Oktoberbebisar 2014
Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan ?
Vi har fått en väldigt skrikig liten tjej. Hon skriker nästan hela sin vakna tid, vilket är ganska mycket eftersom hon dessutom sover väldigt lite för att vara bara 5 veckor. En del beror säkert på magknip då hon sväljer mycket luft. Hon sväljer altså inte luft vid amning utan hon tar luft i munnen och sväljer stora andetag med luft. Detta gör hon ofta speciellt då hon ska börja sova. Någon av er som upplevt något liknande? Vid 4 veckors kontrollen då jag nämnde det sa de inte speciellt mycket bara att " ja det är ju ganska svårt att få henne att sluta med det"
Jag har aldrig hört att de kan göra så förut. Det låter jobbigt! Går det inte att rapa då? :/ Är inne på mitt första barn så jag är inte så haj på hur man kan göra.
Min har blivit jättemammig nu igår, hon ska ligga i famnen eller nära när vi ammar hela tiden. Försöker jag lägga ner henne när hon somnat så vaknar hon på en gång och skriker och gråter. Det verkar bli en lång natt..
trollis86: Min pojk gör också så emellanåt att han sväljer stora klunkar luft, men han har som tur e inte ont i magen av det. Brukar bara ändra ställning på han och sedan försöka få han att ta nappen för att lägga av.
I måndags när vi var på BVC hade han bara gått upp väldigt lite i vikt igen, trots att jag själv tycker att amningen har fungerat bra och han har varit pigg och nöjd ändå. Däremot bajsar och kissar han hela tiden, gör åt ca 10 helt överfyllda blöjor per dag och därför tror jag att maten rinner på tok för fort. Sköterskan ville att jag skulle testa med lite extra tillägg för att se om det gör nån skillnad viktmässigt till nästa vecka, vilket jag själv var lite emot eftersom att han mår bra och det kan förstöra amningen. Gjorde ändå som hon sa och nu har jag en skrikig pojk så fort han ska äta från bröstet och han bajsar bara ännu mer samt oftare när han också får tillägget vilket gör honom gnälligare också. Önskar att jag inte gjorde som hon sa, utan hade lyssnat på min instinkt om att inte ge :(
trollis86: Min pojk gör också så emellanåt att han sväljer stora klunkar luft, men han har som tur e inte ont i magen av det. Brukar bara ändra ställning på han och sedan försöka få han att ta nappen för att lägga av.
I måndags när vi var på BVC hade han bara gått upp väldigt lite i vikt igen, trots att jag själv tycker att amningen har fungerat bra och han har varit pigg och nöjd ändå. Däremot bajsar och kissar han hela tiden, gör åt ca 10 helt överfyllda blöjor per dag och därför tror jag att maten rinner på tok för fort. Sköterskan ville att jag skulle testa med lite extra tillägg för att se om det gör nån skillnad viktmässigt till nästa vecka, vilket jag själv var lite emot eftersom att han mår bra och det kan förstöra amningen. Gjorde ändå som hon sa och nu har jag en skrikig pojk så fort han ska äta från bröstet och han bajsar bara ännu mer samt oftare när han också får tillägget vilket gör honom gnälligare också. Önskar att jag inte gjorde som hon sa, utan hade lyssnat på min instinkt om att inte ge :(
Apropå skrik och sömn.
Jag har en son på 21 mån och en tös på 5 veckor. Nu när man har haft ett barn innan har man reflekterat mer och avstår vissa saker. Kaffe och apelsin är två saker jag har valt bort då jag har märkt att det blir kinkigt efter jag har druckit el ätit detta. Avstå de livsmedel som tros kan åstadkomma magont (stark mat).
Man ska inte glömma att när barnet ligger i magen vaggar men det hela tiden (vaken) och det mest naturliga för barnet är att bli vaggad hela tiden så jag tror ni får vänja er att ha barnet hos er 24/7 ett tag framöver. Det blir bättre när barnet blir äldre ;)
Tjohej fredag :D
Hej hej flickor! Hur går det för er allihopa??
Här kämpar vi vidare med våra dygnsrytmer, jag är kvällstrött som fan och fröken ska absolut vara vaken hela kvällen till 00-01, sen sover hon gärna hela förmiddagarna istället när jag är pigg. Hon har börjat blivit lite gnällig på kvällarna och det är inte bra hur man är gör så jag vet inte. Var iväg och köpte en babygunga åt henne tidigare i förmiddags så jag hoppas att hon tycker om den. Glömde batterier så det blev inget gungande iaf :/ japp första barnet så jag köper allt! Haha :)
Här kämpar vi vidare med våra dygnsrytmer, jag är kvällstrött som fan och fröken ska absolut vara vaken hela kvällen till 00-01, sen sover hon gärna hela förmiddagarna istället när jag är pigg. Hon har börjat blivit lite gnällig på kvällarna och det är inte bra hur man är gör så jag vet inte. Var iväg och köpte en babygunga åt henne tidigare i förmiddags så jag hoppas att hon tycker om den. Glömde batterier så det blev inget gungande iaf :/ japp första barnet så jag köper allt! Haha :)
Hej hej
Hoppar med här också om det går bra.
rollis86: 20/10, flicka, Tilda
Mitthemligajag: 13/10, flicka, Charlie
Mymmlan: 9 oktober, flicka, Hilma
Karpas, 9/10, pojke. Milo.
Lillium, 5/10, flicka
Mischa, 3/10, flicka, Astrid
MeEmm, 13/10, pojke, Jonathan
Jamieblue, 27/10, flicka
JennyL88, 30/10, flicka. Namnlös
K89, 14/10, flicka, Hanna