Caremaxx men inte kan jag höra nåt... vi har UL på måndag eftermiddag och jag börjar nästan ställa in mig på att det är dött därinne..
    Det "farliga" med såna dopplers är att man börjar oroa sig så mycket när man inte hör några hjärtljud. Det tog min BM(som är väldigt duktig) flera minuter innan hon hittade vår bebis hjärtljud, på grund av hur min moderkaka ligger. Det kan vara en sån enkel sak! Om jag hade skaffat en doppler hade jag definitivt inte hittat hjärtljuden själv kan jag lova. Hade aldrig vågat trycka så hårt som min BM gjorde och inte "söka" på samma sätt som hon gjorde.

Det är inte heller alla som känner av bebis tidigt i andra graviditeten heller, eller har stor mage. Allt är så individuellt.

Håller tummarna för dig för måndag, men jag tror att det kommer gå fint!
  • aleydis
    aleydis skrev 2015-01-29 10:44:15 följande:
    Har du astma sen innan?

Ja, jag har förkylningsastma men vanliga astmainhalatorer har inte fungerat så bra just nu, vet inte riktigt varför. Tilläggsbehandling utöver det kan man inte ta under graviditet, så har inte funnits så mkt att göra.

Men det är verkligen jättejobbigt! Hoppas det går över för dig snart. :)
Svar på tråden Sommarbebisar 2015