mitthemligajag skrev 2014-11-24 09:42:52 följande:
Blev mycket bättre, sa precis som jag kände och sen dess är de helt annorlunda! Han hjälper till och inatt var de som att vi bytt roll nu när han kunde mata henne också. Han vaknade och myste med henne och jag kunde sova vidare, helt underbart!
Om du hör något utöver bvcs mamma grupper kan du väl säga till för jag är väldigt gärna med någonstans :) har tyvärr ingen fb dock
Men vad skönt! Det är ju väldigt positivt ändå :)
Det borde finnas någon grupp här i stan iaf, vet du hur många bebisar som föddes i Falun v43? 77 st! Sjuttiosju!! På en vecka! Och veckan innan var det 66 st! I bara Falun! Helt galet! Räknade man från torsdag till torsdag hade det varit 86 st.. Många per dag det..... Så nog borde det finnas en hel del här i stan oxå som blivit föräldrar nu i oktober ;)
Text från neos fb:
Bröstmjölk det absolut bästa vi kan erbjuda våra för tidigt födda eller sjuka barn! Ofta dröjer det någon dag innan mamman till det för tidigt födda- eller sjuka barnet får igång sin mjölkproduktion. Det är då den donerade bröstmjölken behövs. En del barn får donerad bröstmjölk under några dagar och andra kan behöva få det i flera månader.
Bröstmjölk är lättsmält samt innehåller all den näring det nyfödda barnet behöver, inklusive ämnen som främjar immunförsvarets och hjärnans utveckling.
Socialstyrelsen och livsmedelsverket rekommenderar att nyfödda barn enbart får bröstmjölk under barnets första sex månader i livet.
För att bli bröstmjölksdonator måste du vara rök-,alkohol- och drogfri och inte äta några mediciner. Du ska fylla i en hälsodeklaration och lämna ett blodprov. En elektrisk bröstmjölkspump får du låna gratis och du får även lite betalt för din mjölk som du donerar. Mjölken kan lämnas in fryst på din vårdcentral, så skickas den till oss.
Bröstmjölken pastöriseras och analyseras innan den ges till ett barn på avdelningen. Den märks med en egen unik kod.
Kontakta oss på neonatalavdelningen i Falun om du vill bli bröstmjölksdonator, du kommer att göra stor skillnad för dessa små barn!
Information och intresseanmälan finns även på MVC, BVC och BB. Eller så ringer du direkt till oss på neo.
Tfn: 023-492033