• Anonym (Moder)

Läxor på hans helger

Jag är ensam vårdnadshavare och barnen bor hos mig och har helgumgänge med pappan var tredje helg.
    Min fråga gäller läxor som barnen får på fredagen och som sen ska vara färdiga till tis/tors veckan därpå, ofta med förhör så att det behövs pluggas under helgen. Pappan har tidigare gnällt om att barnen får sköta sina läxor hemma hos mig men hur ska det hinnas med när fre-sön går bort så att dom bara har måndagkväll på sig att träna när läxan är till tis?
    Kan tillägga att den ena har stora inlärningssvårigheter och kräver att man lägger ner mycket tid, något som pappan tidigare varit med på att öva med men tappade intresset efter en helg då det är så krävande och hen sitter och gråter och skriker. Kan jag kräva att han ska hjälpa till med läxan när dom ska till honom? Självklart så fattar jag att det inte är något som han vill syssla med när han träffar dom så sällan men skolan är viktig och läxan var tredje helg ska inte bara struntas i.

• Svar på tråden Läxor på hans helger
  • Anonym (..)
    Tom Araya skrev 2014-10-12 19:32:17 följande:
    Föräldrar har samma ansvar och skyldigheter som just förälder, att det sedan finns juridiska delar där man inte belastar en icke vårdnadshavare är en helt annan sak. Skola handlar om utveckling för barnet. Blanda inte ihop det.
    Nej. Precis, bara vårdnadshavare har det juridiska ansvaret. En förälder som träffar barnet 2 dagar av 27 har inget speciellt åtagande för barnets utveckling.
  • Anonym (..)
    Anonym (Z) skrev 2014-10-12 19:46:14 följande:
    Spekulationer vilket ts redan gett motsvar på
    Det är inga spekulationer! Ts skriver om de 5 diagnoserna. Ts skriver att barnet behöver läsa läxor v a r j e dag. Det är galet och skolan måste justera inlämningar så att även hennes barn får vara ledig under helger.
  • Anonym (..)
    Tom Araya skrev 2014-10-12 19:38:49 följande:
    Ansvar för minderåriga gäller 24/7. Om pappan inte kan ta ansvar så får han ju inget umgänge.
    Enbart vårdnadshavare har föräldraansvar. En förälder utan vårdnad tar hand om omsorg/vård rörande barnet när barnet är hos denne.
  • Anonym (Moder)

Tack för alla svar, själv så anser jag ju att han måste hjälpa till med läxan eftersom han har ett ansvar som förälder men han själv ser det som att han inte behöver göra någonting eftersom han i hans ögon var snäll och gav mig vårdnaden. Snäll och snäll, gör man ändå ingenting av det som förväntas utav en så är väl det knappast en schysst handling utan en självklarhet.

Oavsett så handlar det här varken om vad jag eller han anser utan handlar om att det finns ett behov hos vårat barn och läxor är inte något onödigt och frivilligt. Det skulle aldrig falla mig in att gå till läraren och be om uppskov för att pappan vägrar att göra det som krävs utav honom.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 19:58:43 följande:

Tack för alla svar, själv så anser jag ju att han måste hjälpa till med läxan eftersom han har ett ansvar som förälder men han själv ser det som att han inte behöver göra någonting eftersom han i hans ögon var snäll och gav mig vårdnaden. Snäll och snäll, gör man ändå ingenting av det som förväntas utav en så är väl det knappast en schysst handling utan en självklarhet.

Oavsett så handlar det här varken om vad jag eller han anser utan handlar om att det finns ett behov hos vårat barn och läxor är inte något onödigt och frivilligt. Det skulle aldrig falla mig in att gå till läraren och be om uppskov för att pappan vägrar att göra det som krävs utav honom.

Klart att du inte ska be om uppskov, men du ska be läraren att lägga läxorna på ett annat sätt. Att få läxa från fredag till tisdag är inte okej tycker jag. Läxor ska man kunna göra på vardagarna så man kan vila på helgen. Det kan vara okej med läxor över helgen, men då ska man ha fler vardagar på sig. Detta tycker jag ska gälla alla barn och inte bara de som har svårigheter med skolan, men det är extra viktigt för de barn som får slita med skolan. Jag förstår faktiskt att ditt barn protesterar, hon vill kunna få vara med pappa utan läxor antagligen! Sedan hur mycket lär hon sig om man måste bråka om läxorna?
  • Anonym (..)

Att behöva jobba varje dag, och aldrig få vara ledig, är inte bra för någon. Det måste finnas en bättre lösning.

När han gav dig vårdnaden fick du allt föräldraansvar på dina axlar.
  • Anonym (Z)

Han har ju ingen vårdnad och därav inget direkt ansvar ang läxor ts, hans enda ansvar är att se till att ge omsorg/omvårdnad under den tid ungen är hos han.

Missköter han det på nåt sätt?
  • Anonym (Moder)

Men på riktigt finns det inga riktlinjer gällande sånt här för då hade allting varit bra mycket lättare, har inte en förälder som inte är vårdnadshavare något ansvar för att barnet får den hjälp det behöver på den förälderns tid? Föräldern har ju ett ansvar för barnet så då borde ju behov vara en självklarhet, eller är det bara jag som tänker helt fel?

• Anonym (..)
    Anonym (Moder) skrev 2014-10-12 20:19:04 följande:

Men på riktigt finns det inga riktlinjer gällande sånt här för då hade allting varit bra mycket lättare, har inte en förälder som inte är vårdnadshavare något ansvar för att barnet får den hjälp det behöver på den förälderns tid? Föräldern har ju ett ansvar för barnet så då borde ju behov vara en självklarhet, eller är det bara jag som tänker helt fel?

Inte mer ansvar än vilken annan vuxen som helst som barnet kan tillbringa tid med.
  • Anonym (Moder)
    Anonym (..) skrev 2014-10-12 20:25:44 följande:

Inte mer ansvar än vilken annan vuxen som helst som barnet kan tillbringa tid med.

Alla andra vuxna jag känner skulle hjälpa till speciellt om hen skulle tillbringa hela helgen där.
Svar på tråden Läxor på hans helger