• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • vampyria2

Visst det är förjäkligt att pappan inte kan ställa upp på det lilla men jag undrar hur skolan tänker som ger läxor på det viset, de flesta skolor brukar väl ge barnen en vecka i vilket fall, är ju inte säkert att barnen kan plugga just de dagar som skolan har bestämt tex

• Anonym (..)
    Tom Araya skrev 2014-10-12 17:30:49 följande:
    Dumheter! Klart man har skyldigheter som förälder.
    Inte att se till att skolan fixas. Gör ungen inbrott eller slår andra ungar så är det bara vårdnadshavaren som kan stå till svars.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 15:43:39 följande:

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

Du kan kräva av skolan att de inte ger läxor över helgen! Barn behöver också känna sig lediga!
  • Anonym (Z)

Inga konstigheter beror på hur gamla ungarna är bara

vampyria2 skrev 2014-10-12 18:15:30 följande:

Visst det är förjäkligt att pappan inte kan ställa upp på det lilla men jag undrar hur skolan tänker som ger läxor på det viset, de flesta skolor brukar väl ge barnen en vecka i vilket fall, är ju inte säkert att barnen kan plugga just de dagar som skolan har bestämt tex

• Anonym (..)
    Anonym (Z) skrev 2014-10-12 18:34:55 följande:

Inga konstigheter beror på hur gamla ungarna är bara

Eftersom barnet har mängder av diagnoser så behöver skolan anpassa skolarbetet och kanske förlänga barnets läxor.
  • Kerubmamman

Jag kan förstå att pappan tycker det är jobbigt att (nästan) all umgängestid går till gråt och konflikter kring läxorna. 
    Men så verkar det även vara för TS. 

Det låter som att barnet tillbringar en stor del av sin fritid med läxorna. Hur många timmar per vecka är barnet i skolan samt gör läxor? Även om det är anpassningar för barnet redan, så kanske det finns mer att göra. Vilken årskurs går barnet i? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 18:31:20 följande:
    Inte att se till att skolan fixas. Gör ungen inbrott eller slår andra ungar så är det bara vårdnadshavaren som kan stå till svars.
    Föräldrar har samma ansvar och skyldigheter som just förälder, att det sedan finns juridiska delar där man inte belastar en icke vårdnadshavare är en helt annan sak. Skola handlar om utveckling för barnet. Blanda inte ihop det.
  • Tom Araya
    vampyria2 skrev 2014-10-12 18:15:30 följande:

Fredag till tisdag är rätt lång tid för en läxa. Alldeles beroende på hur schemat ser ut så kan den ges från ena dagen till den andra eller med 3, 5 eller 7 dagars framförhållning.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 18:31:20 följande:
    Ansvar för minderåriga gäller 24/7. Om pappan inte kan ta ansvar så får han ju inget umgänge.
  • Anonym (Z)
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 18:36:23 följande:

Eftersom barnet har mängder av diagnoser så behöver skolan anpassa skolarbetet och kanske förlänga barnets läxor.

Spekulationer vilket ts redan gett motsvar på
Svar på tråden Läxor på hans helger