• mitthemligajag

Oktoberbebisar 2014

Hej och grattis till bebis, som vi har väntat!

Här är uppföljningstråden till "bf oktober tråden" där vi diskuterar allt om våra små hjärtan  ?
  • Svar på tråden Oktoberbebisar 2014
  • mitthemligajag
    Ssajko skrev 2014-11-23 14:30:32 följande:

Min är också 5 veckor på dagen till och med :)

Jag bor i Borlänge :)

Är också från Borlänge! Då är vi 3 från Borlänge här! Ngn av er som tillhör Läkarhuset och ska vara med i mammagrupp i januari?
  • mitthemligajag

Fy attans vad avis jag blir på er, i förrgår fick vi somna kl 7 på morgonen och igår kl 5 efter en två timmar lång biltur mitt i natten... Jäkla kolik skit. Idag har jag pumpat ur all mjölk och istället gett mjölkfri ersättning hela dagen på prov, vet inte om det är en tillfällighet eller om de faktiskt gett resultat för hon har sovit sen 21 utan ett enda skrik!

Ändå äter jag helt mjölkfri kost men de är väl ändå "renare" med ersättningen. Det som annars börjar vid 20 och håller i sig heela nätterna! Peppar peppar. Men självklart ligger man här övertrött men ovan att sova denna tid på dygnet numer.

Förresten! Har fyllt upp ett antal mjölkpåsar och iskuber under dagen, ngn som lämnat till neo? Krångligt? Kan man lämna på sin vc?

• Ssajko
    mitthemligajag skrev 2014-11-23 23:53:22 följande:
    Är också från Borlänge! Då är vi 3 från Borlänge här! Ngn av er som tillhör Läkarhuset och ska vara med i mammagrupp i januari?
    Nej, jag går på Domnarvets, bytte vc själv dit från läkarhuset för ett tag sen så lillan fick samma :) har inte hört någonting om något sånt där uppe, Har en kompis i Gävle som går på mamma grupp och tycker att det är jättebra och roligt!
  • jamieblue
    mitthemligajag skrev 2014-11-24 00:00:54 följande:

Fy attans vad avis jag blir på er, i förrgår fick vi somna kl 7 på morgonen och igår kl 5 efter en två timmar lång biltur mitt i natten... Jäkla kolik skit. Idag har jag pumpat ur all mjölk och istället gett mjölkfri ersättning hela dagen på prov, vet inte om det är en tillfällighet eller om de faktiskt gett resultat för hon har sovit sen 21 utan ett enda skrik!

Ändå äter jag helt mjölkfri kost men de är väl ändå "renare" med ersättningen. Det som annars börjar vid 20 och håller i sig heela nätterna! Peppar peppar. Men självklart ligger man här övertrött men ovan att sova denna tid på dygnet numer.

Stackare, verkar jättejobbigt med kolik!

Mjölkfri ersättning kanske gjorde susen eller så blev hon mer mätt och belåten av ersättningen? Har läst att bröstmjölk är mer lättsmält och därmed håller mättnadskänslan kortare tid. I vilket fall, hoppas koliken går över snart!
  • DinaMii

Förresten! Har fyllt upp ett antal mjölkpåsar och iskuber under dagen, ngn som lämnat till neo? Krångligt? Kan man lämna på sin vc?

Men usch vilken mardröm! Man måste känna sej så hjälplös :( hur blev det hemma? Om du tog upp fördelningen med sambon och att du behöver ha mer hjälp av honom? Eller avlastning från någon annan? Om du klarar av att lägga över ansvaret på någon annan? Det kan ju vara svårt det med....

Vi tillhör Kvarnsveden och har inte hört något om någon mammagrupp. När sonen kom blev vi erbjudna via mvc men tackade nej eftersom vi satte ihop en egen via nätet. Då var det bara förstagångsföräldrar som blev erbjudna så kanske därför vi inte hört något nu..?
  • DinaMii

Ang att donera bröstmjölk så vet jag att Falun har en sida på fb angående detta. Den heter Bli bröstmjölksdonator.... Något mer.. Läste för ett tag sen att dom var i akut behov av mjölk. Man måste fylla i en hälsodeklaration och lämna ett blodprov innan man får börja. Sen vet jag inte om dom vill att man har speciella flaskor som man fryser det i? Stod om det på fb också :)

Vår som låg på neo, och ja, herregud vad vi såg att det gick åt mjölk och ersättning där!
  • karpas
    DinaMii skrev 2014-11-24 07:38:44 följande:
    Men usch vilken mardröm! Man måste känna sej så hjälplös :( hur blev det hemma? Om du tog upp fördelningen med sambon och att du behöver ha mer hjälp av honom? Eller avlastning från någon annan? Om du klarar av att lägga över ansvaret på någon annan? Det kan ju vara svårt det med....

Vi tillhör Kvarnsveden och har inte hört något om någon mammagrupp. När sonen kom blev vi erbjudna via mvc men tackade nej eftersom vi satte ihop en egen via nätet. Då var det bara förstagångsföräldrar som blev erbjudna så kanske därför vi inte hört något nu..?
    Jag har hört om en bebis som inte alls tålde mammans bröst mjölk, vände totalt när de började med ersättning. De hade kolik oxå. Man ska inte amma till varje pris. Tror de tog nå prover och fick veta att ersättningen var bättre för bebisen.
  • mitthemligajag
    karpas skrev 2014-11-24 08:42:38 följande:
    Jag har hört om en bebis som inte alls tålde mammans bröst mjölk, vände totalt när de började med ersättning. De hade kolik oxå. Man ska inte amma till varje pris. Tror de tog nå prover och fick veta att ersättningen var bättre för bebisen.
    Antar att den var till mig ;)

Skönt att veta att de hjälpt för någon mer, hoppas innerligt att det är så och inte att de bara råkade bli en super natt för denna natten har varit den bästa sedan hon föddes!
  • mitthemligajag
    Ssajko skrev 2014-11-24 04:13:07 följande:
    Nej, jag går på Domnarvets, bytte vc själv dit från läkarhuset för ett tag sen så lillan fick samma :) har inte hört någonting om något sånt där uppe, Har en kompis i Gävle som går på mamma grupp och tycker att det är jättebra och roligt!
    Jasså vad tråkigt, det är bara Läkarhuset som har mamma grupp tydligen... Vet inte hur det är med kvarnsveden men domnarvet har de inte tyvärr :(
Svar på tråden Oktoberbebisar 2014