• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • Lex14
    DinaMii skrev 2014-12-04 19:14:56 följande:

Ett hematom är inget farligt sålänge det inte sitter på ett livshotande ställe, ex hjärnan. Det är en blödning i vävnaden. Ett vanligt blåmärke är ett hematom, hematom betyder blåmärke på latin :) är det stort och besvärligt så kan man dränera det på blod däremot, men annars absorberas det av vävnaden tillslut. I vanliga fall alltså..

Hur har du fått hjälp med det på smvc om du vill berätta? Nyfiken på behandlingen :) sånt är det intressantaste jag vet ;p och ja, jag saknar jobbet lite nu under ledigheten ;)

Det är lugnt ? Den mesta hjälpen fick jag bara av att få veta vad det var som gjorde så ont. De gjorde ultraljud och även gynkontroll för att kontrollera vad det var och hur stort det var. Sen fick jag smärtstillande tabletter och även salva. Jag har fått göra ultraljud 1gång/v för att kontrollera om kroppen klarar av att absorbera det själv eller om det krävs ett ingrep. Tyvärr har det inte försvunnit ännu. Har en ny läkartid imorgon då de ska göra nytt ultraljud. Jag hoppas verkligen det börjat minska då det skulle kännas väldigt tungt med ett ingrepp. Dock försvann smärtan för ca 3 veckor sedan vilket känns otroligt skönt!
  • MeEmmA
    Pernilla0414 skrev 2014-12-04 21:04:30 följande:
    I min kommun så görs inga vaginala undersökningar om man inte "ber" om det. Så det besöket kretsar huvudsakligen inte kring det. Lät som det var mer preventivmedel-snack som skulle bli när jag ringde och bokade tid.
    Vad konstigt att det är så dålig uppföljning, speciellt med tanke på att det finns väldigt många som får bestående skador i sitt underliv efter förlossningen. Sen kan jag förstå pratet om preventivmedel pga väldigt många oönskade graviditeter efter förlossningen då man tror att det inte ska vara så lätt att bli gravid speciellt vid amning.
  • Tamara
    Mymmlan skrev 2014-12-04 17:33:56 följande:

Min lilla pluttis ler och skrattar ( utan ljud) när man pussar henne. Hon är 8 veckor idag. Världens sötaste <3

Någon som vet om man kan få bort skorv permanent? Jag tar olja och kammar/pillar bort men det kommer ju tillbaka på samma ställe.

Salsyvase 1% tar bort skorven.

www.apotea.se/salsyvase-salva-1-procent-100-ml
  • karpas

Har skorv behandlat mina barn med olja när de var små. Det försvann tillslut. Ikväll gjorde vi inpackning på gossen, ska ta några inpackningar och kamma bort med tät kam. Fast kanske ska skaffa den salvan som finns.

• banan123

Har era redan fått skorv? Det har inte min gosse fått. Han är 7 v. Klart alla får ju inte..

• mitthemligajag

Challan har också fått skorv men jag hade i massor av olja och lät henne sova med de i några gånger under två veckor, har skrubbat lite lätt bort massa när jag haft i oljan! Nu har hon inte några skorvar längre

• Ssajko

Min har fått jättelite mitt i huvudet bak och lite i ena ögonbrynet :) jag har inte gjort något med det, visste inte att man skulle det. Ingen har sagt något :o

• karpas

Hur ska man komma ihåg dessa knipövningar. Hur ofta kniper ni och hur många ggr varje gång. Jag känner att nu med fjärde så är det verkligen nått som jag måste lägga tid på. Känns ibland som att det ska ramla ut nått. Har inte känt av detta tidigare. Har det nått att göra med att de hängde över magen och tvingade ut han? De har inte gjort det tidigare förlossningar. Har de blivit slappa av det, när de inte fick jobba själv. Har efterkontroll på fredag. Får se vad de säger. Försöker. Komma ihåg knipen, men det är inte så lätt. Nån mer som har problem?

• s117675
    karpas skrev 2014-12-08 14:14:35 följande:

Hur ska man komma ihåg dessa knipövningar. Hur ofta kniper ni och hur många ggr varje gång. Jag känner att nu med fjärde så är det verkligen nått som jag måste lägga tid på. Känns ibland som att det ska ramla ut nått. Har inte känt av detta tidigare. Har det nått att göra med att de hängde över magen och tvingade ut han? De har inte gjort det tidigare förlossningar. Har de blivit slappa av det, när de inte fick jobba själv. Har efterkontroll på fredag. Får se vad de säger. Försöker. Komma ihåg knipen, men det är inte så lätt. Nån mer som har problem?

Det finns en app som heter knipövningar. Kostar 7 kr. Min BM tipsade om denna. Eller skaffa knipkulor. Kolla på olja sexshops.

Lycka till. ;)
  • banan123
    karpas skrev 2014-12-08 14:14:35 följande:

Tror det ska finnas någon knip grupp på facebook som påminner en att knipa lite då o då om man nu har tid att sitta o facebooka. En på min föräldrar grupp genom bvc tippsade om det.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014