• Anonym (rädd)

jag anmälde min sambo för narkotika brott.

Min sambo är jurist men har använt både kokain, Gräs och i princip vad som på regular basis. En dag anmälde jag honom när han satte sig påtänd bakom ratten. Polisen tog honom. Jag är gravid och älskar denna stackare för han har aldrig varit elak, men jag har gjort hjärt och hlr på honom vid en överdos. Och det är ju inte snällt att utsätta någon för. Han vet inte att det är jag som anmält. Och nu går han och tar up för att visa sin drogfritt inför rättegång. Där finns ju en risk har jag fått veta att han kan få reda på anmälaren, och eftersom han bara varit drogfri i två månader så kommer han hata mig istället för att se att jag gjorde det av kärlek. Jag har väl nåt att säga till om? Jag ångrar inte anmälan men vill inte det ska förstöra hans nykterhet och vår framtid. Vi har precis köpt hus och vår son är beräknad om 4 veckor. Jag har sådan ångest vad göra? Själv är jag en tjej som aldrig prövat droger och det tog tre år innan jag anade ugglor. Jag jobbar som frisör och har ett ordnat liv i övrigt. Men jag har panik. Hur skulle ni reagera om er sambo anmält er med uppsåtet att rädda ditt och andras liv?

• Svar på tråden jag anmälde min sambo för narkotika brott.
  • Carnitas
    rfoto skrev 2014-11-25 15:59:36 följande:
    Aldrig kul att växa upp i ett missbrukarhem där den ena föräldern alltid grälar på missbrukaren. Då är det sorgligt nog bättre med en ensamstående förälder.

TS har vunnit första striden, men det är såklart inte över för det. Det är en lång väg tillbaka bort från missbruket.
    Nu har jag inte utläst nått, som tyder på missbruk.
    Möjligtvis beroende.
  • Anonym (logik)
    rfoto skrev 2014-11-25 15:59:36 följande:

Aldrig kul att växa upp i ett missbrukarhem där den ena föräldern alltid grälar på missbrukaren. Då är det sorgligt nog bättre med en ensamstående förälder.

TS har vunnit första striden, men det är såklart inte över för det. Det är en lång väg tillbaka bort från missbruket.

Vilket missbruk?

Nu har jag inte lusläst tråden men det framstår att mannen har bra yrke med gedigen utbildning bakom, uppenbarligen gott om pengar om hus köpes, det tyder inte på missbruk snarare motsatsen.

Du har däremot rätt att man ska inte bråka om petitesser och skapa oreda där nån behov av det inte finns, man ska heller verkligen inte vara ensamstående om val finns, barn har all rätt till stabilt hem med bägge föräldrar närvarande.
    Tar man beslut att bli ensamstående bara för att så är man ute och seglar en smula.

Ts må hända kan anse sig själv ha "vunnit" nått men ik grunden så gjorde hon en av dom värsta sveken man kan mot sin närmsta, det är inget som glöms i fösta hand även om alla dom rätta orden sägs.

• rfoto
    Anonym (logik) skrev 2014-11-25 16:39:16 följande:

Vilket missbruk?

Drograttfylla och överdos så att HLR behövts talar inte precis för att det är engångshändelser. Eller det kanske bara är fattiga och hemlösa som är missbrukare?. Hur definerar du missbruk?
  • Carnitas
    rfoto skrev 2014-11-25 16:42:59 följande:
    Drograttfylla och överdos så att HLR behövts talar inte precis för att det är engångshändelser. Eller det kanske bara är fattiga och hemlösa som är missbrukare?. Hur definerar du missbruk?
    Kolla sjukvårdens kriterier, så har du det definierat där.
  • Anonym (logik)
    rfoto skrev 2014-11-25 16:42:59 följande:

När den diagnosen fortfarande existerade så fanns det kriterier.

Att bli ditsatt av sin omgivning räknas inte, i kriterier ingick det återkommande problem med rättvisan, svin till sambo var inte inte.

• rfoto
    Anonym (logik) skrev 2014-11-25 16:39:16 följande:

Vilket missbruk?

Nu har jag inte lusläst tråden men det framstår att mannen har bra yrke med gedigen utbildning bakom, uppenbarligen gott om pengar om hus köpes, det tyder inte på missbruk snarare motsatsen.

Du har däremot rätt att man ska inte bråka om petitesser och skapa oreda där nån behov av det inte finns, man ska heller verkligen inte vara ensamstående om val finns, barn har all rätt till stabilt hem med bägge föräldrar närvarande.
    Tar man beslut att bli ensamstående bara för att så är man ute och seglar en smula.

