• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • mitthemligajag
    DinaMii skrev 2014-11-24 07:38:44 följande:
    Men usch vilken mardröm! Man måste känna sej så hjälplös :( hur blev det hemma? Om du tog upp fördelningen med sambon och att du behöver ha mer hjälp av honom? Eller avlastning från någon annan? Om du klarar av att lägga över ansvaret på någon annan? Det kan ju vara svårt det med....

Vi tillhör Kvarnsveden och har inte hört något om någon mammagrupp. När sonen kom blev vi erbjudna via mvc men tackade nej eftersom vi satte ihop en egen via nätet. Då var det bara förstagångsföräldrar som blev erbjudna så kanske därför vi inte hört något nu..?
    Blev mycket bättre, sa precis som jag kände och sen dess är de helt annorlunda! Han hjälper till och inatt var de som att vi bytt roll nu när han kunde mata henne också. Han vaknade och myste med henne och jag kunde sova vidare, helt underbart!

Om du hör något utöver bvcs mamma grupper kan du väl säga till för jag är väldigt gärna med någonstans :) har tyvärr ingen fb dock
  • DinaMii
    mitthemligajag skrev 2014-11-24 09:42:52 följande:
    Blev mycket bättre, sa precis som jag kände och sen dess är de helt annorlunda! Han hjälper till och inatt var de som att vi bytt roll nu när han kunde mata henne också. Han vaknade och myste med henne och jag kunde sova vidare, helt underbart!

Om du hör något utöver bvcs mamma grupper kan du väl säga till för jag är väldigt gärna med någonstans :) har tyvärr ingen fb dock
    Men vad skönt! Det är ju väldigt positivt ändå :)

Det borde finnas någon grupp här i stan iaf, vet du hur många bebisar som föddes i Falun v43? 77 st! Sjuttiosju!! På en vecka! Och veckan innan var det 66 st! I bara Falun! Helt galet! Räknade man från torsdag till torsdag hade det varit 86 st.. Många per dag det..... Så nog borde det finnas en hel del här i stan oxå som blivit föräldrar nu i oktober ;)

Text från neos fb:

Bröstmjölk det absolut bästa vi kan erbjuda våra för tidigt födda eller sjuka barn! Ofta dröjer det någon dag innan mamman till det för tidigt födda- eller sjuka barnet får igång sin mjölkproduktion. Det är då den donerade bröstmjölken behövs. En del barn får donerad bröstmjölk under några dagar och andra kan behöva få det i flera månader.

Bröstmjölk är lättsmält samt innehåller all den näring det nyfödda barnet behöver, inklusive ämnen som främjar immunförsvarets och hjärnans utveckling.

Socialstyrelsen och livsmedelsverket rekommenderar att nyfödda barn enbart får bröstmjölk under barnets första sex månader i livet.

För att bli bröstmjölksdonator måste du vara rök-,alkohol- och drogfri och inte äta några mediciner. Du ska fylla i en hälsodeklaration och lämna ett blodprov. En elektrisk bröstmjölkspump får du låna gratis och du får även lite betalt för din mjölk som du donerar. Mjölken kan lämnas in fryst på din vårdcentral, så skickas den till oss.

Bröstmjölken pastöriseras och analyseras innan den ges till ett barn på avdelningen. Den märks med en egen unik kod.

Kontakta oss på neonatalavdelningen i Falun om du vill bli bröstmjölksdonator, du kommer att göra stor skillnad för dessa små barn!

Information och intresseanmälan finns även på MVC, BVC och BB. Eller så ringer du direkt till oss på neo.

Tfn: 023-492033
  • DinaMii
    mitthemligajag skrev 2014-11-24 09:42:52 följande:

Vi tre Borlängebor skulle ju kunna sätta oss på Waynes eller något när julruset lagt sej sen, en väldigt liten grupp, men ändå lite olika erfarenheter och tre små som är lika gamla :)
  • karpas

Jag önskar att jag hade kunnat donera bröstmjölk, har haft väldigt mycket alla gånger. Jag bor på ett så litet ställe att det inte visst är möjligt. :/ Fast man borde ju kunna frysa ner och skicka. Så ni som har möjlighet att donera, gör det.

