• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • Anonym (..)
    modsey skrev 2014-10-11 19:43:17 följande:
    så med lite ug så belönas man och slipper ansvar.
    Kul.
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:31:42 följande:
    1. Han är inte vårdnadshavare längre. Barnets utbildning är enbart Ts ansvar.
    2. Han träffar sitt barn 2 dagar av 27.
    3. Skolan är skyldig att anpassa undervisning (och läxor om de har såna) så att det fungerar för barnet.
    4. Skolan har ingen laglig rätt till att ha läxor.
    nej men han kan väl ändå ha ett moraliskt pappaansvar?
    Om skolan och läxor tycker jag massor...

Var skriver Ts att pappan FÅR och KAN ha mer umgänge?
    Spelar ingen roll om man tycker att han har moraliskt ansvar. Det är inte hans problem.
    Samma här. Och samma om det där att kvinnor så gärna vill ha ensam vårdnad, men har problem när de inser att det innebär ALLT ansvar.
  • modsey
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:45:43 följande:
    Var skriver Ts att pappan FÅR och KAN ha mer umgänge?
    Spelar ingen roll om man tycker att han har moraliskt ansvar. Det är inte hans problem.
    Samma här. Och samma om det där att kvinnor så gärna vill ha ensam vårdnad, men har problem när de inser att det innebär ALLT ansvar.
    I min värld skulle jag tycka det är naturligt att vilja sina barn väl, oavsett vilken form av umgänge man nu har.
  • yodi
    Kul.
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:31:42 följande:
    1. Han är inte vårdnadshavare längre. Barnets utbildning är enbart Ts ansvar.
    2. Han träffar sitt barn 2 dagar av 27.
    3. Skolan är skyldig att anpassa undervisning (och läxor om de har såna) så att det fungerar för barnet.
    4. Skolan har ingen laglig rätt till att ha läxor.
    nej men han kan väl ändå ha ett moraliskt pappaansvar?

• Anonym (Z)

Kul.nej men han kan väl ändå ha ett moraliskt pappaansvar?

Vet inte om det,är handlar om belöning, men han har mindre ug en vad som är minimalt i vanliga fall enl ts har han 3 dar/mån hade de haft vv hade det varit annorlunda!

Ts kan ge mer ug om hon inte orkar läsa läxorna med ungen på söndagen
  • Anonym (..)
    modsey skrev 2014-10-11 19:50:34 följande:
    I min värld skulle jag tycka det är naturligt att vilja sina barn väl, oavsett vilken form av umgänge man nu har.
    Han vill förmodligen barnet väl eftersom han vägrar förstöra deras få timmar tillsammans med att barnet ska vara ledset och gråta.
  • yodi
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:52:23 följande:
    Han vill förmodligen barnet väl eftersom han vägrar förstöra deras få timmar tillsammans med att barnet ska vara ledset och gråta.
    och om barnet då har en nödvändig medicin som den inte vill ta utan att börja gråta är det ok att skippa den med för att barnet inte ska bli ledsen?
  • Anonym (..)
    yodi skrev 2014-10-11 19:53:59 följande:
    och om barnet då har en nödvändig medicin som den inte vill ta utan att börja gråta är det ok att skippa den med för att barnet inte ska bli ledsen?
    Det är en helt annan sak om man inte ger barn livsnödvändig medicin. Struntar han i vitaminer och kör McD hela helgen så är han ändå en tillräckligt bra pappa för att få ha umgängen hela helger.
  • yodi
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:59:13 följande:
    Det är en helt annan sak om man inte ger barn livsnödvändig medicin. Struntar han i vitaminer och kör McD hela helgen så är han ändå en tillräckligt bra pappa för att få ha umgängen hela helger.
    och varför ska det vara skillnad på fysiska och psykiska aspekter? barnet behöver den extra träningen för att kunna fungera i skolan, att strunta i det och göra skolgången ännu jobbigare för barnet än vad den redan är för att man inte vill göra jobbiga saker med barnet är rent ut sagt elakt.
  • Anonym (Moder)

Kan ju tillägga eftersom det kommit upp några gånger att det är pappan som inte vill ha mer umgänge. Vi hade varannan helg förut men han tyckte att det räckte med var tredje, var t.o.m inne på en helg i månaden förut för jag tror helt ärligt att han tycker att det är jobbigt. Han vill kunna säga att han har barn men vill inte ta något som helst ansvar för dom för det har han inte gjort på hela deras livstid.

Mitt barns bästa är att gå i vanlig klass med stöd, att påstå att jag blundar för sanningen är fullständigt skitsnack då både Bup och skolan påstår det samma.

• MogenKvinna26
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 20:31:49 följande:

Kan ju tillägga eftersom det kommit upp några gånger att det är pappan som inte vill ha mer umgänge. Vi hade varannan helg förut men han tyckte att det räckte med var tredje, var t.o.m inne på en helg i månaden förut för jag tror helt ärligt att han tycker att det är jobbigt. Han vill kunna säga att han har barn men vill inte ta något som helst ansvar för dom för det har han inte gjort på hela deras livstid.

Mitt barns bästa är att gå i vanlig klass med stöd, att påstå att jag blundar för sanningen är fullständigt skitsnack då både Bup och skolan påstår det samma.

Jag utgick bara från din beskrivning av ditt barn. Av den beskrivningen så skulle jag rekommendera särklass. Men du kanske överdrev lite i tråden.
Svar på tråden Läxor på hans helger