• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • Anonym (Z)
    MogenKvinna26 skrev 2014-10-11 21:11:20 följande:

Jag ska skriva det du vill höra:

VA!? Pappan är ju en I D I O T !!! Han borde inte ha barnet ALLS! Att han inte sätter barnet i främsta rummet visar att han är en USEL pappa.

Varför ska han bara ha sitt barn så lite tid, och vara den roliga och snälla? Den som aldrig tjatar eller stället krav? SÅ FEL!

Så, nöjd?

Anonym (lagligt?) skrev 2014-10-12 09:02:05 följande:

Varför blev du inte klokare? Flera avoss harskrivitatt nej, du kan inte kräva att pappan läser läxor.

Vad man moraliskt tycker om det är en sak, men faktum är att du inte har någon som helst rätt att bestämma något alls vad som ska ske hos pappan.

Ang att fler anser att ditt barn ska gå i särskild klass (häng inte upp dig på särskola, det är FEL om ditt barn har ett IQ över 70 vilket jag tar för givet att h*n har), ja varför andra har skrivit det vet jag inte men jag skrev det av erfarenhet av att de allra flesta barn mår bäst av att gå i en klass där de är som alla andra och inte alltid måste kämpa som fan för att ens hänga med trots redan förenklad skolgång.

Att så många proffs säger att ditt barn bör gå i vanlig klass kan bero på vilka riktlinjer de fått från ledningen som styrs politiskt.

Allt fler specialklasser tas bort för det kostar pengar och istället läggs ansvaret över på föräldrarna vilket de eg inte får. Om ditt barn behöver extra stöd så som du skriver måste skolan anställa en assistent för ditt barn som jobbar med barnet i skolan. Sen att barnet får läxor, ja det är helt ok, men det låter som att ditt barn mår väldigt dåligt av det hela. (Och då är vi återigen vid punkten att byta skola eller klass)

Eller skriker och gråter barnet för att det hoppas få slippa bara för att det är mamma som sitter med läxorna?

• Snutten6
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 04:29:44 följande:
    De helgerna? Du menar att det skulle vara för barnets bästa att a l d r i g träffa sin pappa, som barnet bara träffar 2 dagar av 27?
    Ja, det tror jag !
    Barn känner på sig när en förälder inte vill hjälpa till och stötta !!

Var tredje helg, barfa där säger det en del om pappan,

Alla föräldrar är inte bra för barnen , inse och acceptera detta !
  • Anonym (..)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 08:13:20 följande:
    Gäller det alla barn då som bara är hos umgängesföräldern vissa helger att lärarna kan skjuta upp prov och dyl eller är det bara för att jag har ensam vårdnad som han inte ska behöva hjälpa till det minsta!? För om det t.ex är prov och helgen måste ägnas åt att plugga så borde ju jag som vårdnadshavare ha rätt att hoppa över/byta just den helgen om pappan vägrar att hjälpa till så att barnet inte får dåliga resultat och halkar efter ännu mer!? Det är ju som sagt mitt ansvar.
    Skolan har skyldighet att anpassa undervisningen efter barnets behov så ja, om de är så sällan som 2 dagar av 27 med den andra föräldern.

Du skriver själv att det är läxor till v a r j e tisdag. = Aldrig umgänge.

• yodi
    FrökenCarlsson skrev 2014-10-12 08:53:41 följande:
    Hur kan man diskutera vems ansvar det är? Jag tänker att det kvittar om det är mammans eller pappans, problemet är att en liten pojk som drabbas. Om det hjälper honom att sitta på helgen med så borde väl pappan vilja det för att underlätta för sin son, oavsett vem som är vårdnadshavare?
  • yodi
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 11:23:02 följande:
    Skolan har skyldighet att anpassa undervisningen efter barnets behov så ja, om de är så sällan som 2 dagar av 27 med den andra föräldern.

och så får man ha i åtanke att det brukar vara mellan 20 och 30 barn i en klass, hur ska läraren lyckas strukturera upp en undervisning om hen måste anpassa läxorna efter hur barnen har umgänges helg med sin förälder.
  • Anonym (Moder)
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 04:51:45 följande:

Han brister inte i omsorg. Ansvaret för barnets skolgång är enbart Ts. Skolan kan anpassa och låta barnet lämna in läxor senare när barnet har varit hos pappa.

Och när det ska vara prov då, då kan man inte hålla på och skjuta upp det!?
  • Anonym (Z)
    yodi skrev 2014-10-12 13:36:35 följande:

och så får man ha i åtanke att det brukar vara mellan 20 och 30 barn i en klass, hur ska läraren lyckas strukturera upp en undervisning om hen måste anpassa läxorna efter hur barnen har umgänges helg med sin förälder.

• Anonym (Moder)

[quote=74153744][quote-nick]Anonym (..) skrev 2014-10-12 11:23:02 följande:[/quote-nick]

[/quote

Jag tror nog att du hade velat det bästa även för ditt barn om du hade suttit i samma sits och om inte pappan kan tänka sig att hjälpa till. Då lutar det åt umgänge på annat sätt istället, typ dagtid så att vi kan plugga hemma istället.

• Anonym (.)

Jag kanske missade det men har du pratat med skolan? Skulle dom kanske kunna skjuta på hans läxa i två dagar just dom veckorna så får han lika många dagar ändå på sig som han skulle ha haft? 
    Hur mkt man än vill att pappan ska ta ansvar så är det ju inget man kan påverka, så du får nog gå andra vägen...

• Tom Araya
    Han brister inte i omsorg. Ansvaret för barnets skolgång är enbart Ts.
    Vad förklarar du det med?
    . Skolan kan anpassa och låta barnet lämna in läxor senare när barnet har varit hos pappa.
    Varför ska skolan göra det? Behövs det om pappan tar sitt ansvar?

Svar på tråden Läxor på hans helger