• mitthemligajag
    DinaMii skrev 2014-11-24 10:33:33 följande:
    Vi tre Borlängebor skulle ju kunna sätta oss på Waynes eller något när julruset lagt sej sen, en väldigt liten grupp, men ändå lite olika erfarenheter och tre små som är lika gamla :)
    Super kul! Absolut:)
  • mitthemligajag
    DinaMii skrev 2014-11-24 10:30:51 följande:
    Men vad skönt! Det är ju väldigt positivt ändå :)

Det borde finnas någon grupp här i stan iaf, vet du hur många bebisar som föddes i Falun v43? 77 st! Sjuttiosju!! På en vecka! Och veckan innan var det 66 st! I bara Falun! Helt galet! Räknade man från torsdag till torsdag hade det varit 86 st.. Många per dag det..... Så nog borde det finnas en hel del här i stan oxå som blivit föräldrar nu i oktober ;)

Text från neos fb:

Bröstmjölk det absolut bästa vi kan erbjuda våra för tidigt födda eller sjuka barn! Ofta dröjer det någon dag innan mamman till det för tidigt födda- eller sjuka barnet får igång sin mjölkproduktion. Det är då den donerade bröstmjölken behövs. En del barn får donerad bröstmjölk under några dagar och andra kan behöva få det i flera månader.

Bröstmjölk är lättsmält samt innehåller all den näring det nyfödda barnet behöver, inklusive ämnen som främjar immunförsvarets och hjärnans utveckling.

Socialstyrelsen och livsmedelsverket rekommenderar att nyfödda barn enbart får bröstmjölk under barnets första sex månader i livet.

För att bli bröstmjölksdonator måste du vara rök-,alkohol- och drogfri och inte äta några mediciner. Du ska fylla i en hälsodeklaration och lämna ett blodprov. En elektrisk bröstmjölkspump får du låna gratis och du får även lite betalt för din mjölk som du donerar. Mjölken kan lämnas in fryst på din vårdcentral, så skickas den till oss.

Bröstmjölken pastöriseras och analyseras innan den ges till ett barn på avdelningen. Den märks med en egen unik kod.

Kontakta oss på neonatalavdelningen i Falun om du vill bli bröstmjölksdonator, du kommer att göra stor skillnad för dessa små barn!

Information och intresseanmälan finns även på MVC, BVC och BB. Eller så ringer du direkt till oss på neo.

Tfn: 023-492033
    Oj jisses! Fullt upp på förlossningen den veckan kan man ju säga!

Tack jag ska ringa dit imorrn! Känns ju värdelöst att kasta all mjölk...
  • Ssajko
    DinaMii skrev 2014-11-24 10:33:33 följande:
    Absolut, det vore jättekul! :)

Jag har jättrmycket mjölk, jag har massa påsar i frysen då barnmorskan rekommenderade att frysa in lite men jag tror att det är mer än vad som "behövs".. Jättesmidigt om man kan lämna in på vc ju. Det ska jag kolla med min bm :)
  • mitthemligajag
    Ssajko skrev 2014-11-24 20:06:05 följande:
    Absolut, det vore jättekul! :)

Jag har jättrmycket mjölk, jag har massa påsar i frysen då barnmorskan rekommenderade att frysa in lite men jag tror att det är mer än vad som "behövs".. Jättesmidigt om man kan lämna in på vc ju. Det ska jag kolla med min bm :)
    Min bm trodde inte man kunde lämna in på vc men om man kan så är de förmodligen på labbet på sjukhuset trodde hon. Sen får man tydligen betalt också, 150 per liter. Är de så att folk gör detta för att få betalt alltså? Tycker de var lite konstigt att de var så bra betalt, jag pumpar ju ut 1 liter på ett dygn vilket blir över tusen spänn på en vecka. Jag hade ju absolut kunna gett bort mjölken gratis. Är de så att dom inte får ta emot utan att betala? Jag Ska iaf ringa och fixa detta imorn
  • trollis86

Vi har fått en väldigt skrikig liten tjej. Hon skriker nästan hela sin vakna tid, vilket är ganska mycket eftersom hon dessutom sover väldigt lite för att vara bara 5 veckor. En del beror säkert på magknip då hon sväljer mycket luft. Hon sväljer altså inte luft vid amning utan hon tar luft i munnen och sväljer stora andetag med luft. Detta gör hon ofta speciellt då hon ska börja sova. Någon av er som upplevt något liknande? Vid 4 veckors kontrollen då jag nämnde det sa de inte speciellt mycket bara att " ja det är ju ganska svårt att få henne att sluta med det"

Svar på tråden Oktoberbebisar 2014