• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • MogenKvinna26
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 16:02:12 följande:
    Det ena barnet har ett flertal diagnoser som gör det extra svårt och pga att närminnet är påverkat så kan någonting som övades på fredagen vara som bortblåst på måndagen, därav krävs det kontinuerlig träning även på helgen. Det är ett evigt kämpande med andra ord.

Ja en läxfri skola hade varit skönt men tyvärr kan vi inte välja det själva.
    Barnet MÅSTE ju få börja i särskola. Det är ju plågeri att ha det barnet i en vanlig skola och klass!
  • Anonym (..)

Den lilla tid han får med barnen ska inte spenderas med att göra läxor. De måste få hinna umgås, göra saker och må bra tillsammans. Skolor har inte ens laglig rätt att ha hemläxor alls.

• Anonym (Moder)
    MogenKvinna26 skrev 2014-10-11 18:15:31 följande:

Barnet MÅSTE ju få börja i särskola. Det är ju plågeri att ha det barnet i en vanlig skola och klass!

Plågeri, är du riktigt frisk!? Så bara för att man har svårigheter så ska man hamna i särskolan!?! Kan upplysa om att svårigheterna inte är tillräckliga för att det ens skulle övervägas. Åter igen vilket onödigt inlägg.
  • Anonym (Z)
    yodi skrev 2014-10-11 18:09:39 följande:

pappan har precis lika stort ansvar för läxläsning när han har barnen som mamman har när dom är hos henne.

Ja men den lilla tid han får med barnen ska inte gå till att göra läxor utan då måste de få tid att hinna umgås, göra saker ihop och må bra tillsammans helt enkelt.

Som jag skrivit innan det hade varit annorlunda om ug var oftare
  • Anonym (..)

Du kan tycka vad du vill Ts men faktum är att du bara kan acceptera att farsan gör som han vill.

• Anonym (Moder)
    Anonym (Z) skrev 2014-10-11 18:53:36 följande:

Ja men den lilla tid han får med barnen ska inte gå till att göra läxor utan då måste de få tid att hinna umgås, göra saker ihop och må bra tillsammans helt enkelt.

Som någon tidigare skrev, umgås man inte när man gör läxan tillsammans då!?

Om man vill sina barns bästa så gör man väl det som krävs men efter att pappan skrev över vårdnaden på mig så tror han inte att han har några skyldigheter öht.
  • Anonym (..)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 19:02:53 följande:
    Som någon tidigare skrev, umgås man inte när man gör läxan tillsammans då!?

Om man vill sina barns bästa så gör man väl det som krävs men efter att pappan skrev över vårdnaden på mig så tror han inte att han har några skyldigheter öht.
    En annan sak. Såg att du är ensam vårdnadshavare. Det är ännu mer kört för dig i och med det. Det är enbart ditt ansvar att ungen gör vad han ska. Enbart ditt ansvar att han klarar av skolan.
  • yodi
    Anonym (Z) skrev 2014-10-11 18:53:36 följande:

att göra läxan ihop är väl ändå att umgås och att göra saker ihop.
    med tanke på barnets problem som ts har beskrivit så funkar det inte att "stressa in" läxan på söndagen och måndagen, och då får pappan ta sitt ansvar på sin helg. föräldraskap är inte enbart roliga saker.

om barnet hade haft någon form av skada/handikapp som krävde att hen gjorde ett tränings program dagligen hade det varit ok av pappan att skippa det med?

eller dagliga mediciner som barnet behöver, är dom också ok att skippa?
  • Kerubmamman
    MogenKvinna26 skrev 2014-10-11 18:15:31 följande:
    Det är endast om en elev har IQ 70 eller lägre som det har rätt till särskola, resten hör hemma i vanlig skola men ska naturligtvis få det stöd det behöver. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Läxor på hans helger