rfoto skrev 2014-11-25 18:57:55 följande:
Du menar att du gärna ser fler drograttfyllor före att ens sambo anmäler en? Jag ser hellre fler anmälningar än fler dödade
barn, men du kanske tänker annorlunda i din värld? Alla är vi förstås olika, men eftersom jag sett mycket ond bråd och framför allt onödig död i trafiken p.g.a. drograttfyllor är jag inte positiv till att ha sådana människor ute på vägarna. Jag har personligen mött en sådan bilist på samma körfält som jag kört i. Du kanske inte har sett tillräckligt mycket lidade ännu?
Eftersom det rör sig om ett missbruk har arbetsgivaren ingen rätt att säga upp den anställde. Tvärtom ska det utföras en rehabiliteringsplan. Något som krävs om den anställde ska kunna ta sig upp på egna ben och inte isoleras.
Personligen skulle jag utgå ifr¨ån situationen, vilken drog, vilken mängd, vilken skick människan är i, om inte kapabel att framföra fordon skulle jag hindra, avgörande är också var människan skulle i vilken omgivning. det är så mycket som spelar in att jag kan göra den listan några spaltmeter lång.
Jag blir inte hysteriskt bara nån nämner drog även om det ideala är som sagt att folk framför fordon i spiknykter utvilad tillstånd där fokus och koncentration riktades mot trafik och inget annat.
kan tilläggas att jag har själv åkt med berusade förare,, var yngre då så jag tänkte inte mycket på det då mer än att vid reflektion i efterhand så har min arbetskamrat tack vore sin berusning INTE kört på ett barn som sprang ut framför bilen.
Onykter körde han enligt trafikreglerna från punkt till pricka för han viste att han var inte i bästa skick, från femtio lyckades han stoppa bilen precis så vi lyckades plocka fram barnet, några blåmärken men den hamnade inte under hjulen i nykter tillstånd brukade han köra 80-100 där, stor ganska isolerad gata, det skulle inte finnas en chans han skulle hinna stanna.
hade mannen ex rökt cannabis i sansade mängder skulle jag inte säga ett ord, skulle mannen däremot vara ex vara total sänkt på lugnande tableter skulle jag döma ut tillståndet som olämplig.
Allt är inte svart och vit på våra lilla jord.
Vilket missbruk?
Du har delvis rätt att arbetsgivaren allt som oftast inte kan sparka första gången nån sätter dit, men diverse åtgärder som att tvångsanpassa nån under hot om uppsägning klingar också illa i mina öron, kraftigt.
Nu tar jag för givet att mannen sköte sitt jobb galant då har arbetsgivaren ingen som helst rätt att styra över vad denna gör på sin fritid.
att hon sedan har strandat han utan körkort i hus låter heller inte som en bra lösning för familjen, pengar är kanske inga större problem för dom då kola är inte billigt men tack vore sin "älskade" fru, kommer vardagen vara extrem att få ihop.
Ännu mer spännande blir det om den älskade frun inte tänkande längre än näsan räckte och hon saknar körkort själv.