• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • Anonym (Svårt)

Eftersom barnet har inlärningssvårigheter tycker jag skolan borde vara extra tillmötesgående med att ge extra dagar till läxorna (jag gissar att inte alla de andra barnen i klassen pluggar på helgerna?).

• Anonym (Moder)
    Kerubmamman skrev 2014-10-11 16:03:10 följande:

Jag håller med om att läxor inte ska ges över helgen på det viset. Det är en sak om det är fredag-fredag, men definitivt inte fre-tisdag. 

Sen bör du ta ett ordentligt snack med lärare, specpedagog mm om kraven som ställs på barnet med inlärningssvårigheter. Vilka anpassningar görs i dagsläget? 

De anpassningar som görs är att det krävs mycket mindre och lättare läxor än för övriga elever men för den sakens skull så tar det inte mindre tid utan tar timmar om inte dagar längre tid än för de andra.
  • yodi

då är väl jag en motvalskärring, men klart som f n att pappan ska hjälpa till med läxorna han med.

• Anonym (Z)
    yodi skrev 2014-10-11 16:11:31 följande:

då är väl jag en motvalskärring, men klart som f n att pappan ska hjälpa till med läxorna han med.

Ja man kan tycka han ska det men inget ts kan kräva då han har barnen så sällan
    Anonym (lagligt?) skrev 2014-10-11 16:00:08 följande:

Är det ens tillåtet att ge läxa med så kort tid att läsa dem?

Läxor över helger eller lov är inte tillåtet så en läxa från fredag till tisdag ges det i praktiken bara en dag, möjligen två om de räknar med fredagen också som icke helg.

Du kan inte kräva något alls av vad som ska ske hos pappan nämligen. Det enda är att de inte ska fara illa och det verkar de inte göra.

Det du kan göra är att försöka få skolan att inse att deras tilltag förstör helgerna för er och/eller att barnen kommer hem tidigare till dig på söndagen.

Du kan också kräva hjälp för barnet med inlärningssvårigheter, det finns massor med hjälpmedel samt att skolan SKA se till att alla barn får det de behöver i skolan för att nå målen.

Ja det är tillåtet att ge fre-tis men inte fre-må däremot är det okej att ge tors-mån
  • Anonym (Moder)
    yodi skrev 2014-10-11 16:11:31 följande:

Tack skönt att det inte bara är jag som anser att man kan hjälpas åt.
  • FIame
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-11 16:20:32 följande:
    Tack skönt att det inte bara är jag som anser att man kan hjälpas åt.
    Är umgänge bara var 3:e vecka på helgen så har jag förståelse för att han vill ha igen tid med sina barn. Det är galet lite umgänge tycker jag. Skulle han ha varannan vecka är det självfallet att han måste fixa barnens läxor.
  • Anonym (Verkligen inte.)

Jag kan tycka att om barnen bara träffar sin pappa ett par dagar i månaden så är det verkligen inte schysst mot varken barn eller pappa att de ska behöva slösa tid på läxor. Det är ju så få timmar de har tillsammans.

Blir umgänget oftare däremot är det en självklarhet att läxor ska skötas även där.

• FrökenCarlsson

O jag anser självklart att pappan ska hjälpa med läxorna.. Att sitta tillsammans med dom är väl oxå en form av umgänge?

• yodi
    FrökenCarlsson skrev 2014-10-11 17:09:29 följande:

O jag anser självklart att pappan ska hjälpa med läxorna.. Att sitta tillsammans med dom är väl oxå en form av umgänge?

precis, varför ska pappan bara ha "det roliga" och mamman allt ansvar?
    har barnet läxa över helgen som hen är hos pappa så är det för min del tämligen självklart att pappan får ta den läxläsningen.
  • yodi
    Anonym (Z) skrev 2014-10-11 16:19:23 följande:
    Ja man kan tycka han ska det men inget ts kan kräva då han har barnen så sällan
    Anonym (lagligt?) skrev 2014-10-11 16:00:08 följande:

Är det ens tillåtet att ge läxa med så kort tid att läsa dem?

Läxor över helger eller lov är inte tillåtet så en läxa från fredag till tisdag ges det i praktiken bara en dag, möjligen två om de räknar med fredagen också som icke helg.

Du kan inte kräva något alls av vad som ska ske hos pappan nämligen. Det enda är att de inte ska fara illa och det verkar de inte göra.

Det du kan göra är att försöka få skolan att inse att deras tilltag förstör helgerna för er och/eller att barnen kommer hem tidigare till dig på söndagen.

Du kan också kräva hjälp för barnet med inlärningssvårigheter, det finns massor med hjälpmedel samt att skolan SKA se till att alla barn får det de behöver i skolan för att nå målen.

Ja det är tillåtet att ge fre-tis men inte fre-må däremot är det okej att ge tors-mån
    pappan har precis lika stort ansvar för läxläsning när han har barnen som mamman har när dom är hos henne.
Svar på tråden Läxor på hans helger