• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • MogenKvinna26
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 18:52:08 följande:
    Plågeri, är du riktigt frisk!? Så bara för att man har svårigheter så ska man hamna i särskolan!?! Kan upplysa om att svårigheterna inte är tillräckliga för att det ens skulle övervägas. Åter igen vilket onödigt inlägg.
    Fast jag menar inget illa, absolut inte!
    Jag tycker bara väldigt, väldigt, väldigt synd om ditt stackars barn som ska behöva må så dåligt som du beskriver, pga läxor.

• MogenKvinna26
    Kerubmamman skrev 2014-10-11 19:09:19 följande:
    Det är endast om en elev har IQ 70 eller lägre som det har rätt till särskola, resten hör hemma i vanlig skola men ska naturligtvis få det stöd det behöver. 
    Det där är så osant som det bara kan bli.
    Det finns flertalet diagnoser som ett barn kan ha, för att få gå i särskola.
    För att gå i skolans särklass krävs inte mycket. Däremot krävs det mer att få en personlig assistent. Men har skolan en särklass, så borde ju trådstartarens barn få gå i den.

Trådstartarens barn klarar uppenbarligen inte med vanlig klass med vanligt tempo, varför särklass är att rekommendera.
  • Anonym (..)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 19:02:53 följande:
    Som någon tidigare skrev, umgås man inte när man gör läxan tillsammans då!?

Om man vill sina barns bästa så gör man väl det som krävs men efter att pappan skrev över vårdnaden på mig så tror han inte att han har några skyldigheter öht.
    Enligt dig så är läxläsningen timmeslånga plågor så i ert fall: NEJ.

Han har inga skyldigheter som umgängesförälder utan vårdnad. Allt som blir fel i barnets liv kommer du att få ansvara för. Han har bara rättigheter. För du får inte ta bort umgänget eller försämra det.

Kalla fakta. Ändå är det så många ensamstående morsor som vill ha ensam vårdnad...
  • Anonym (Moder)
    yodi skrev 2014-10-11 19:07:31 följande:

att göra läxan ihop är väl ändå att umgås och att göra saker ihop.

med tanke på barnets problem som ts har beskrivit så funkar det inte att "stressa in" läxan på söndagen och måndagen, och då får pappan ta sitt ansvar på sin helg. föräldraskap är inte enbart roliga saker.

om barnet hade haft någon form av skada/handikapp som krävde att hen gjorde ett tränings program dagligen hade det varit ok av pappan att skippa det med?

eller dagliga mediciner som barnet behöver, är dom också ok att skippa?

Detta är ju ett slags handikapp och vårat träningsprogram är kontinuerlig träning.

Hen lider av bokstavsdiagnoser, lite autistiska inslag, problem med närminnet och allmänna inlärningssvårigheter.

Hen har även mediciner och orkar inte träna för länge åt gången därav träning dagligen.
  • Anonym (..)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 19:17:50 följande:
    Detta är ju ett slags handikapp och vårat träningsprogram är kontinuerlig träning.

Hen lider av bokstavsdiagnoser, lite autistiska inslag, problem med närminnet och allmänna inlärningssvårigheter.

Hen har även mediciner och orkar inte träna för länge åt gången därav träning dagligen.
    Det låter inte riktigt som om barnet kan hantera normal skolgång. Nivån på utbildningen ska anpassas efter elevens färdigheter.

Läsplatta och andra hjälpmedel kan kanske hjälpa. Plus stödundervisning i skolan.
  • yodi

förstår det, det var därför jag valde denna liknelse då många har lättare för att förstå synliga handikapp

har själv dyslexi så jag vet hur det är att behöva slita med läxan bra mycket mer än övriga i klassen.
  • MogenKvinna26

Men snälla människa; SÄRSKOLA! Det finns ju skolor och personal som är till för barn som ditt.
    S:T Örjan i Sthlm, exempelvis.
  • Anonym (lagligt?)
    MogenKvinna26 skrev 2014-10-11 19:11:54 följande:
    Det där är så osant som det bara kan bli.
    Det finns flertalet diagnoser som ett barn kan ha, för att få gå i särskola.
    För att gå i skolans särklass krävs inte mycket. Däremot krävs det mer att få en personlig assistent. Men har skolan en särklass, så borde ju trådstartarens barn få gå i den.

Trådstartarens barn klarar uppenbarligen inte med vanlig klass med vanligt tempo, varför särklass är att rekommendera.
    Nej, du har blandat ihop begreppen. Särskola är till för de med I under 70, sen finns det träningsskola för de som inte kan gå i särskola.

Däremot finns det särskilt anpassade klasser för barn med diagnoser, men alla skolor har inte det så man kan få byta skola.
    I vissa fall räcker det med assistent men i TS barns fall skulle jag vilja säga att en särskilt anpassad klass låter som ett mycket bättre alternativ.

Och jag upprepar, du kan inte kräva ett dugg av pappan utan du får lov att lösa det på annat vis om han inte vill.
  • Anonym (Moder)
    Anonym (..) skrev 2014-10-11 19:16:18 följande:

Enligt dig så är läxläsningen timmeslånga plågor så i ert fall: NEJ.

Han har inga skyldigheter som umgängesförälder utan vårdnad. Allt som blir fel i barnets liv kommer du att få ansvara för. Han har bara rättigheter. För du får inte ta bort umgänget eller försämra det.

Kalla fakta. Ändå är det så många ensamstående morsor som vill ha ensam vårdnad...

Det var i mitt fall ett enkelt val när jag fick möjligheten till ensam vårdnad då pappan aldrig gjort det som tidigare krävts av honom som vårdnadshavare eller normalfuntad förälder heller för den delen. Jag har varit van vid att alltid göra allting själv. Dock så tycker jag ju att man får tänka till lite och bjuda till när det handlar om skolan och barnens framtid. Jag anser att jag som ensam vårdnadshavare isåfall har ett ansvar att se till så att mitt barn får hjälp med läxan även när inte jag har möjlighet att vara närvara.
  • modsey
    Anonym (Z) skrev 2014-10-11 15:58:35 följande:
    Vad jag menar är att deras tid med pappan är lika viktig och då ska inte timmar gå till läxor utan du får läsa hårdare med ungen när den är hemma igen, du är boförälder och har ev det är ditt ansvar när ug är så sällan som var 3:e vecka bara
    varför har pappan inget läxansvar?
    Tid med pappan är såklart viktig, men jag förstår inte om man nu köper konceptet läxor till sina barn och i synnerhet på helgerna; varför man inte barnet och pappan kan göra det tillsammans de gångerna?
    Är pappan en person som ska stå för kuligheterna i livet och slippa det andra föräldraråtagandena?
Svar på tråden Läxor på hans helger