• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 11:23:02 följande:
    Skolan har skyldighet att anpassa undervisningen efter barnets behov så ja, om de är så sällan som 2 dagar av 27 med den andra föräldern.

Du skriver själv att det är läxor till v a r j e tisdag. = Aldrig umgänge.
    Fast först måste ju föräldrarna anpassa sig efter sitt barns behov, om det inte räcker kan du gå på skolan. Här är det ju uppenbart att föräldrarna kan göra mer.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 15:27:02 följande:

[quote=74153744][quote-nick]Anonym (..) skrev 2014-10-12 11:23:02 följande:[/quote-nick]

Skolan har skyldighet att anpassa undervisningen efter barnets behov så ja, om de är så sällan som 2 dagar av 27 med den andra föräldern.

Du skriver själv att det är läxor till v a r j e tisdag. = Aldrig umgänge.

[/quote

Jag tror nog att du hade velat det bästa även för ditt barn om du hade suttit i samma sits och om inte pappan kan tänka sig att hjälpa till. Då lutar det åt umgänge på annat sätt istället, typ dagtid så att vi kan plugga hemma istället.

Om han vägrar ändra ug så har du inte mandat att göra det, du behöver inse att du får lägga mer tid på ungens plugg, pappan har redan mindre en vad det rekomenderade minimala ug är! Ansvaret ligger på dig el så får du utöka ug vässentligt mycket mer
  • yodi
    Anonym (Z) skrev 2014-10-12 16:23:11 följande:
    Om han vägrar ändra ug så har du inte mandat att göra det, du behöver inse att du får lägga mer tid på ungens plugg, pappan har redan mindre en vad det rekomenderade minimala ug är! Ansvaret ligger på dig el så får du utöka ug vässentligt mycket mer
    pappan ville inte ha mer utan snarare mindre umgänge.

och det är inte så enkelt som att mamman får lägga ner mer tid på barnets läxläsning utan pappan får lov att inse att barnet har speciella behov och får det tämligen mycket svårare och jobbigare om pappan inte tränar läxan med barnet på sin helg.

som förälder kan man inte vara så ego att man väljer bort det tråkiga.
  • Anonym (Z)
    yodi skrev 2014-10-12 16:30:53 följande:

och det är inte så enkelt som att mamman får lägga ner mer tid på barnets läxläsning utan pappan får lov att inse att barnet har speciella behov och får det tämligen mycket svårare och jobbigare om pappan inte tränar läxan med barnet på sin helg.

Fast han gör ju det, han väljer bort det trista och tråkiga och då får mamman inse att hon ändå inte kan dra in ug utan får lösa det genom att köra intensivare el låta ungen faila i skolan de veckorna som den är hos pappan.
  • yodi
    Anonym (Z) skrev 2014-10-12 16:46:05 följande:
    Fast han gör ju det, han väljer bort det trista och tråkiga och då får mamman inse att hon ändå inte kan dra in ug utan får lösa det genom att köra intensivare el låta ungen faila i skolan de veckorna som den är hos pappan.
    och hur schysst är det av pappan, han vet hur jobbigt barnet har det i skolan, att strunta så i sina barns behov för att det är jobbigt, att göra något som är svårt för barnet ännu svårare är förkastligt och elakt.

med tanke på barnets diagnoser fungerar det inte att intensiv träna, något som pappan borde veta.
  • Anonym (..)
    yodi skrev 2014-10-12 16:30:53 följande:

Det vet vi inte eftersom det är en hörsägen.

Skolan får anpassa läxdagar eller så får mamman inse att barnets rätt till pappan är viktigare än att barnet pluggar 30 dagar per månad.

Som förälder u t a n vårdnad har man inga skyldigheter så det kan man.
  • yodi
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 16:57:34 följande:
    Det vet vi inte eftersom det är en hörsägen.

Skolan får anpassa läxdagar eller så får mamman inse att barnets rätt till pappan är viktigare än att barnet pluggar 30 dagar per månad.

så bra att pappans rätt att vara ego väger tyngre än barnets välbefinnande.

och hur hade skolan sett ut om alla lärare var tvungna att planera skolan efter hur barnen hade umgänge?

barnets rätt till pappan är viktig, men då får samtidigt pappan inse att barnet har speciella behov och göra det bästa han kan för att fylla det behovet.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 16:57:34 följande:
    Dumheter! Klart man har skyldigheter som förälder.
  • En blå giraff

Det ingår i föräldraansvaret att göra både roliga och tråkiga, nödvändiga saker med sina barn. Även för den som träffar barnen var 3:e helg. Så självklart ska läxan göras med den föräldern också. Om pappan tycker detta stjäl mycket värdefull tid kanske föräldrarna ska komma överens om att han får mer tid tycker jag. Jag tycker läxor och skolan är så viktigt, skulle aldrig slarva med detta vad det gäller mina barn. Då lägger man ju en grund för att barnet får problem sedan, om man inte visar tydligt att läxan ska göras, utan prut.

• En blå giraff

Väldigt konstig inställning hos flera i tråden tycker jag. Pappan ska alltså inte behöva göra läxan med barnet för att hen blir ledsen då och gråter? Om barnet har speciella behov och inlärningsproblem så är det ju extra viktigt att läxan tas på allvar och att man kanske delar upp det och tar lite varje dag, även på helgen, oavsett vilken förälder barnet är hos.

Jag har själv en son som har lite speciella behov och han kan mycket väl sätta sig och gråta för att han inte vill göra läxan utan hellre leka eller spela eftersom det är roligare. Är det synd om honom då för att jag är hård och ser till att han ändå gör läxan även om han är ledsen? Han är ju ett barn och kan inte se den långvariga nyttan med att göra sin läxa, eller konsekvenserna av att strunta i läxan. Jag tycker det är oerhört viktigt att jag vägleder och visar honom att läxan ska göras oavsett. Måste vara väldigt tufft att vara lärare och ge läxor samt försöka ställa lite krav på eleverna när föräldrarna har dessa attityder som i den här tråden.

Jag tycker inte det är relevant hur ofta pappan träffar barnet. Han kan ju själv också välja mer umgänge vilket han inte vill tydligen.

Svar på tråden Läxor på hans helger