• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • Anonym (..)
    MogenKvinna26 skrev 2014-10-11 19:11:54 följande:
    Det där är så osant som det bara kan bli.
    Det finns flertalet diagnoser som ett barn kan ha, för att få gå i särskola.
    För att gå i skolans särklass krävs inte mycket. Däremot krävs det mer att få en personlig assistent. Men har skolan en särklass, så borde ju trådstartarens barn få gå i den.

Trådstartarens barn klarar uppenbarligen inte med vanlig klass med vanligt tempo, varför särklass är att rekommendera.
    Du har rätt i det. Många har fördomar. De flesta som går i särskolan idag är normalbegåvade barn som har stort behov av stöd.
  • Anonym (..)
    modsey skrev 2014-10-11 19:28:31 följande:
    varför har pappan inget läxansvar?
    Tid med pappan är såklart viktig, men jag förstår inte om man nu köper konceptet läxor till sina barn och i synnerhet på helgerna; varför man inte barnet och pappan kan göra det tillsammans de gångerna?
    Är pappan en person som ska stå för kuligheterna i livet och slippa det andra föräldraråtagandena?
    1. Han är inte vårdnadshavare längre. Barnets utbildning är enbart Ts ansvar.
    2. Han träffar sitt barn 2 dagar av 27.
    3. Skolan är skyldig att anpassa undervisning (och läxor om de har såna) så att det fungerar för barnet.
    4. Skolan har ingen laglig rätt till att ha läxor.
  • Anonym (lagligt?)
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:29:31 följande:
    Du har rätt i det. Många har fördomar. De flesta som går i särskolan idag är normalbegåvade barn som har stort behov av stöd.
    Nej, hon har fel och har blandat ihop begreppen.

Särskola är en skolform för elever med begåvningsmässiga funktionsnedsättningar. De behöver längre tid för att lära sig nya saker och undervisningen sker därför i ett långsamt tempo.

Internationellt kan målgruppen för särskolan variera. I Sverige vänder sig särskolan till barn med utvecklingsstörning samt elever som fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av hjärnskada. Tidigare kunde även elever med autism eller autismspektrumstörning bli mottagna i särskolan. Därutöver finns specialskolan som vänder sig till döva barn och barn med hörselskada.

• Anonym (..)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 19:26:53 följande:
    Det var i mitt fall ett enkelt val när jag fick möjligheten till ensam vårdnad då pappan aldrig gjort det som tidigare krävts av honom som vårdnadshavare eller normalfuntad förälder heller för den delen. Jag har varit van vid att alltid göra allting själv. Dock så tycker jag ju att man får tänka till lite och bjuda till när det handlar om skolan och barnens framtid. Jag anser att jag som ensam vårdnadshavare isåfall har ett ansvar att se till så att mitt barn får hjälp med läxan även när inte jag har möjlighet att vara närvara.
    Kanske var det enkelt men alla krav ligger på dig. Du kan inte påverka pappans tid med barnet. Han väljer själv om han ska sköta läxläsning eller inte.
  • MogenKvinna26
    Anonym (lagligt?) skrev 2014-10-11 19:33:06 följande:

Särskola är en skolform för elever med begåvningsmässiga funktionsnedsättningar. De behöver längre tid för att lära sig nya saker och undervisningen sker därför i ett långsamt tempo.

Internationellt kan målgruppen för särskolan variera. I Sverige vänder sig särskolan till barn med utvecklingsstörning samt elever som fått en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning på grund av hjärnskada. Tidigare kunde även elever med autism eller autismspektrumstörning bli mottagna i särskolan. Därutöver finns specialskolan som vänder sig till döva barn och barn med hörselskada.

Skitsamma; för den ungens bästa är att inte behöva gå i en vanlig skola. Snacka om att sänka det barnets självförtroende. Ungen kommer ju aldrig att vara lika bra, eller ens i närheten av lika bra, som sina klasskompisar. Stackars, stackars, stackars lilla barn.
    Dock ett klassiskt exempel på en mamma som försöker blunda för sanningen. Dock gör hon sitt barn en stor björntjänst.
  • Anonym (..)
    Anonym (lagligt?) skrev 2014-10-11 19:33:06 följande:

Inte alls. Däremot KAN skollagen ha ändrats, det vet jag inget om.
  • Anonym (Z)
    modsey skrev 2014-10-11 19:28:31 följande:

varför har pappan inget läxansvar?

Tid med pappan är såklart viktig, men jag förstår inte om man nu köper konceptet läxor till sina barn och i synnerhet på helgerna; varför man inte barnet och pappan kan göra det tillsammans de gångerna?

Är pappan en person som ska stå för kuligheterna i livet och slippa det andra föräldraråtagandena?

Ja det var väl han som hade så lite ug eller? Ug är liksom enl ts bara 3 dygn/månad då har de annat att göra och mamman dvs ts får läsa intensivare sunt förnuft liksom
  • Anonym (lagligt?)
    MogenKvinna26 skrev 2014-10-11 19:35:50 följande:
    Skitsamma; för den ungens bästa är att inte behöva gå i en vanlig skola. Snacka om att sänka det barnets självförtroende. Ungen kommer ju aldrig att vara lika bra, eller ens i närheten av lika bra, som sina klasskompisar. Stackars, stackars, stackars lilla barn.
    Dock ett klassiskt exempel på en mamma som försöker blunda för sanningen. Dock gör hon sitt barn en stor björntjänst.
    DET är vi däremot helt överens om!
  • modsey
    Anonym (Z) skrev 2014-10-11 19:41:01 följande:
    Ja det var väl han som hade så lite ug eller? Ug är liksom enl ts bara 3 dygn/månad då har de annat att göra och mamman dvs ts får läsa intensivare sunt förnuft liksom
    så med lite ug så belönas man och slipper ansvar.
    Kul.
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:31:42 följande:
    1. Han är inte vårdnadshavare längre. Barnets utbildning är enbart Ts ansvar.
    2. Han träffar sitt barn 2 dagar av 27.
    3. Skolan är skyldig att anpassa undervisning (och läxor om de har såna) så att det fungerar för barnet.
    4. Skolan har ingen laglig rätt till att ha läxor.
    nej men han kan väl ändå ha ett moraliskt pappaansvar?
    Om skolan och läxor tycker jag massor...

• yodi
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:34:11 följande:
    Kanske var det enkelt men alla krav ligger på dig. Du kan inte påverka pappans tid med barnet. Han väljer själv om han ska sköta läxläsning eller inte.
    så i det här fallet där barnet har extra behov så är det alltså helt ok för pappan att strunta i dom behoven?
Svar på tråden Läxor på hans helger