Ts må hända kan anse sig själv ha "vunnit" nått men ik grunden så gjorde hon en av dom värsta sveken man kan mot sin närmsta, det är inget som glöms i fösta hand även om alla dom rätta orden sägs.

Min erfarenhet är att det är bättre med en förälder som kan ta vara på sig själv och sitt barn. Inte att barnet ska behöva ta hand om sin missbrukande förälder och ständigt oroa sig för vilken rännsten fadern ligger i. Detta ur ett barns perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att partnern missbrukat. Däremot att mor och barn fått mer pengar över som inte gått upp i rök när när fadern inte funnits där längre.
  • rfoto
    Carnitas skrev 2014-11-25 16:45:52 följande:
    Kolla sjukvårdens kriterier, så har du det definierat där.
    Vänligen visa svenska (inte amerikanska) sjukvårdens kriterier.
  • rfoto
    Anonym (logik) skrev 2014-11-25 16:47:27 följande:

När den diagnosen fortfarande existerade så fanns det kriterier.

Att bli ditsatt av sin omgivning räknas inte, i kriterier ingick det återkommande problem med rättvisan, svin till sambo var inte inte.

Finns ingen anledning att kalla TS sambo för svin. Man gör ett försök att förbättra hans situation, men fungerar det inte fortsätter man inte. Det kommer bara skada en själv och sitt barn.
  • Anonym (logik)
    rfoto skrev 2014-11-25 18:22:31 följande:
    Min erfarenhet är att det är bättre med en förälder som kan ta vara på sig själv och sitt barn. Inte att barnet ska behöva ta hand om sin missbrukande förälder och ständigt oroa sig för vilken rännsten fadern ligger i. Detta ur ett barns perspektiv. Jag har ingen erfarenhet av att partnern missbrukat. Däremot att mor och barn fått mer pengar över som inte gått upp i rök när när fadern inte funnits där längre.

Vilket missbruk?

rfoto skrev 2014-11-25 18:27:01 följande:

Med tanke på att svensk vård använder sig av DSM så kan det vara lite svårt att peka på nått strikt svensk när diagnosen kom från usa.

Nu i DSM V finns inte ens missbruk som diagnos, en anledning till borttagande var att folk använde diagnosen som slagord, nått du gör här själv.

rfoto skrev 2014-11-25 18:30:59 följande:
    Finns ingen anledning att kalla TS sambo för svin. Man gör ett försök att förbättra hans situation, men fungerar det inte fortsätter man inte. Det kommer bara skada en själv och sitt barn.

Sveket som hände här kan inte beskrivas me m¨ånga andra ord men du kan försöka.

Ser inte riktigt hur man "hjälper" genom att ge brottsregister, skada partner och sig själv ekonomisk, riskera hans jobb, skapa problem med körkort, det är inte att hjälpa, det är att stjälpa allt vad man kan.

Med såna vänner behöver man i princip inga fiender, tyvärr så finns det vissa som anser att skada är bra förebyggande åtgärd...

• rfoto
    Anonym (logik) skrev 2014-11-25 18:37:32 följande:

Vilket missbruk?

rfoto skrev 2014-11-25 18:27:01 följande:

Med tanke på att svensk vård använder sig av DSM så kan det vara lite svårt att peka på nått strikt svensk när diagnosen kom från usa.

Nu i DSM V finns inte ens missbruk som diagnos, en anledning till borttagande var att folk använde diagnosen som slagord, nått du gör här själv.

Sveket som hände här kan inte beskrivas me m¨ånga andra ord men du kan försöka.

Ser inte riktigt hur man "hjälper" genom att ge brottsregister, skada partner och sig själv ekonomisk, riskera hans jobb, skapa problem med körkort, det är inte att hjälpa, det är att stjälpa allt vad man kan.

Med såna vänner behöver man i princip inga fiender, tyvärr så finns det vissa som anser att skada är bra förebyggande åtgärd...

Du menar att du gärna ser fler drograttfyllor före att ens sambo anmäler en? Jag ser hellre fler anmälningar än fler dödade barn, men du kanske tänker annorlunda i din värld? Alla är vi förstås olika, men eftersom jag sett mycket ond bråd och framför allt onödig död i trafiken p.g.a. drograttfyllor är jag inte positiv till att ha sådana människor ute på vägarna. Jag har personligen mött en sådan bilist på samma körfält som jag kört i. Du kanske inte har sett tillräckligt mycket lidade ännu?

Eftersom det rör sig om ett missbruk har arbetsgivaren ingen rätt att säga upp den anställde. Tvärtom ska det utföras en rehabiliteringsplan. Något som krävs om den anställde ska kunna ta sig upp på egna ben och inte isoleras.
Svar på tråden jag anmälde min sambo för narkotika brott.